آشپزیوبلاگ

طرز تهیه سمبوسه؛ تحفه محبوب جنوبی

یکی از میان‌وعده‌های خوشمزه و بی‌نظیر که طرفداران زیادی به‌خصوص در جنوب کشور دارد و دستور پخت راحتی دارد، سمبوسه می‌باشد. این غذا ریشه در جنوب ایران دارد و یکی از معروف‌ترین غذاهای آن‌جا است که طعم این غذا غالبا تند است و این تندی باعث شده تا از بقیه غذاها متمایز شود. شما می‌توانید این غذا را به اشکال مختلفی درست کنید اما مرسوم‌ترین شکل این فینگرفود خواستنی، مثلثی است.

این مثلث دلچسب را با سس تند میل کنید تا طعم سمبوسه جنوبی را بیشتر حس کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این محتوا نحوه درست کردن سمبوسه خانگی را با کامل‌ترین دستور پخت و بهترین نکات برای شما بیان کنیم.

  • تعداد افراد: ۵ نفر
  • مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه
  • مدت زمان موردنیاز برای پخت نهایی: ۲۰ دقیقه
  • میزان کربوهیدرات سمبوسه: ۳۴.۴۱ گرم
  • مقدار کالری در این غذا: ۱۷۵ کیلوکالری
  • میزان سختی درست کردن این غذا: متوسط

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه سمبوسه مقوی

طرز تهیه سمبوسه

مواد اولیه مرغوب و تازه تاثیر مستقیم بر طعم و ظاهر غذا دارد که اگر در درست کردن غذاها از مواد بی‌کیفیت و کهنه استفاده شود نتیجه به‌دست آمده رضایت‌بخش نخواهد بود. این اصل برای درست کردن سمبوسه هم صدق می‌کند. در ادامه مواد اولیه موردنیاز برای این غذای محبوب را برای شما بیان خواهیم کرد.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
سیب‌زمینی ۵ عدد متوسط
گوشت چرخکرده ۳۰۰ گرم
گشنیز و جعفری خوردشده ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نان لواش به اندازه مواد
نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم

مراحل نحوه درست کردن سمبوسه خانگی لذیذ

برای داشتن انواع غذا با خروجی رضایت‌بخش باید تمام مراحل آماده‌سازی و پخت را با نهایت دقت پیگیری کنید. برای درست کردن سمبوسه‌ای لذیذتر، تمام مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را به‌طور کامل انجام دهید تا نتیجه خوشمزه و مطلوبی به‌دست بیاورید.

  • مرحله اول: در اولین مرحله برای درست کردن سمبوسه خوشمزه ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را به‌شکل نگینی ریز کنید و روی حرارت متوسط سرخ کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را به‌شکل خیلی ریز خورد کنید و هنگامی که سیب‌زمینی‎ها نیمه‌سرخ شدند به آن‌ها اضافه کنید و حرارت را کمتر کنید.
  • مرحله دوم: پس از یک دقیقه از تفت دادن پیازها که گذشت، دو حبه سیر رنده شده را به آن‌ها اضافه کنید و پس از سبک شدن آن‌ها، ۳۰۰ گرم گوشت چرخشده را به آن‌ها اضافه کنید تا باهم سرخ و یک‌دست شوند. سپس باید گشنیز و جعفری‎ها را باهم مخلوط و خورد کنید و به مواد اضافه کنید.
  • مرحله سوم: اکنون برای درست کردن سمبوسه لذیذ باید نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را به هر میزان که دوست داشتید به مواد در حال سرخ اضافه کنید (اگر میخواهید سمبوسه را به روش جنوبی‌ها درست کنید باید فلفل قرمز را نسبت به بقیه ادویه‌ها بیشتر بریزید تا طعم تندتری داشته باشید).
  • مرحله چهارم: در این مرحله از نحوه درست کردن سمبوسه خانگی باید به مواد در حال سرخ شدن یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و همه مواد را باهم ترکیب کنید تا رب گوجه رنگ بازکند و مواد به‌خوبی رنگ آن را به خود بگیرند و پس از آن مواد را از روی شعله بردارید.
  • مرحله پنجم: حال باید نان لواش‌ها را به‌صورت نواری برش بزنید و در یک قسمت از بالای آن‌ها مقداری از مواد را بریزید و طرف پایین آن را روی مواد بکشید و به شکل مثلثی درآورید و در یک ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا داغ شود سپس سمبوسه‌ها را در آن قرار دهید.
  • مرحله ششم: حال در مرحله آخر برای درست کردن سمبوسه لذیذ هستید؛ پس از آن که آن‌ها را در روغن گذاشتید، فرصت دهید تا یک طرف آن‌ها سرخ شوند سپس آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود و در آخر آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

نکات تکمیلی در طرز تهیه سمبوسه مثلثی

برای درست کردن هر غذایی یک‌سری نکات تکمیلی و فوت‌وفن‌هایی وجود دارد تا آن غذا طعم مطلوب‌تری داشته باشد که البته در صورت توجه نکردن به آن‌ها نتیجه دلخواه به‌دست نخواهد آمد و تمام زحمات شما برای درست کردن آن غذا بیهوده خواهد بود. برای درست کردن سمبوسه لذیذ به نکات زیر توجه داشته باشید.

طرز تهیه سمبوسه

  • اگر نان لواش تازه در دسترس شما نبود می‌توانید از خمیر یوفکا یا نان فیلو استفاده کنید.
  • برای خلق سمبوسه با طعم متفاوت، پنیر پیتزا را به مواد میانی اضافه کنید.
  • در صورت تمایل از فلفل سبز حلقه‌ای شده خوردشده در ترکیب مواد استفاده کنید.
  • اگر مایل بودید می‌توانید از سوسیس خوردشده به مواد سمبوسه اضافه کنید.
  • ادویه‌های مخصوصی برای سمبوسه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از عطاری‌ها خریداری کنید.
  • اگر در نحوه درست کردن سمبوسه خانگی به طعم گشنیز و جعفری در مواد میانی علاقه ندارید، ریحان و تره خوردشده را به‌جای آن‌ها استفاده کنید.
  • این غذا را می‌توانید با سس هالوپینا میل کنید تا طعم تندتری تجربه کنید.
  • در صورت تمایل در قسمت ادویه‌ها، از پودر پاپریکا استفاده کنید.
  • یک روش دیگر برای درست کردن سمبوسه وجود دارد که میتوانید سیب‌زمینی‌ها را ابتدا آب‌پز کنید و آن‌ها را پوره کنید و بقیه مواد را به آن اضافه کنید.

کلام آخر در طرز تهیه سمبوسه هوس‌برانگیز

سمبوسه انواع مختلفی دارد و با مواد میانی متفاوت درست می‌شود و همه از خوردن این میان‌وعده خواستنی لذت می‌برند. در اواخر قرن دوازدهم این غذا توسط بازرگانان ایرانی به هند رسید و آن‌ها با تغییر دادن مواد میانی، آن را به یکی از غذاهای محبوب هندی تبدیل کردند. سرآشپزان هندی با ترکیب کردن گوشت کوبیده، بادام، گردو، پیاز، ادویه و ترشیجات تند به‌عنوان مواد میانی، سمبوسه منحصربه‌فرد خود را ارائه دادند.

این غذا در هند به‌سرعت محبوب شد و باتوجه به طعم تند که مزه موردعلاقه مردم آن‌جا بود مورد استقبال قرار گرفت. در بالا نحوه درست کردن سمبوسه خانگی را با یک روش به‌صورت کامل و یکی به‌صورت کلی در بخش نکات آموزش دادیم تا شما با درست کردن این غذای محبوب لحظات خوش‌طعمی را در کنار عزیزانتان داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن