وبلاگ

روش تشخیص ماست سالم از ماست خراب

ماست یک محصول لبنی است و همانطور که احتمالا شما هم شنیده‌اید، مسمومیت با لبنیات خراب و فاسد شده بسیار خطرناک است و می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر طول عمر ماست تاثیر بگذارد و حتی ممکن است عمر مفید این محصول لبنی را افزایش دهد یا کوتاه کند. قبل از اینکه از خوردن یک کاسه ماست سرد و خوشمزه لذت ببرید، یا از این محصول لبنی برای تهیه بستنی یا سایر خوراکی‌های خوشمزه استفاده کنید، این محتوا را مطالعه کنید و روش تشخیص ماست سالم از ماست تاریخ گذشته را یاد بگیرید.

۵ روش برای تشخیص ماست سالم از خراب

5 روش برای تشخیص ماست خراب

تشخیص ماست سالم و یا خراب شاید در نگاه اول فورا مشخص نباشد. بنابراین به سادگی و خیلی سریع نمی‌توان تصمیم گرفت که ماست برای خوردن بی‌خطر است یا نه. با این حال، چند نشانه قابل اعتماد وجود دارد که اگر مشکوک هستید که لبنیات منقضی شده است، می‌توانید با استفاده از آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در اینجا علائم زیر را در تشخیص ماست خراب به خاطر بسپارید:

۱. میزان آب جمع‌شده روی ماست را بررسی کنید

هرازگاهی وقتی در قابلمه ماست را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که یک لایه نازک آب روی آن قرار دارد. این لایه آب پنیر نامیده می‌شود و در واقع یک معدن طلا از مواد مغذی است. از آنجایی که این آب پنیر نشانه بد بودن ماست نیست، می‌توانید به سادگی قابلمه را هم بزنید و طبق معمول از خوردن آن لذت ببرید.

در حالی که آب پنیر بیشتر به رنگ شفاف است، شواهدی وجود دارد که این مایع با وجود ظاهر غیر جذاب پر از مواد مغذی است و کاملا ایمن می‌باشد. هنگامی که ماست را هم بزنید، خواهید دید که بافت خوراکی به حالت عادی برگشته است. با این حال، اگر سطح ماست حاوی مقدار اضافی و زیاد آب باشد، داستان کاملا متفاوت خواهد بود و نشانه فاسد بودن آن است.

۲. به بافت ماست توجه داشته باشید

اگر ماست شما منجمد و آب شده باشد، معمولا نشانه خرابی است که تغییر محسوسی در بافت این دسر ایجاد می‌کند. ماست‌های فاسد ممکن است قوام غلیظ و خامه‌ای خود را از دست بدهند و در عوض بیش از حد مایع شوند. ماست کلوخه نشانه دیگری است که باید دور ریخت و اگر ماست را هم بزنید، متوجه خواهید شد که قوام آن بیشتر شبیه پنیر است و خوردن آن سالم نخواهد بود.

۳. برای تشخیص ماست خراب، از حس بویاییتان کمک بگیرید

روش دیگر در تشخیص ماست خراب، به‌کارگیری حس بویایی شما است که قابل اطمینان‌ترین حس است. بینی شما خیلی سریع بوی بد و گندیده را تشخیص می‌دهد و همه می‌دانند که بوی ترش و گندیده به معنای ماده غذایی فاسد است.

بنابراین اگر مطمئن نیستید که ماست شما صددرصد برای خوردن بی‌خطر است، می‌توانید یک آزمایش بویایی انجام دهید. اگر متوجه شدید که بوی ماست حتی به میزان خیلی کم هم زننده است، به این معنی است که این خوراکی دیگر برای خوردن مناسب نیست.

۴. توجه کنید که ماست کپک نزده باشد

ناگفته نماند که کپک هرگز نشانه خوبی نیست، به‌خصوص اگر روی غذای شما ظاهر شود. ماست خراب همیشه کپک ندارد، اما ماست کپک زده قطعا همیشه فاسد است. هنگامی که کپک روی ماست شما ظاهر می‌شود، به این معنی است که کل ماده آلوده است و شما نمی‌توانید به سادگی قسمت کپک‌زده را بردارید و باقی‌مانده را بخورید زیرا باعث به خطر افتادن سلامت شما می‌شود.

۵. ظرف بادکرده ماست نشانه خراب بودن آن است

ماست‌هایی که در آن میوه‌ها قرار دارد، بیشترین احتمال مواجهه با این مشکل را دارند، این اتفاق زمانی می‌افتد که میوه به اندازه کافی در یخچال قرار نگیرد و منجر به تخمیر میوه و آزاد شدن گازها شود. در نتیجه ظرف پف می‌کند و این راحت‌ترین راه برای تشخیص ماست تاریخ گذشته می‌باشد.

این مشکل می‌تواند با ماست معمولی یا نوشیدنی نیز رخ دهد. همانطور که می‌دانید وقتی لبنیات تخمیر می‌شوند، یک نوع گاز را آزاد می‌کنند که باعث برآمدگی ظرف می‌شود. ظرف بادکرده به نوع ماست شما ربطی ندارد و نوع آن هرچه باشد، همیشه نشانه خراب بودن آن است.

روش‌های نگهداری ماست سالم

روش‌های نگهداری ماست سالم

نگهداری صحیح ماست به ماندگاری و طول عمر آن کمک زیادی می‌کند. در زیر چند روش برای تازه نگه‌داشتن ماست وجود دارد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید ماست را سالم و تازه نگهدارید. در ادامه به روش‌های نگهداری و تشخیص ماست سالم دقت کنید.

  • اولین روش برای نگهداری از ماست این است که درب ظرف را محکم ببندید.
  • برای جلوگیری از آلودگی ماست، هنگام مصرف  آن از یک قاشق تمیز استفاده کنید.
  • برای نگهداری و سالم ماندن ماست، آن را در یک قسمت ایده‌آل از یخچال قرار دهید.
  •  می‌توانید برای سالم ماندن بیشتر ماست آن را در قالب‌های یخ فریز کنید. زمانی که نیاز به آب کردن ماست یخ‌زده دارید، آن را در یخچال بگذارید و اجازه دهید یخ زدایی شود، نه اینکه آن را در دمای اتاق بگذارید. باید توجه داشته باشید که ماست منجمد بافت متفاوتی نسبت به ماست تازه خواهد داشت و در تشخیص ماست خراب یا سالم دچار اشتباه نشوید.

تشخیص ماست سالم از خراب دیگر سخت نیست…

اگر در تشخیص ماست تاریخ گذشته شک دارید، بهتر است آن را دور بریزید و ماست جدید تهیه کنید. ضروری است که بتوانید تشخیص دهید ماست شما دیگر خوراکی نیست، زیرا این امر می‌تواند به شما در جلوگیری از مسمومیت‌ها و بیماری‌های احتمالی ناشی از خرابی غذا کمک کند.

خوشبختانه تا زمانی که این نکات و علائم را به یاد داشته باشید، می‌توانید در تشخیص ماست خراب به خود اطمینان داشته باشید. ما در این محتوا تلاش کردیم تا بهترین و راحت‌ترین روش‌های تشخیص ماست سالم را برای شما بیان کنیم تا با به‌کارگیری آن‌ها سلامت شما و عزیزانتان حفظ شود. شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ اگر این مقاله برایتان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تشخیص شیر فاسد را نیز مطالعه کنید. خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات سایت، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن