رپورتاژ اگهی

علت ریزش مو در حمام و درمان آن

آیا هر روز دوش گرفتن باعث ریزش مو می‌شود ؟ ریزش مو اصلا اتفاق خوشایندی نیست. همه ما می‌دانیم که در طول روز حداقل ریزش ۵۰ عدد از موهای سر، کاملا طبیعی است. اما اگر این میزان بیشتر شود بدون شک ما را نگران خواهد کرد.

خصوصا زمانی که دوش می‌گیریم و از حمام خارج می‌شویم، توده‌های موی برجامانده در کف حمام، می‌توانند تا حد زیادی ما را نگران کنند. در این مطلب علل ریزش مو هنگام شامپو زدن و شستشو و راه‌های درمان این مشکل را برای شما بازگو خواهیم کرد.

ریزش طبیعی مو هنگام شستشو و عوامل مؤثر در آن

علل ریزش مو در خانم‌ها و آقایان فاکتورهای مختلفی دارد. به‌طورکلی در زمان تعادل و حالت طبیعی، هر فرد روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو را از دست خواهد داد. رشد موها سه مرحله دارد. آناژن، کاتاژن و تلوژن. در مرحله آناژن حدودا ۸۵ الی ۹۰ درصد از موهای فرد طی فرایند رشد فعال می‌شود.

در مرحله کاتاژن ۱۰ درصد از موها رشد می‌کنند و در مرحله تلوژن موها ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به هر زمانی، استراحت دارند. البته ریزش مو در حمام ممکن است بیشتر از هر چیزی شما را نگران کند. ریزشی بیش از حد که گاهی تبدیل به یک معضل می‌شود.

به عبارتی همه دوست داریم بدانیم علت ریزش طبیعی مو هنگام شستشو چیست؟ این موضوع بدون شک دلایل مختلفی دارد. برای مثال این ریزش می‌تواند عوارض کراتین مو برای خانم‌ ها یا عوارض موروثی برای آقایان باشد. در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت ریزش مو زیر دوش

پیش از اینکه به علت ریزش مو زیر دوش بپردازیم، اجازه دهید چند فاکتور مؤثر در این اتفاق را بررسی کنیم.

ضخامت موها

در میان انواع موهای مختلف افرادی که موهای ضخیمی دارند معمولا تعداد موهایشان نیز بیشتر است. به عبارتی حجم زیادی مو بر روی سر این افراد خودنمایی می‌کند. این افراد بدون شک در زمان دوش گرفتن موهای بیشتری را از دست خواهند داد.

زمانی که شما شامپو می‌زنید یا به موهای خود حالت می‌دهید، پوست سر تحریک می‌شود. اگر از آخرین دوش گرفتن شما زمان کمی گذشته باشد، ممکن است این ریزش‌ها بیشتر نیز باشند. یکی از فاکتورهای مهم که باعث ریزش طبیعی مو هنگام شستشو خواهد شد، شانه‌کردن موها است. بدون شک اگر در زمان دوش گرفتن، موها را شانه کرده باشید، متوجه شده‌اید که برس شما پر از مو می‌شود.

پس یکی از دلایل ریزش مو در حمام شانه‌کردن موها است. موها ممکن است که در حالت عادی نیز ریزش زیادی داشته باشند، اما شما در حمام این موضوع را بیشتر متوجه می‌شوید.

دیگر فاکتورهای ریزش مو

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ریزش مو صرفا به دلیل شانه‌کردن موها در حمام اتفاق نمی‌افتد. عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند. از جمله فاکتورهای مهمی که باعث ریزش مو می‌شود، فشار عصبی و استرس است.

استرس شاید عوامل فیزیکی و احساسی داشته باشد، اما عوارض آن بعد از پشت سر گذاشتن یک بیماری یا کاهش وزن، خود را نشان می‌دهد. اگر وضعیت خود را در ۳ ماه گذشته تا به امروز مرور کنید، به‌راحتی متوجه تأثیر استرس در ریزش موهای خود خواهید شد.

البته اگر زندگی آرامی دارید و علت ریزش مو زیر دوش برای شما استرس نیست، توصیه می‌کنیم که حتما به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. گاهی اوقات برخی از بیماری‌ها مانند آلوپسی باعث می‌شوند که شما ریزش‌هایی مانند ریزش سکه‌ای را تجربه کنید. البته علل ریزش مو با الگوی سکه‌ای، متفاوت است.

چطور از ریزش موها جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم دچار ریزش مو هنگام شامپو زدن هستید یا درکل احساس می‌کنید که بیشتر از میزان استاندارد مو از سر شما کم می‌شود، این توصیه‌ها قطعا به کارتان می‌آیند.

استرس نداشته باشید

بدون شک گفتن این جمله با کلمات بسیار راحت است. اما باید بدانید که یکی از عوامل بسیار مؤثر که ۸۰ درصد ریزش موها بر اساس آن اتفاق می‌افتد، استرس است. اگر استرس زیادی دارید حتما با یک روان‌شناس صحبت کنید.

ورزش‌کردن، خواب منظم، یوگا، مدیتیشن، پناه‌بردن به طبیعت و سروکار داشتن با گل‌ها و گیاهان، می‌تواند در کاهش استرس شما مؤثر باشد. اگر مشغله کاری زیادی دارید هرطور که شده حتما روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را به خودتان اختصاص دهید.

البته ریزش مو می‌تواند رابطه مستقیمی با عوامل ژنتیکی و وراثتی نیز داشته باشد. درهرحال استرس اولین و مهم‌ترین عامل در این اتفاق است.

رژیم غذایی خود را بازنگری کنید

بدن شما در طول روز به ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی نیاز دارد. ویتامین A، ویتامین D، روی، آهن، مواد مغذی و سلنیوم از جمله موادی هستند که باید آنها را به بدن خود برسانید. غذاهای مغذی را بیشتر کرده و سعی کنید که از خوردن تنقلات بپرهیزید.

از جمله منابع غذایی که می‌تواند ویتامین‌ها را برای شما تأمین کند، میوه‌ها و سبزیجات است. قطعا رعایت یک رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود که ریزش موهای شما کاهش یابد.

از موهای خود مراقبت کنید

از جمله عوامل دیگری که در دسته علت ریزش مو زیر دوش قرار داده می‌شود، استفاده بیش از اندازه از سشوار و اتوی مو بعد از حمام است. شاید هم موهای خود را محکم برس می‌کشید. فراموش نکنید که نباید از مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها و شامپوهای غیراستاندارد استفاده کنید.

استفاده از مواد شیمیایی مضر برای موها، باعث می‌شود که ساقه موی شما آسیب‌دیده و ریزش موها افزایش پیدا کند. از شامپوهای مناسب با موهای خود استفاده کنید و موها را سفت و محکم نبندید.

کاهش دفعات استحمام

شما هم تصور می‌کنید کم‌کردن تعداد دفعات دوش گرفتن باعث ریزش مو می شود؟ البته برخی از افراد معتقدند که کاهش تعداد دفعات استحمام، ریزش مو را نیز کم می‌کند. این موضوع بستگی دارد که شما از چه محصولاتی برای شستن موهای خود استفاده می‌کنید.

آیا هر روز دوش گرفتن باعث ریزش مو میشود؟ اگر به طور معمول از آب بسیار داغ در حمام استفاده کرده یا با طیف گسترده‌ای از محصولات تحریک‌کننده، موهای خود را تمیز می‌کنید، پس بدون شک کاهش دفعات دوش گرفتن می‌تواند ریزش موهای شما را نیز کاهش دهد. دقت کنید که اگر ریزش موها برای شما طبیعی است، پس جای حساسیت وجود ندارد.

راهکارهایی ساده برای جلوگیری از ریزش موها

چند راهکار ساده را به شما پیشنهاد می‌کنیم که بدون شک عمل‌کردن به آن‌ها ریزش موها را کاهش می‌دهد.

  • در فاصله‌های معینی استحمام کرده و موهای خود را با شامپوی مناسب نوع مو و جنس موهایتان، به‌صورت روزانه تمیز کنید. اجازه ندهید که موهای شما و بافت آنها دچار آسیب شود.
  • موها را با بافت‌هایی که باعث کشش آنها می‌شود، دچار چالش نکنید. کشیده‌شدن مو در حمام به‌راحتی می‌تواند، دلیل ریزش شود.
  • کمتر از سشوار و اتوی مو استفاده کنید.
  • سعی کنید که کمتر رنگ موهای خود را با استفاده از دکلره و رنگ‌های شیمیایی تغییر دهید.
  • برای جلوگیری از ریزش مو هنگام شامپو زدن ، از شامپوهای ضد ریزش، ماسک‌های مناسب مو، روغن‌ها و سرم‌های مخصوص موی خود استفاده کنید.
  • برس‌های شما بهتر است حاوی الیاف طبیعی باشند. همچنین برس‌های فلزی و خشن را کنار بگذارید و سعی کنید در حمام موهای خود را شانه نکنید.
  • برای شانه‌کردن موها، مو را از قسمت بالابه‌پایین و به‌آرامی شانه کنید.
  • از روغن‌هایی مانند زیتون، نارگیل یا کنجد بعد از استحمام استفاده کنید و موها را ماساژ دهید. همچنین پوست سر را نیز با این روغن‌ها چرب کنید و اجازه دهید که جریان خون در زیرپوست سر شما افزایش پیدا کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از عوامل ریزش مو در حمام گفتیم. آیا هر روز دوش گرفتن باعث ریزش مو می‌شود؟ اگر ریزش موی شما طبیعی است پس به‌واسطه موهای ریخته شده در کف حمام نگران نشوید. هرچند با پیشرفت علم، ریزش مو غیرطبیعی هم مدت‌ها است که درمان شده است. همچنین امروزه برس‌ها و شانه‌هایی تولید شده‌اند که شما می‌توانید بدون نگرانی از ریزش موها، در حمام از آنها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *