آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش کلم برگ به روش اصل تبریز

همانطور که می‌دانید خانواده آش‌ها بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن‌ها خواص درمانی مخصوص به خود را دارد. این محتوا مربوط به طرز تهیه آش کلم برگ می‌باشد که بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. آش کلم اصالت تبریزی دارد اما در همه‌جا پخته می‌شود و دستور پخت یکسانی ندارد.

برخی از خواص کلم برگ عبارتند از: مبارزه با سرطان، تقویت بینایی، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، تنطیم فشارخون و مفید برای پوست. در ادامه همه چیز را درباره آش کلم برگ برای شما بیان خواهیم کرد تا با آگاهی کامل این آش مقوی و خوش‌طعم را درست کنید بنابراین، تا پایان این محتوا همراه ما بمانید.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۲۵ دقیقه
  • زمان مورد نیاز برای پخت نهایی: ۱۰۰ دقیقه
  • کالری آش کلم برگ: ۴۳ کیلوکالری
  • کربوهیدرات این آش: ۷۰ گرم

مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش کلم برگ مقوی

برای درست کردن این آش پرخاصیت و خوشمزه، بیشتر از سبزیجات استفاده می‌شود که باید از تازه بودن آن‌ها اطمینان داشته باشید تا آشی باطراوت، خوش‌بافت و خوشمزه داشته باشید. در این قسمت از محتوا می‌خواهیم مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش کلم برگ سفید برای شما بیان کنیم.

مواد اولیه موردنیاز مقدار لازم
کلم سفید ۱ عدد متوسط
برنج ۲/۱ پیمانه
لوبیاچیتی و نخود ۲/۱ پیمانه
هویج ۲ عدد بزرگ
سبزی آش ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
نعنا داغ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و روغن به مقدار لازم
فلفل‌سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه آش کلم برگ لذیذ

پخت هر غذایی نیاز به دستورالعمل و مراحل خاص خود را دارد که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها، طعم دلخواه به‌دست نمی‌آید و تمام زحمات آشپز به هدر می‌رود. حال در این بخش تمام مراحل طرز تهیه آش کلم برگ سفید را مرحله به مرحله برای شما بیان خواهیم کرد.

مراحل طرز تهیه آش کلم برگ لذیذ

  • مرحله اول: برای تهیه این آش دلچسب ابتدا حبوبات که شامل نخود و لوبیا می‌شود را از ۱۲ ساعت قبل در آب بخیسانید تا راحت‌تر پخته شوند و روند هضم را سریع‌تر بگذرانند. به یاد داشته باشید که هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار آب آن را عوض کنید و ۴ ساعت قبل از پخت برنج را در آب بخیسانید تا نرم شود.
  • مرحله دوم: در طرز تهیه آش کلم برگ سفید، در تابه‌ای روغن بریزید و روی حرارات بگذارید تا داغ شود، سپس ۱ عدد پیاز بزرگ را به شکل خلالی نازک برش بزنید و در روغن تفت دهید تا کمی سرخ و شیشه‌ای شود سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید تا رنگ بهتری به خود بگیرد.
  • مرحله سوم: پس از سرخ کردن پیازها به سراغ آبکش کردن حبوبات بروید و آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید و بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا حبوبات نیمه پخته شوند.
  • مرحله چهارم: پس از آن که حبوبات نیم‌پز شدند، برنج را آبکش کنید و به قابلمه حبوبات اضافه کنید تا همه باهم به‌طور کامل پخته شوند. سپس در طرز تهیه آش کلم برگ سفید، ۱ عدد کلم سفید متوسط را به همراه ۲ عدد هویج بزرگ به شکل خیلی ریز خرد کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله کلم و هویج خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا کمی پخته شوند. سپس ۳۰۰ گرم سبزی آش را که شامل ترخون، اسفناج، تره، گشنیز و جعفری است را خرد کنید و به قابلمه اصلی اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید تا سبزی‌ها نیز پخته شوند.
  • مرحله ششم: در آخرین مرحله از طرز تهیه آش کلم برگ سفید، ۲ قاشق غذاخوری نعنا خشک شده را در مقداری روغن تفت دهید تا کمی تغییر رنگ بدهد و پس از آن، نعنا داغ را به همراه نمک و فلفل‌سیاه به آش اضافه کنید و زمان بدهید تا آش جا بیوفتد.

نکات کاربردی در طرز تهیه آش کلم برگ مجلسی

برای درست کردن این آش پرطرفدار نکات تکمیلی وجود دارد که درصورت استفاده از آن‌ها طعم متفاوتی از آش را تجربه خواهید کرد. در این قسمت از مقاله برخی از خواص کلم و تکنیک‌های کاربردی برای سهولت پخت را برای شما بیان خواهیم کرد.

مراحل طرز تهیه آش کلم برگ لذیذ

  • ‌برای دقیق و مرتب برش زدن کلم، می‌توانید با رنده درشت آن را ریز کنید که در زیبایی ظاهر آش هم تاثیر داشته باشد.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه آش کلم برگ سفید، کره را جایگزین روغن کنید و مقداری از کره در آش بریزید تا بافت خامه‌ای به خود بگیرد.
  • پس از آن که پخت تمام شد و آش آماده سرو شد، برای تزئین مقداری کشک روی آن بریزید و پیاز داغ و نعنا داغ را به آن اضافه کنید.
  • در برخی دستورالعمل‌ها، به آش مقداری رب گوجه اضافه می‌کنند تا رنگ خاصی به آن بدهند و در آخر پخت یک یا دو قاشق غذاخوری آبغوره به آن اضافه می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای می‌باشد.
  • آش کلم برگ به دلیل کم‌کالری بودن، برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود زیرا یک ماده غذایی سالم است و هیچ آسیبی به دیگر نقاط بدن نمیرساند.
  • کلم برگ تسکین‌دهنده درد زانو است؛ به این صورت که مقداری از کلم را بشویید و روی زانو بگذارید و با پارچه‌ای برای چند ساعت آن را ببنید، سپس تاثیر شگفت‌انگیز آن را خواهید دید.
  • اگر به بیماری زخم معده مبتلا هستید، آب کلم را بگیرید و به طور روزانه مصرف کنید و یا روزی چند برگ از آن را به صورت خام میل کنید.

پایان مطلب

اکنون که طرز تهیه آش کلم برگ را مانند انواع آش آموختید، لازم به ذکر است که این دستور پخت، یکی از بهترین و کامل‌ترین آموزش‌ها است که از تجربیات بهترین سرآشپزها گرفته شده و یکی از پرطرفدارترین آش‌ها است زیرا مواد اولیه برای پخت این آش به راحتی در دسترس هستند و همچنین از نظر اقتصادی کاملا به‌صرفه می‌باشد.

آش کلم برگ قدرت متمرکز شدن بر روی کارهایتان را افزایش می‌دهد و چون سرشار از انواع ویتامین‌ها است برای سلامت بدن بسیار مفید است. امیدواریم با دستور پخت گفته شده در بالا این آش خوشمزه را برای اعضای خانواده درست کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید. اگر نکته‌ای به ذهن شما رسید در بخش نظرات برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن