آشپزیوبلاگ

طرز تهیه دلمه برگ مو

برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید.

پیاز ۲ عدد متوسط

لپه ۱ پیمانه

برنج ۲ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم

برگ مو به میزان لازم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

سبزی مخصوص( شوید، جعفری، نعناع، تره، ترخون، پیازچه) ۲۰۰ گرم

سرکه یا آبلیمو نصف استکان

شکر ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه دلمه برگ مو

مواد لازم را تهیه کنید و برای طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول

در قدم اول باید لپه ها را در ظرفی بریزید، روی آن آب بریزید و به مدت چند ساعت اجازه دهید تا آن ها خیس بخورند که نفخ آن ها از بین برود. سپس بعد از چند ساعت لپه ها را آبکش کنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله دوم

حال باید لپه را در قابلمه ای بریزید و ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید سپس حرارت را کم کنید تا لپه ها به مرور پخته شوند. بعد از پخت لپه را در صافی بریزید و آن را آبکش کنید.

مرحله سوم

در زمان پخت لپه ها می توانید دیگر مواد دلمه برگ مو را آماده کنید. سبزی دلمه را پاک کنید و بشویید سپس در آبکش بریزید تا آب آن خارج شود.

هم چنین می توانید پارچه تمیزی را پهن کنید و سبزی ها را روی آن قرار دهید تا خشک شوند، بعد از این که مطمئن شدید آب سبزی ها گرفته شده می توانید آن ها را خرد کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت برنج است، برنج را در کاسه ای بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خیس بخورد سپس در قابلمه ای آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید تا به جوش آید.

بعد از این که آب جوشید، برنج را بشویید و آب آن را خالی کنید و به قابلمه اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه زمان بدهید تا برنج نرم شود.

مرحله پنجم

بعد از گذشت ۵ دقیقه برنج را تست کنید اگر کمی نرم شده بود آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله ششم

پیاز ها را پوست گرفته و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید سپس تابه را روی حرارت بگذارید، مقداری روغن  داخل آن بریزید و بگذارید تا داغ شود سپس پیازها را را اضافه کنید و تفت دهید.

مقداری زردچوبه به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده را بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه روی آن بریزید و تفت دهید تا گوشت سرخ شود.

مرحله هفتم

حال نوبت اضافه کردن سبزی های خرد شده است، بعد از این که سبزی را داخل تابه ریختید کمی آن را تفت دهید و لپه و برنج پخته شده را اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی آن بریزید و هم بزنید.

مرحله هشتم

قابلمه ای را تا نصف پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و مقداری نمک به آن اضافه کنید، وقتی آب جوشید برگ مو ها را داخل آن بریزید و یک تا دو دقیقه اجازه دهید تا نرم شوند سپس آن ها را در آبکش بریزید و مقداری آب سرد روی آن ها بریزید و صبر کنید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

مرحله نهم

یک برگ مو بردارید و به اندازه ۱ قاشق مواد وسط آن بریزید سپس اطراف آن را تا بزنید تا به شکل مربع شود یا به سلیقه خودتان می توانید به شکل دیگری برگ را بپیچید.

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله دهم

داخل قابلمه ای مقداری روغن بریزید و کف قابلمه را برگ بگذارید تا کامل پوشانده شود سپس دلمه های آماده را روی آن بچینید و بعد از اتمام روی دلمه ها نیز دوباره برگ بگذارید و یک بشقاب روی دلمه ها قرار دهید.

مرحله یازدهم

دو لیوان آب را با نصف لیوان روغن ترکیب کنید و روی دلمه ها بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید و یک ساعت زمان دهید تا دلمه ها بپزند.

مرحله دوازدهم

در این مرحله نصف استکان سرکه و شکر را ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود سپس دلمه ها را تست کنید که اگر پخته بودند این ترکیب را روی آن بریزید و ۳۰ دقیقه زمان دهید تا دلمه ها مزه دار شوند.

بعد از گذشت این زمان دلمه ها را در ظرفی بچینید و تزئین کنید. نوش جان

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو

در این بخش از مقاله می خواهیم به تمامی فوت و فن هایی که برای تهیه دلمه برگ مو نیاز است اشاره کنیم.

  • در چاشنی دلمه برگ مو می توان از آبلیمو، آبغوره یا رب انار هم استفاده کرد.
  • بیشتر افراد این غذا را با گوشت چرخ کرده تهیه می کنند، اما اگر شما نمی توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید به جای آن می توانید سویا را جایگزین کنید یا این که از نصف سویا و نصف گوشت چرخ کرده استفاده کنید.
  • بهترین برگ دلمه، برگ هایی هستند که اندازه کف دست شما باشند زیرا اگر بسیار بزرگ باشند تازگی نخواهند داشت و اگر کوچک باشند هم قابل پیچیدن نیستند.
  • حرارت قابلمه باید کم باشد زیرا در غیر این صورت آب آن بخار می شود و دلمه ها می سوزد.
  • بهتر است لپه را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن از بین رود.

در پایان

دلمه برگ مو یکی از بهترین غذاهایی است که هم به عنوان غذای اصلی و هم پیش غذا سرو می شود. ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که موجب خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو می شود را بیان کنیم.

امیدواریم طرز تهیه این دلمه مورد استفاده شما قرار بگیرد و یک وعده غذایی خوشمزه را برای شما آماده کند. در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *