وبلاگ

از بین بردن لکه فرش

فرش یکی از اجزای مهم در دکور هر منزلی  به شمار می رود و تاثیر زیادی در زیبایی منزل دارد اما پس از مدتی به دلیل رفت و آمد کثیف می شود. اگر لکه ای روی فرش شما ایجاد شد به راحتی می توانید آن را تمیز کنید و دیگر نیازی به قالیشویی نیست.

آیا می دانید چگونه لکه ی های سخت فرش را از بین ببرید ؟

شما در ابتدا باید نوع فرش خود را بدانید سپس برای از بین بردن لکه ی آن اقدام کنید. پس بهتر است هر کدام از روش ها را در قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.

در این مقاله سعی داریم روش های پاک کردن لکه ی فرش را به شما بیاموزیم پس با ما همراه باشید.

از بین بردن  لکه های فرش :

۱)از بین بردن لکه ی قهوه و چای :

بیشترین چیزی که روی فرش می ریزد چای و قهوه است که به مرور رنگ آن  زرد یا قهوه ای می شود و هر چقدر زمان بگذرد سخت تر پاک خواهد شد.

بهتر است مقداری سرکه ی سفید را با آب مخلوط کنید و روی لکه بریزید سپس با یک دستمال یا اسفنج تمیز روی لکه ضربه بزنید، آنقدر این کار را تکرار کنید  تا لکه از بین برود اما مواظب باشید که پارچه را روی فرش نکشید زیرا که در قسمت های دیگر نیز لکه پخش می شود.

۲) از بین بردن لکه ی آدامس :

اگر آدامس روی فرش شما افتاده است به هیچ وجه دستمال روی آن نکشید یک تکه یخ را در پارچه ی نازک بگذارید و آن را روی آدامس قرار دهید در این صورت آدامس منجمد شده و به راحتی با نوک چاقو می توانید آن را از روی فرش بردارید.

۳) از بین بردن لکه ی روغن و چربی :

لکه های چربی و روغن اگر به مدت طولانی روی فرش بمانند خیلی سخت پاک خواهند شد پس هر زمان که لکه ی روغن و چربی روی فرش شما ایجاد شد اول یک دستمال کاغذی روی آن بگذارید تا روغن آن را به خود جذب کند سپس مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و با یک اسفنج یا مسواک روی لکه بکشید تا پاک شود این عمل را چندین بار انجام دهید تا لکه کاملا محو شود.

۴) از بین بردن لکه ی خون از فرش :

هر چقدر زودتر لکه ی خون را از فرش پاک کنید بهتر است. یک پارچه ی نخی را روی لکه ی خون بگذارید تا جذب پارچه شود  بعد لکه  را با کف صابون یا مایع ظرفشویی پاک کنید.

۵) از بین بردن لکه ی نوشابه :

ابتدا با یک قاشق نوشابه را از زمین جمع کنید سپس کمی مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید تا کف ایجاد شود و این کف را با اسفنج تمیز روی لکه بکشید تا کاملا پاک شود.

اگر لکه ی نوشابه روی فرش خشک شده بود دستمال نمدار روی آن قرار دهید تا خیس شود سپس آن را پاک کنید.

۶) از بین بردن لکه ی سوختگی از فرش :

در ابتدا پرزهای سوخته ی فرش را با قیچی بگیرید سپس یک پیاز بزرگ را به دو قسمت کنید و روی لکه ی سوختگی چند دقیقه بکشید بعد یک قاشق چایخوری نمک روی لکه بریزید به مدت  ۵ دقیقه بگذارید بماند، در این صورت لکه کم رنگ شده یا کلا از بین می رود.

۷) از بین بردن لکه ی زعفران :

ایتدا یک دستمال نم دار روی لکه قرار دهید تا زعفران را به خود جذب کند سپس مقداری آب داغ را روی لکه بریزید تا خیس شود و با شامپو فرش یا مواد شوینده لکه را بشویید.

۸) از بین بردن لکه ی شیر کاکائو :

ریختن شکلات و شیر کاکائو در خانه هایی که فرزند کوچک دارند خیلی اتفاق می افتد برای این کار می توانید محل لکه را با جوش شیرین، آمونیاک و مواد شوینده ای که آنزیم دارند با مسواک تمیز کنید.

 

۹) از بین بردن لکه ی لاک :

اگر لاک روی فرش ریخت در ابتدا سعی کنید با نوک چاقو آن را از روی فرش بردارید و سپس با یک دستمال به صورت ضربه ای روی لکه بزنید اما مواظب باشید تا لکه روی فرش پخش نشود سپس با الکل یا لاک پاک کن محل لکه را تمیز کنید.

۱۰) از بین بردن لکه ی بستنی :

ابتدا با یک قاشق بستنی روی فرش را جمع کنید سپس به یک دستمال تمیز مقداری آب گاز دار بزنید و روی لکه بکشید و با دستمال دیگر خشک کنید.

توجه کنید که برای پاک کردن این لکه آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث مقاوم تر شدن لکه روی فرش می شود.

چند نکته در مورد تمیز کردن فرش :

هنگامی که می خواهید خودتان لکه ی فرش را از بین ببرید باید نکاتی را در نظر بگیرید.

۱)شما باید سریع اقدام کنید یعنی اگر چیزی روی فرش ریخت سریع برای از بین بردن آن دست به کار شوید زیرا اگر لکه روی فرش بماند شاید دیگر به هیچ روشی پاک نشود.

۲) مواد ریخته شده را پاک کنید به این معنا که اگر چیز جامدی روی فرش ریخته با نوک چاقو سریع آن را بردارید اگر مایعات نیز ریخت یک حوله یا دستمال روی آن بگذارید تا جذب دستمال شود.

۳) می توانید از آب استفاده کنید، قبل از این که از پاک کننده ها استفاده کنید یک دستمال را با آب نم دار کنید و روی لکه بکشید در بیشتر مواقع لکه پاک می شود و نیازی نیست از شوینده های مخصوص استفاده کنید.

۴) به برچسب پشت فرش دقت کنید، قبل از این که شوینده ی خاصی به فرش بزنید برچسب را بخوانید تا مطمئن شوید به فرش آسیب نمی زند.

۵) دقت کنید که لکه روی فرش پخش نشود، زمانی که لاک یا جوهر روی فرش بریزد اگر شما دستمالی روی آن بکشید لکه کاملا پخش می شود پس بهتر است به شکل ضربه ای بزنید.

۶) برای از بین بردن لکه ی چربی می توانید جوش شیرین یا نشاسته ی ذرت را روی لکه بریزید تا چربی را به خود جذب کند سپس جارو برقی بکشید و با پاک کننده تمیز کنید.

در پایان…

توجه کنید که هنگامی که برای از بین بردن لکه از روی فرش اقدامی انجام می دهید به پشت فرش نیز توجه کنید و اگر مایعی به پشت فرش خورده را پاک کنید و فرش را طوری قرار دهید تا در معرض هوا باشد و فرش کپک نزند. با توجه به روش هایی که در مطالب بالا گفتیم شما با چند ترفند ساده می توانید انواع لکه ها را از بین ببرید اما نگذارید لکه ها قدیمی شوند.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن