رپورتاژ اگهی

چه ظروفی برای استفاده در مایکروویو مناسب است؟

چه ظروفی برای استفاده در مایکروویو مناسب است؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که ظرفی را در مایکروویو قرارداده باشید و پس از خارج کردن آن با تغییر حالت ظرف یا خراب شدن مواد غذایی روبرو شوید. این اتفاق  بسیارناخوشایند بوده و نیازمند این است تا افرادی که از مایکروویو استفاده می‌کنند با انواع ظروف مناسب برای آن آشنا باشند. به همین منظور، در این مقاله به ظروف مناسب برای این دستگاه پرداخته و شما را با ظرف‌های نامناسب برای آن آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ظروف مناسب مایکروویو

اگر از ظروف نامناسب برای مایکروویو استفاده کنید، احتمال آتش‌سوزی، بروز بیماری و شکسته شدن یا تغییر شکل ظروف افزایش پیدا می‌کند. به همین منظور، در ادامه با ظروف مناسب برای استفاده در مایکروویو بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. ظروف پیرکس و شیشه ای

بهترین ظرف برای قرارگیری در مایکروویو، ظرف شیشه ای و پیرکس است. شما می‌توانید از این جنس ظروف هم برای پختن غذا و هم برای گرم کردن آن استفاده کنید. اگر به قابل استفاده بودن این جنس ظرف‌ها شک دارید، ابتدا آن را امتحان کرده و سپس از آن استفاده کنید. به این منظور کافی است تا آن را یک دقیقه درون دستگاه قراردهید، اگر ظرف سرد بود برای پخت‌وپز و اگر داغ شد برای گرم کردن غذا مناسب است.

بنابراین، باتوجه به کاربرد این نوع ظرف باید گفت که بعد از خرید مایکروویو ، خرید یک ظرف پیرکس مناسب برای آن حتما توصیه می‌شود.

۲. تابه مخصوص

تابه‌هایی وجود دارند که مخصوص مایکروویو هستند و می‌توانید با خیال راحت برای پخت و گرم کردن غذا از آن استفاده کنید. از این تابه برای پخت همبرگر، استیک و … استفاده می‌شود.

۳. ظروف چینی

اگر ظرف چینی شما طرح و نقش بسیار نداشته و دارای رنگ طلایی یا نقره‌ای نیست، می‌توانید آن را درون مایکروویو قرار دهید. دلیل نامناسب بودن چینی‌های پر طرح و نقش هم این است که با گرم شدن ظرف‌ها، رنگ آن‌ها درون غذا پخش می‌شود.

۴. ظروف کاغذی

ظروف یکبار مصرف به شرط اینکه کاغذی باشند و قابلیت استفاده در مایکروویو را داشته‌باشند مناسب هستند. شما می‌توانید ظروف کاغذی را درون دستگاه قرار داده و غذای خود را با آن‌ها گرم کنید. البته، توجه داشته باشید که روی ظرف‌ها، برچسب یا نماد استفاده در مایکروویو وجود داشته باشد.

۵. ظروف سفالی

این ظروف در بخش ظروف مناسب برای استفاده در مایکروویو قرار می‌گیرند، اما بهتر است از آن‌ها تنها برای گرم کردن غذا استفاده کنید. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از شکستگی ظرف، پخت غذا با این ظروف انجام نشود.

۶. ظروف چوبی

ظروف چوبی بهتر است برای گرم کردن غذا استفاده شود و پخت‌وپز درون آن صورت نگیرد. البته، سعی کنید تا جای ممکن به جای استفاده از این جنس ظروف، از ظروف شیشه‌ای، چینی و … استفاده کنید.

۷. ظروف پلاستیکی مخصوص

ظروف پلاستیکی تولید شده‌اند که قابلیت استفاده در مایکروویو را دارا بوده و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. فقط کافی است در هنگام خرید به مناسب بودن آن برای مایکروویو دقت کنید.

۸. پارچه های نخی

پارچه‌های نخی برای گرم کردن نان و کیک مناسب بوده و مشکلی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید انواع نان و کیک را درون پارچه قرار داده و آن‌ها را به صورت گرم و تازه مصرف کنید.

چه ظروفی برای استفاده در مایکروویو مناسب است؟

 

ظروف نامناسب برای مایکروویو

حال که با ظروف مناسب برای مایکروویو آشنا شدید، بهتر است درباره ظروف نامناسب نیز اطلاعات کسب کنید.

۱. ظروف فلزی

استفاده از ظروف فلزی یا فلزکاری شده منجر به جرقه زدن مایکروویو می‌شود. این جنس ظروف را به هیچ وجه داخل دستگاه قرار ندهید.

۲. ظروف آلومینیومی و فویلی

استفاده از ظرف‌های آلومینیومی و فویلی نیز همانند ظروف فلزی خطرناک است. این جنس ظرف‌ها موجب جرقه زدن مایکروویو و آتش‌سوزی در آشپزخانه می‌شوند.

۳. ظروف کریستالی و سرامیکی

ظروف سرامیکی در هنگام تولید حرارت کمی را تحمل می‌کنند، به همین دلیل قراردان آن‌ها در داخل مایکروویو مناسب نبوده و گرم شدن آن‌ها موجب شکسته شدن ظرف می‌شود. بنابراین، استفاده از ظروف کریستالی نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۴. ظروف پلاستیکی نامرغوب

احتمالا شنیده‌اید که ظروف پلاستیکی از بدترین ظروف برای مایکروویو هستند و استفاده از آن‌ها سرطان‌زا است. در ست هم است و ظروف پلاستیکی نامرغوب می‌توانند سلامت افراد را تهدید کند. زیرا مواد استفاده شده در این ظروف در هنگام گرم شدن به غذا منتقل شده و بیماری‌های مختلف را برای شما ایجاد می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا هنگام خرید ظروف پلاستیکی، به علامت یا نشان قابل استفاده بودن آن در مایکروویو دقت کنید.

۵. ظروف لعابی

در ساخت برخی از ظروف لعابی از سرب استفاده می‌شود. اگر از این ظروف برای پخت یا گرم کردن غذا استفاده شود، سرب موجود در آن به غذا وارد شده و منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

 

چه علامت هایی نشان دهنده ظروف مناسب مایکروویو است؟

احتمالا با خود می‌گویید که چگونه از مناسب بودن ظروف برای استفاده در مایکروویو مطمئن شده و چه نشانه‌هایی بیانگر مناسب بودن ظرف‌ها برای این دستگاه است؟ باید بگوییم که اگر هر یک از این سه نشانه یا علامت زیر را بر روی ظروف مشاهده کردید، می‌توانید از آن‌ها برای مایکروویو استفاده کنید:

  • کلمه مایکروویو: micro و microwave دو کلمه‌ای است که ممکن است بر روی ظروف چاپ شده  یا بر روی جعبه آن‌ها نوشته شود. اگر یکی از این دو عبارت را بر روی ظروف مشاهده کردید، با خیال راحت آن‌ها را داخل مایکروویو قرار دهید.
  • یک خط موج‌دار: اگر یک خط موج‌دار روی ظروف چاپ شود، معنی آن این است که قابلیت استفاده در مایکروویو را دارا می‌باشد.
  • سه خط موج‌دار: روی برخی از ظروف به جای یک خط موج‌دار سه خط موج‌دار چاپ می‌شود که نشان دهنده مناسب بودن ظرف برای مایکروویو است.

سخن پایانی

در این مقاله به ظروف مناسب برای مایکروویو اشاره کرده و شما را با ظرف‌های نامناسب برای آن آشنا کردیم. امیدواریم که مطالب تهیه شده برای شما مفید باشد و شما را در انتخاب یک ظرف مناسب راهنمایی کند. راستی، شما بیشتر از چه نوع ظرفی استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال تجربه ناموفقی از قراردادن ظرف در مایکروویو داشته‌اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *