وبلاگ

روش تشخیص شیر سالم از شیر فاسد

شیر سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید و کربوهیدرات است. با این حال، شیر ترش به جز ایجاد ناراحتی معده و مسمومیت، مزیتی برای شما نخواهد داشت. تشخیص شیر سالم فقط به برسی تاریخ روی کارتن ختم نمی‌شود و روش‌های دیگری نیز برای تشخیص آن وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی و بیان آن‌ها می‌پردازیم.

۶ روش برای تشخیص شیر تاریخ گذشته

روش تشخیص شیر سالم از فاسد

شیر اغلب توسط متخصصان تغذیه در سراسر جهان به عنوان غذای کامل نامیده شده است، زیرا محتوای آن غنی از موادی است که برای حفظ شادابی و حفظ سلامتی ضروری است. اما، همه ما می‌دانیم که شیر اگر فاسد شود سلامت شما را به خطر می‌اندازد. در ادامه به آموزش چند روش تشخیص شیر فاسد می‌پردازیم.

۱. تاریخ روی پاکت شیر را چک کنید

برای تشخیص شیر تاریخ گذشته به تاریخ درج شده روی پاکت شیر دقت کنید. باید اطمینان حاصل کنید کمتر از ۷ روز از تاریخ تولید آن گذشته باشد. اگر شیر به‌درستی نگهداری شود، ۷ روز پس از تاریخ تولید سالم باقی می‌ماند.

مدت ماندگاری شیر به میزان چربی و لاکتوز آن بستگی دارد. شیر ممکن است فقط ۵ روز پس از تاریخ انقضا باقی بماند با این حال، شیر بدون لاکتوز یا بدون چربی ممکن است تا ۱۰ روز پس از تاریخ انقضا سالم باقی بماند.

۲. شیر را با بو کردن تست کنید

تست کردن شیر با بو کردن

برای تشخیص شیر خراب نیز می‌توانید همانند روش تشخیص ماست سالم ، آن را بو کنید. بوییدن شیر جزو اولین و شاید واضح‌ترین راه برای تشخیص خراب یا فاسد شدن شیر است. شیر تازه بوی چندانی نخواهد داشت و اما در مقابل، شیر ترش و خراب بوی بسیار نامطبوعی دارد.

حتی اگر شیر سالم به نظر می‌رسد ولی بوی بدی می‌دهد به‌طوری که هنگام بو کشیدن آن را عقب می‌کشید، بهتر است از آن استفاده نکنید. اگر تشخیص بوی بد شیر برایتان سخت است، از شخص دیگری بخواهید آن را بو کند و یا از روش‌های دیگری برای تشخیص شیر تاریخ گذشته استفاده کنید.

۳. به قوام شیر دقت کنید

به قوام شیر دقت کنید

برای اطمینان از سالم بودن شیر، قوام آن را چک کنید که تکه یا توده نداشته باشد. شیر تازه مایع رقیقی است که به آرامی می‌ریزد، قوام و غلظت به محتوای چربی بستگی دارد. خامه یا شیر پرچرب غلیظ تر از شیر کم چربی است اما با این حال، شیر باید به راحتی حرکت کند و صاف و بدون توده باشد.

اگر توده‌ای در آن مشاهده کردید، بدانید شیر به‌طور کامل فاسد شده است. حتی ممکن است برای تشخیص شیر سالم مجبور شوید شیر را در ظرف بریزید تا توده‌ها را ببینید، زیرا معمولاً توده ها در ته ظرف ته‌نشین می‌شوند.

۵. رنگ شیر را بررسی کنید

رنگ شیر را بررسی کنید

رنگ شیر را از نظر زردی یا تیرگی بررسی کنید. شیر را در یک لیوان شفاف بریزید و آن را جلوی نور نگه دارید. اگر شیر هنوز خوب باشد رنگ آن خالص، تمیز و سفید خواهد بود اما اگر سایه تیره یا زرد داشت، اطمینان داشته باشید که شیر خراب شده است.

اگر تشخیص رنگ شیر برایتان سخت است، یک کاغذ سفید پشت یا کنار لیوان بگذارید و مقایسه کنید، اگر شیر رنگ تیره یا زردتری نسبت به کاغذ داشته باشد بدون شک فاسد شده و از استفاده از آن اکیدا خودداری کنید تا دچار مسمومیت ناشی از آن نشوید.

۴. تکنیک جوش‌شیرین را به‌کار ببرید

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک نعلبکی بریزید. برای این آزمایش به مقدار زیادی جوش شیرین نیاز ندارید و فقط به اندازه ای که بتوانید واکنش آن را با شیر ببینید استفاده کنید. سپس چند قطره شیر را روی جوش شیرین‌ها بریزید تا با یک‌دیگر واکنش دهند، اگر شیر ترش و فاسد باشد، به دنبال حباب‌های جوش شیرین باشی.

به‌طور کلی جوش شیرین با شیر تازه هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، اما شیر ترش چون دارای محتوای اسیدی بالاتری است، باعث می‌شود جوش شیرین حباب‌های دی اکسید کربن آزاد کند. هرچه تعداد حباب‌ها بیشتر باشد، شیر شما اسیدی‌تر است ولی اگر هیچ حبابی نزد، احتمالا شیر برای نوشیدن بی‌خطر است و خراب نشده.

۶. شیر خراب را با مایکرویو تست کنید

روش تشخیص شیر سالم از فاسد با مایکرویو

یکی دیگر از دقیق‌ترین روش‌های تشخیص شیر خراب، آزمایش آن با مایکرویو است، به گونه‌ای که مقداری شیر را در لیوانی بریزید و دو دقیقه در مایکرویو قرار دهید و پس از داغ شدن اجازه دهید تا خنک شود سپس لایه روی شیر را بردارید اگر شیر هنوز رقیق بود به معنای سالم بودن آن است در غیراین‌صورت، فاسد است.

نکات لازم برای سالم ماندن شیر

مصرف‌کنندگانی که به دلیل تاریخ انقضای مبهم روی کارتن‌های شیر گمراه شده‌اند، منابع را با دور ریختن شیر فاسد نشده هدر می‌دهند و یا اگر واقعا خراب شده باشد با نوشیدن شیر فاسد احساس ناراحتی و بیماری می‌کنند. در ادامه برخی از نکات نگهداری از شیر را برای شما بیان خواهیم کرد تا با به‌کارگیری آن‌ها دچار عارضه نشوید.

  • شیر را در یخچال نگه‌دارید: اگر می‌خواهید شیر تازه بماند و از خراب شدن آن جلوگیری شود، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید تا سرد بماند و اگر برای مدت طولانی آن را در دمای اتاق رها کنید، ممکن است خراب شود. اطمینان حاصل کنید که شیر بیش از دو ساعت در دمای اتاق نمانده باشد زیرا به‌سرعت با تغییر دما خراب و غیر قابل استفاده می‌شود.
  • از قرار دادن شیر در معرض مستقیم نور خودداری کنید: شیر ذخیره شده در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف، به اندازه شیر در ظروف مقوایی یا پلاستیکی رنگی دوام نمی‌آورند. شیر هنگام قرار گرفتن در معرض نور فاسد می‌شود و حتی با قرار گرفتن موقت با باز و بسته شدن درب یخچال به مرور زمان ماندگاری شیر شما کاهش می‌یابد. شیر را در پشت یخچال و با وسایل دیگر محافظت کنید.
  • درب ظرف شیر را محکم ببندید: شیر تازه‌ای که در معرض هوا قرار می‌گیرد ممکن است خراب شود، حتی اگر به‌درستی نگهداری شود. مطمئن شوید که درب آن محکم پیچ شده است. در بیشتر موارد، باید آن را در ظرف اصلی که برای نگهداری شیر طراحی شده است بگذارید. اگر ظرف اصلی آسیب دیده است، آن را به پارچ یا ظرف دیگری با درب محکم منتقل کنید.
  • شیر را در دمای ثابت نگه‌دارید: برای سالم ماندن شیر، آن را در دمای کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) نگه دارید. شیر همیشه باید در یخچال بماند. اگر شیر خود را در ظرف درب‌دار نگهداری می‌کنید با باز و بسته شدن درب آن، مرتبا شیر را در معرض دماهای مختلف قرار می‌دهید و این عمل عمر شیر شما را کاهش می‌دهد.

کلام آخر درباره روش تشخیص شیر سالم

روش تشخیص شیر سالم

شیر سرشار از مواد مغذی و پروتئین است که مصرف روزانه آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. با مطالعه روش‌های بالا آموختید که تشخیص شیر سالم از شیر فاسد کار بسیار راحتی است و تنها با چند حرکت ساده متوجه سالم یا خراب بودن آن خواهید شد. اگر شما هم روش‌های دیگری را می‌دانید در قسمت کامنت‌ها برای ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *