وبلاگ

برگ چریش برای مو

چریش درخت سبزی است که ۱۵ تا ۲۰ متر رشد می کند. این درخت در مناطق گرمسیری هست و در بنگلادش، هند، پاکستان و ایران رشد می کند. برگ، میوه، گل و ریشه ی این درخت دارای خواص زیادی است، برگ های این درخت باریک و سبز ، دارای گل ها و دانه ها ی بسیار خوشبو هستند.

درخت چریش به دلیل خواص زیادی که دارد در کشور هند به عنوان درخت مقدس نام گذاری شده است.

برگ چریش برای مو

برگ چریش برای مو

در برخی شامپوها از روغن چریش استفاده می شود برگ چریش و روغن چریش دارای خاصیت درمانی برای موهای آسیب دیده می باشد در ادامه همراه ما باشید تا با خواص برگ چریش آشنا شوید.

  1. شکنندگی مو :

مشکلی که بسیاری از زنان با آن روبه رو می شوند، شکنندگی موها است که باید موهای خود را مرطوب نگه دارید، می توانید در طول هفته یکبار موهای خود را با روغن چریش چرب کنید.

  1. پوست سر چرب :

می توانید روغن چریش را  به صورت مستقیم روی  پوست سر بزنید. این کار موجب ایجاد تعادل چربی در پوست سر می شود.

  1. ریزش مو :

پوست سر را با روغن چریش ماساژ دهید این کار موجب بهبود گردش خون و رشد مو می شود و هم چنین موجب تقویت فولیکول های مو خواهد شد که از ریزش مو جلوگیری می کند.

  1. خارش پوست سر :

چریش موجب نابودی باکتری های خارش زا می شود و استفاده از آن یکی از روش های موثر برای مقابله با خارش پوست سر است.

  1. شوره ی سر :

چریش به دلیل داشتن خواص ضد قارچی موجب درمان شوره ی سر می شود‌. خشکی و خارش مو دو علت شوره ی سر هستند. چریش به دلیل مبارزه با عفونت قارچی موجب کاهش التهاب پوستی ناشی از خارش می شود و هم چنین خارش و خشکی مو را رفع می کند.

می توانید ۵ عدد برگ چریش را در آب بجوشانید تا رنگ آن سبز شود سپس آن را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود بعد از شامپو زدن  از این محلول برای شست و شوی موها استفاده کنید‌.

در روش دوم می توانید یک قاشق چایخوری روغن چریش را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید و با آن پوست سر را ماساژ دهید بعد از ۳۰ دقیقه موهای خود را بشویید.

در روش سوم نیز می توانید ۴ قاشق غذا خوری پودر چریش را با آب ترکیب کنید تا به شکل خمیر در آید و این ترکیب را روی موهای خود بگذارید بعد از ۴۰ دقیقه موها را با  شامپو بشویید.

  1. صاف کردن موهای فر :

روغن چریش یک ماده ی عالی برای موهای فر و بد حالت است. این روغن موها را مرطوب می کند و موجب تقویت و شادابی موها می شود می توانید مقداری از این روغن را داخل شامپوی خود بریزید موجب می شود موهای نرم و لطیفی داشته باشید.

  1. عفونت پوست سر :

چریش به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی برای برخورد با عفونت های پوست سر مفید است.

می توانید چند قاشق غذا خوری روغن زیتون را حرارت دهید سپس ۲ قاشق چایخوری روغن چریش اضافه کرده و این ترکیب را روی موهای خود بگذارید و ماساژ دهید اجازه دهید تا به مدت یک ساعت بماند سپس موها را بشویید. ۲ تا ۳ بار در طول هفته این کار را انجام دهید.

  1. پوست سر بد بو :

برخی افراد به دلیل وجود باکتری های خاصی در پوست سر، پوست سر آن ها بوی بد دارد.

برای از بین بردن پوست سر بد بو می توانید از دو روش زیر استفاده کنید :

پوست سر را با روغن چریش ماساژ دهید.

برگ چریش را بجوشانید و با این محلول پوست سر را ماساژ دهید.

  1. شپش سر :

چند قطره از روغن چریش را با روغن زیتون ترکیب کنید و پوست سر خود را با این ترکیب ماساژ دهید به مدت یک ماه هر هفته دوبار از این روش استفاده کنید موجب درمان شپش سر خواهد شد.

روغن چریش به دلیل ترکیبات مختلفی که دارد دارای خواص دارویی می باشد.

  1. آکنه ی پوست سر :

بعضی افراد آکنه ی پوست سر دارند که از این مشکل رنج می برند، روغن چریش با کاهش التهاب ها موجب درمان آکنه ها و جوش های پوست سر می شود.

برگ چیریش

انواع ماسک چریش برای پوست

چریش به دلیل خاصیت های فراوانی که دارد دارای خواص دارویی می باشد و در طب سنتی نیز کاربرد فراوانی دارد. چریش دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری، ضد قارچی است که برای پوست نیز مفید می باشد. گیاه چریش دارای ویتامین ای می باشد و در درمان بیماری های پوستی موثر است و مشکلاتی همچون آکنه، اگزما، خارش پوست را درمان می کند.

اگر می خواهید از برگ چریش برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده کنید در مطالبی که در ذیل اشاره می شود چند نوع ماسک چریش را به شما می آموزیم.

ماسک چریش برای آکنه

برگ چریش به دلیل این که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری که دارد به درمان آکنه کمک می کند.

چند برگ چریش را با مقداری ریحان خرد کرده و له کنید تا یک خمیر به دست آید سپس این خمیر را روی صورت بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود.

از این ماسک در طول هفته سه بار می توانید استفاده کنید.

ماسک چریش برای پوست های خشک

چریش هم چنین خاصیت مرطوب کنندگی هم دارد و برای افرادی که دارای پوست های خشک هستند نیز مفید است.

دو قاشق غذا خوری پودر چریش را با مقداری عسل و آب ترکیب کنید تا خمیر ایجاد شود و این ترکیب را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید و بعد شستشو دهید.

این ماسک رطوبت پوست را بر می گرداند.

ماسک چریش برای پوست های چرب

اگر از چربی پوست خود خسته شده اید می توانید از ماسک برگ چریش استفاده کنید.

دو قاشق غذا خوری پودر چریش را با آب ترکیب کنید تا به شکل خمیر ایجاد شود سپس دو قاشق غذا خوری زرد چوبه اضافه کرده و خوب ترکیب کنید و روی صورت بگذارید تا به مدت ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشورید از این ماسک می توانید هفته ای دوبار استفاده کنید.

ماسک چریش برای درمان لکه ی پوستی :

یک قاشق غذاخوری آرد نخود چی و دو قاشق غذا خوری پودر چریش را با هم ترکیب کنید و با لیمو و آب آن را به صورت خمیر در آورده و روی پوست خود بگذارید بعد از این که ماسک خشک شد با آب سرد آن را بشویید.

این ماسک برای درمان لکه های پوستی مفید خواهد بود.

دیگر خواص چریش

  • روغن چریش از شکنندگی ناخن ها جلوگیری می کند.
  • دم کرده چریش برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • چریش به دلیل خواص سم زدایی که دارد برای گردش خون، سیستم گوارشی، ادراری، تنفسی مفید می باشد.
  • درمان اگزمای پوست با استفاده از روغن چریش
  • درمان دیابت
  • درمان فشار خون بالا
  • روغن چریش مفید برای درمان سینوزیت
  • تصفیه کردن خون با جویدن ۳ برگ چریش
  • درمان گلو درد با غرغره کردن دم کرده ی برگ چریش

در دوران بارداری و شیردهی از مصرف برگ چریش خودداری نمایید زیرا موجب سقط جنین و مسمومیت نوزاد می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *