آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش جو ساده و لذیذ

یکی از آش‌های قدیمی و خوش‌طعم ایرانی که قدمت طولانی دارد، آش جو است. این آش بی‌نظیر در همه‌جای ایران طبخ داده می‌شود، اما با مواد اولیه و دستور پخت‌های متفاوت. در این محتوا قصد داریم طرز تهیه آش جو ساده را با بهترین و دقیق‌ترین نکات برای شما بیان کنیم.

جو خاصیت زیادی دارد، برخی از خواص آن عبارتند از: سالم نگه داشتن روده و دستگاه گوارش، جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا، کنترل دیابت، تنظیم کلسترول خون و جلوگیری از پوکی استخوان. این محتوا به شما کمک می‌کند تا یک وعده خوشمزه و پرخاصیت داشته باشید پس همراه ما باشید تا طرز تهیه آش جو خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

  • تعداد نفرات: ۶ نفر
  • مدت زمان لازم برای آماده کردن مواد: ۵۰ دقیقه
  • زمان موردنیاز برای پخت نهایی: ۱۱۰ دقیقه
  • کالری ۱۰۰ گرم آش جو: ۹۶ کیلوکالری
  • کربوهیدرات موجود در ۱۰۰ گرم از این آش: ۲.۸۶ گرم
  • میزان سختی: متوسط

مواداولیه در طرز تهیه آش جو مقوی

در این بخش سوالی که برای شما مطرح می‌شود این است که سبزی آش جو چیست و چه ترکیباتی دارد؟ ما در ادامه پاسخ این سوال را به راحتی خواهیم داد. مواد اولیه موردنیاز در طرز تهیه آش جو ساده به‌صورت زیر است که باتوجه به ذائقه افراد خانواده می‌توانید مواد دیگری به آن اضافه کنید و نوع دیگر از این آش را درست کنید.

مواد موردنیاز مقدار لازم
جو ۴۰۰ گرم
نخود و لوبیاچیتی ۳۵۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
کشک ۳۰۰ گرم
سیر ۳ حبه
پیاز ۲ عدد متوسط
سبزی آش ۶۰۰ گرم
نعنا خشک شده ۴ قاشق غذاخوری
روغن و نمک به میزان کافی
زردچوبه و فلفل‌سیاه به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه آش جو ساده و دلچسب

در این بخش می‌خواهیم مراحل طرز تهیه آش جو خوشمزه و مقوی را بیان کنیم، پس دقت داشته باشید همه مراحل را گام‌به‌گام و دقیق طبق دستورالعمل اجرا کنید تا این آش را با بهترین عطر و طعم داشته باشید. در این محتوا طرز تهیه آش جو با گوشت و دیگر دستورالعمل‌ها را به‌طور خلاصه برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • مرحله اول: برای درست کردن این آش دلپذیر ابتدا حبوبات را که شامل ۳۵۰ گرم نخود و لوبیاچیتی می‌شود، از ۱۵ ساعت قبل در ظرف‌های جداگانه در آب بخیسانید و هر ۳ ساعت یکبار آب آن‌ها را خالی کنید و آب تازه در آن بریزید.
  • مرحله دوم: در طرز تهیه آش جو ساده ۳ پیمانه برنج و ۴۰۰ گرم جو را بشویید و از ۴ ساعت قبل از پخت در ظرف‌های جدا در آب بخیسانید تا نرم شوند و بهتر پخته شوند. پس از زمان گفته شده، حبوبات و بقیه مواد را بشویید و در آبکش بریزید.
  • مرحله سوم: حال حبوبات را در قابلمه‌ای بریزید و ۴ یا ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به جوش بیاید و بعد از جوش زدن، حرارت را ملایم کنید تا پخته شوند. سپس برنج و جو را در قابلمه‌ای جدا بریزید و آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا پخته شوند.
  • مرحله چهارم: اکنون در طرز تهیه آش جو مجلسی، تابه‌ای را روی حرارت متوسط بگذارید و در آن روغن بریزید و ۳ حبه سیر رنده شده را به همراه ۱ عدد پیاز متوسط که به شکل خلالی خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید و مقداری زردچوبه در آن بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله حبوبات پخته شده را به قابلمه برنج و جو اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید، سپس سیر و پیازهای سرخ شده را به مواد اضافه کنید. در اینجا اگر میزان آب آش کم بود، مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: حال ۶۰۰ گرم سبزی آش که شامل گشنیز، تره، جعفری، اسفناج و ترخون می‌باشد را خرد کنید و به قابلمه آش اضافه و مخلوط کنید و اجازه دهید تا کمی پخته شوند. حال در طرز تهیه آش جو با کشک، نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد.
  • مرحله هفتم: ۳۰۰ گرم کشک مایع را به قابلمه مواد اضافه کنید و به‌خوبی باهم مخلوط کنید و ۵۰ دقیقه زمان بدهید تا آش جا بیوفتد. در این فاصله به سراغ آماده کردن پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئین بروید و در ۱۰ دقیقه آخر به میزان دلخواه نمک و فلفل‌سیاه به آش اضافه کنید تا طعم بگیرد.

نکات کلیدی در طرز تهیه آش جو ساده و دلچسب

برای آماده کردن این آش لذیذ نکات و ترفندهایی وجود دارد که در بهتر شدن آن به شما کمک می‌کند، در این قسمت نکات مهم در طرز تهیه آش جو ساده را به همراه خلاصه‌ای از چند نوع دستور پخت دیگر از آش جو را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • برای تهیه آش جوپرک خوشمزه، مقداری جوپرک را در آخرین مراحل پخت به آن اضافه کنید تا غلظت آن نیز بیشتر شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید برگ چغندر را در قسمت ریختن سبزی‌ها به آش اضافه کنید و طعم متفاوت آن را احساس کنید.
  • از دیگر انواع آش جو می‌توان به آش جو با سیرابی اشاره کرد که طرفداران خاص خود را دارد. برای درست کردن آش جو با سیرابی، ابتدا سیرابی را پخته و بعد به جو پخته شده اضافه کنید.
  • برای لذیذتر شدن طعم آش، پس از پخت دو قاشق غذاخوری آرد را به همراه یک قاشق چایخوری زعفران در روغن تفت دهید و به آش اضافه کنید.
  • یکی از انواع آش که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد، آش جو با گوشت می‌باشد به آن صورت که گوشت را به همراه نمک و فلفل در ظرفی دیگر بپزید و با سبزی‌ها به آش اضافه کنید.
  • آش جو با قلم یکی دیگر از انواع آش می‌باشد. برای طرز تهیه آن از ۵ ساعت قبل پخت، قلم گوساله را با ادویه بپزید و بعد از پختن به آش اضافه کنید.

کلام آخر

در این محتوا تلاش کردیم تا بهترین دستور پخت آش جو ساده را مانند انواع آش با بهترین نکات و کامل‌ترین مراحل برای شما بیان کنیم. همچنین با معرفی برخی دیگر از انواع آش جو، این محتوا را تکمیل کردیم. امیدواریم با درست کردن این آش مفید و پرخاصیت، لحظات خوش‌طعمی را برای خانواده به ارمغان بیاورید. گوارای وجودتان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *