وبلاگ

راهنمای خرید فرش ماشینی

امروزه فرش های ماشینی در بین خانواده های ایرانی محبوبیت زیادی دارند.فرش های ماشینی رنگ، سبک و مدل های گوناگونی دارند.

اگر می خواهید فرش ماشینی بخرید باید با توجه به محلی که قرار است در آن جا فرش را قرار دهید فرش انتخاب کنید. مثلا فرش پذیرایی باید مقاومت بالایی داشته باشد زیرا رفت و آمد زیادی در آن جا هست.فرش اتاق ها نیز باید نرم و رنگ روشن باشد.

در زمان خرید فرش به چند مغازه بروید و مدل های فرش ها را ببینید سپس متناسب با خانه ی خود فرش بخرید.در هنگام خرید فرش ماشینی علاوه بر زیبایی و طرح آن باید به فاکتورهای دیگر نیز توجه کنید.

شما اگر جنس، تراکم و الیاف به کار رفته در فرش را بشناسید راحت تر می توانید خرید کنید‌.

توجه به دکوراسیون خانه در راهنمای خرید فرش ماشینی :

سعی کنید مناسب با دکوراسیون خانه فرش بخرید مثلا اگر دکوراسیون خانه ی شما کرم رنگ است نباید فرش آبی بخرید.

در اتاق خواب به دلیل این که سرویس خواب قرار دارد اگر شما یک فرش بزرگ در آن جا قرار دهید که نصف آن نیز زیر تخت قرار بگیرد ظاهر جالبی نخواهد داشت پس بهتر است فقط یک قالیچه ی کوچک در جای خالی بیندازید.

در سالن پذیرایی نیز فرشی انتخاب کنید که علاوه بر پوشش دادن جاهای خالی کمی از فرش نیز زیر پایه های مبل قرار بگیرد. سعی کنید هرگز قالیچه ی کوچکی که فقط فضای جلوی مبل را پوشش  می دهد استفاده نکنید زیرا برای ظاهر منزل شما جلوه ی بدی خواهد داشت.

کیفیت فرش در راهنمای خرید فرش ماشینی :

شما از پرزهای فرش می توانید کیفیت فرش را تشخیص دهید. پرزهای ضخیم خوب نیستند و به خودشان گرد و خاک می گیرند.پرز فرش باید با دوام و منعطف باشد.الیاف فرش هم در خرید مهم است چهار نوع الیاف پشم، آکریلیک، پلی پروپیلن، پلی استر در فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرند که از بین این ها الیاف آکریلیک و پشم کیفیت بهتری دارند.

فرش آکریلیک در حین شستن یا آفتاب خوردن خراب نمی شود و آب نمی رود. اما در فرش های دیگر که الیاف دیگری به کار رفته این قابلیت را ندارد و کیفیت پایین تر و مقاومت کم تری دارند و این فرش ها آلودگی ها را جذب می کنند.

راهنمای خرید فرش ماشینی

توجه به تراکم و شانه ی فرش در هنگام خرید فرش ماشینی :

یکی از نکات مهم در هنگام خرید فرش ماشینی تعداد‌ گره های فرش است. تعداد گره های فرش را شانه می نامند. شانه ها انواع گوناگونی دارند همچون  ۴۰۰،۴۴۰،۲۲۰،۲۵۰،۲۸۰،۳۲۰،۳۸۰،۵۰۰،۷۰۰، ۱۰۰۰ است.

یک مورد دیگر در هنگام انتخاب فرش ماشینی تراکم فرش است تراکم یعنی گره های طولی فرش که انواع گوناگونی دارد. تراکم فرش های ماشینی ۳۰۰،۴۰۰،۵۰۰،۶۰۰،۱۴۰۰۰،۱۰۰۰،۹۰۰،۸۰۰،

۷۰۰،۲۵۵۰و ۳۰۰۰ است. به پشت فرش دقت کنید زیرا اطلاعات کامل فرش در آن جا نوشته می شود.

فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ گزینه ی خوبی در بین فرش های ماشینی است.

هر چقدر تراکم فرش بالا باشد یعنی فرش مقاومت بالاتری دارد.

رنگ فرش :

توجه کنید که فرش با رنگ های تیره همچون قهوه ای و مشکی لکه های روشن را نشان می دهند و هم چنین فرش های رنگ روشن لکه های تیره و کثیفی را نشان می دهند.

اگر خانه ی شما بزرگ است می توانید از فرش های رنگ تیره استفاده کنید زیرا محیط خانه ی شما را گرم تر و صمیمی تر نشان می دهد.

برای خانه هایی که کوچک هستند بهتر است فرش با رنگ های روشن استفاده شود زیرا فضای خانه را بزرگ تر نشان می دهد.

اگر منزل شما در معرض گرد و خاک و دود زیادی قرار دارد بهتر است از فرش هایی که چند رنگ دارند و طرح های تو در تو دارند استفاده کنید زیرا گرد و غبار را کم تر مشخص می کنند.

طرح فرش ها:

قسمت هایی از خانه که مبلمان استیل قرار داده اید بهتر است از فرش های گل دار استفاده کنید.

اگر مبلمان شما از نوع مدرن است از فرش هایی که طرح هندسی دارند استفاده کنید.

فرش هایی که ترنج دار هستند را در سالن پذیرایی و جایی که ترنج فرش کاملا مشخص باشد استفاده کنید در این صورت منزل شما زیباتر به نظر می رسد.

قیمت فرش های ماشینی :

فرش های ۱۵۰۰ شانه فرش های گران قیمت هستند زیرا ظرافت بالایی دارند. فرش های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه نرم هستند و وزن آن ها نسبت به ۱۰۰۰ شانه کم تر است.

فرش های ۱۲۰۰و ۱۵۰۰ شانه ظرافت و انعطاف پذیری بیشتری دارند اما نسبت به ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه قطر کم تری دارند.

البته مارک های مختلفی برای فرش وجود دارد که هر کدام با توجه به کیفیت آن قیمت متفاوتی دارد.

راهنمای خرید فرش

جنس فرش های ماشینی

۱)فرش های پلی پروپلین :

این فرش ها برای خانه هایی مناسب است که در مناطق مرطوب زندگی می کنند زیرا در برابر رطوبت و کپک مقاوم هستند. ۳۰درصد از فرش های تولیدی به این نوع فرش اختصاص دارند.

برای مکان هایی که در آن جا رفت و آمد زیادی نیز می شود مفید است زیرا زیاد کثیف نمی شود و راحت شسته می شود. هم چنین این فرش بسیار نرم است و در اتاق خواب هم می توانید از آن استفاده کنید.

فرش های پلی پروپلین ارزان قیمت هستند اما طول عمر زیادی دارند.

۲) فرش های پشمی :

فرش پشمی طرفداران زیادی دارد زیرا برای تولید آن از نخ پشم که طبیعی است استفاده می شود و گرد و خاک را به خود جذب نمی کند و بسیار نرم است.

این فرش اگر لک شود هم به راحتی پاک می شود. شما می توانید قسمت هایی از خانه که سرد است فرش پشمی بیاندازید  زیرا گرما را به خود جذب می کند.

اما برای مکان های مرطوب مناسب نیست زیرا رطوبت را به خود جذب می کند.

این فرش بسیار بادوام است و برای مکان های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب می باشد.

۳) فرش های آکریلیک :

فرش های آکریلیک نسبت به رطوبت و کپک مقاوم است ولی در مقابل مواد شیمیایی حساس است و رنگ آن تغییر می کند.

امروزه فرش ماشینی با جنس ۱۰۰ درصد آکریلیک پیدا نمی شود البته با نخ های دیگر همچون پشم ترکیب می شود و در فرش استفاده می شود.

این فرش ها نرم هستند و اگر کثیف شوند به راحتی شسته می شوند. هم چنین فرش های آکریلیک جزو پرفروش ترین فرش ها هستند.

۴) فرش های پلی استر :

این فرش ها مناسب مکان های پر رفت و آمد نیستند و در جاهایی که شلوغ نیستند باید استفاده شوند.

هم چنین در برابر گرد و غبار آسیب پذیر هستند و نباید گرد و خاک روی آن ها بنشیند زیرا ظاهر آن خراب می شود. پرز کمی دارند و کم تر موجب بروز حساسیت می شوند.

فرش های پلی استر ظاهر براق دارند و ضد لک هستند. قیمت فرش های پلی استر نسبت به فرش های پشمی و آکریلیک کم تر است.

۵) فرش های نایلون :

فرش های نایلونی دوام بالایی دارند و وسایل سنگین همچون مبل را تحمل می کنند. این فرش ها نسبت به کپک و گرد و خاک مقاوم هستند. فرش های نایلونی نسبت به فرش های دیگر گران تر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن