آشپزیوبلاگ

روش نگهداری اسفناج

اسفناج یک سبزی پرخاصیت و پرکاربرد در سراسر جهان است. این گیاه برگ پهن، کالری پایین و ارزش غذایی بالایی دارد که شامل مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. هرچند توصیه می‌شود اسفناج را به صورت خام و و در ترکیبات سالاد مصرف کنید اما می‌توان اسفناج را به صورت پخته در انواع غذاها مانند خورش اسفناج، بورانی اسفناج، املت اسفناج، اسفناج پلو و حتی در ترکیب پیتزا، پاستا و لازانیا هم استفاده کرد. بودن این سبزی در یخچال شما، انتخاب وعده غذایی بعدی تان را بسیار راحت می‌کند. اما برای اینکه اسفناج شما پس از خرید و تا قبل از مصرف تازه بماند لازم است تا با انواع روش نگهداری اسفناج آشنا شوید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چطور اسفناج را تازه نگه داریم؟

روش نگهداری اسفناج به مدت زمانی که قصد دارید آن‌ها را نگه دارید و نوع غذایی که تصمیم به تهیه آن دارید بستگی دارید. اگر از مصرف اسفناج در مدت ۳ تا ۷ روز پس از خرید اطمینان دارید و غذایی هم که می‌خواهید با آن تهیه کنید نیاز به اسفناج خام دارد، می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید. اما اگر اسفناج را برای هفته‌های آینده و به صورت پخته نیاز دارید، باید آن را به فریزر انتقال دهید. برای هر کدام از روش های نگهداری اسفناج مراحلی وجود دارد که در ادامه هرکدام را به صورت کامل توضیح می‌دهیم:

روش نگهداری اسفناج در یخچال

اگر می‌خواهید اسفناج را نهایتا تا یک هفته پس از خرید و به صورت تازه مصرف کنید بهتر است با در نظر گرفتن موارد زیر آن را در یخچال نگهداری کنید:

چه اسفناجی بخریم؟

اولین قدم برای دسترسی به یک اسفناج با کیفیت خرید اسفناج خوب است. اسفناجی انتخاب کنید که :

  • تازه و دارای ساقه‌های نازک و برگ‌های کوچک باشند.
  • رنگ برگ‌ها سبز تیره باشد.
  • پژمرده، زرد و لکدار نباشند.

اسفناج را چگونه بشوییم؟

نحوه شستشوی اسفناج علاوه بر زدودن گل و خاک روی آن‌ها که ممکن است حاوی انواع باکتری و انگل باشند، در مدت زمان نگهداری اسفناج و تازه ماندن آن هم تاثیر زیادی دارد. پیش از شستن اسفناج لازم است تا با کمک یک چاقو آن ها را پاک کنید و قسمت ریشه را در از انتهای ساقه جدا کنید. سپس برای شستن اسفناج ها:

  • سینک ظرفشویی را ضدعفونی کنید یا از یک کاسه بزرگ و تمیز استفاده کنید.
  • سینک یا کاسه را با آب سرد پر کنید.
  • اسفناج‌های پاک شده را در آب قرار دهید و اجازه دهید تا ده دقیقه در آب باقی بماند.
  • با دست به طور مکرر برگ‌ها را زیر آب فرو ببرید تا در اثر حرکت دست‌های شما و جریان ایجاد شده در آب، باقیمانده گل و لای از برگ‌ها جدا شود.
  • اسفناج ها را با دست از آب در بیاورید و در صافی قرار دهید.
  • آب گل آلوده را دور بریزد و مجددا سینک را با آب سرد پر کنید.
  • این مراحل را تا زمانی که هیچ گلی در آب باقی مانده در سینک دیده نشود، ادامه دهید.

اسفناج را در چه ظرفی نگهداری کنیم؟

برای قرار دادن اسفناج‌ها در یخچال آن‌ها را درون یک دستمال حوله‌ای آشپزخانه بپیچید و درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. تا حد امکان هوای داخل کیسه را خالی کنید. در این صورت اسفناج‌ها تا ۴ روز تازه می‌مانند. می‌توانید پس از پیچیدن اسفناج‌ها درون دستمال کاغذی آن‌ها را درون یک ظرف دربدار پلاستیکی قرار داده و به یخچال انتقال دهید. در این صورت تا یک هفته اسفناج ها تازه می‌مانند.

روش نگهداری اسفناج در فریزر

روش نگهداری اسفناج در فریزر

برای دسترسی به اسفناج در فصول گرم سال و برای تهیه غذاهایی که به اسفناج پخته نیاز دارند مانند بورانی اسفناج و خورش اسفناج، فریز کردن آن گزینه بسیار مناسبی است. اما پس از خرید، پاک کردن و شستن اسفناج به روشی که در بالا توضیح دادیم و پیش از انتقال آن به فریزر بهتر است این مراحل را دنبال کنید:

اسفناج ها را بلانچ کنید

برای بلانچ کردن اسفناج، در قابلمه‌ای آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. برگ‌های اسفناج را درون آب جوش ریخته و حدود دو دقیقه زمان بدهید، سپس آن‌ها را بیرون آورده و با آب سرد حاوی تکه‌های یخ انتقال دهید. بعد در صافی قرار دهید تا آب اضافی آن برود. البته به جز بلانچ کردن می‌توانید آن را بپزید یا برای حفظ خواص اسفناج آن‌ها را بخارپز کنید.

فریز کردن اسفناج

پس از گرفتن آب اضافی آن‌ها و خنک شدن، در کیسه فریزر قرار داده و به فریزر انتقال دهید. می‌توانید اسفناج ها را پیش از پختن خرد کنید و پس از آنکه پخته شدند، یک قاشق از آن را در قالب‌های یخ قرار دهید و در فریزر بگذارید. نگهداری اسفناج با برگ‌های درسته و به صورت خام در فریزر روش مناسبی نیست زیرا برگ‌ها اسفناج حاوی مقدار زیادی آب هستند که به دلیل یخ‌زدگی دچار تخریب و پلاسیدگی می‌شوند. اما می‌توانید اسفناج را خرد کنید و برای ترکیب با سبزی های دیگر مانند سبزی آش و سبزی قورمه در فصل‌هایی که اسفناج در دسترس نیست در فریزر نگهداری کنید.

از بودن اسفناج در آشپزخانه خود اطمینان پیدا کنید!

اسفناج به سرما مقاوم است و در دو نوع پاییزه و بهاره به بازار می‌آید و به دلیل خواص زیاد و خوش طعم بودن آن بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است. اسفناج سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین B3، A و C است و به سلامت مغز، قلب و چشم و درمان یبوست، کم خونی، دیابت و فشار خون بالا کمک می‌کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از دو روش نگهداری اسفناج در یخچال یا فریزر که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، در تمام فصول سال از این ماده غذایی پرخاصیت بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *