رپورتاژ اگهی

فولیکولیت بعد از کاشت مو

همه مردم امروزه به دنبال زیبایی و جوانسازی پوست و موی خود هستند. داشتن موهای خوش حالت و پرپشت می‌تواند در چهره فرد تاثیر بسیاری بگذارد. به نقل از کلینیک صدف در رابطه با کاشت مو: کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول­‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌­گویند. قسمتی که فولیکول‌­ها از آن برداشت می­‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول­‌ها در آن قرار می­‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

عمل کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی به­ هوش بوده و فقط بی­‌حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می­‌شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می­‌شود. برای طبیعی شدن کاشت مو، متخصص پوست می‌­تواند به دو صورت عمل کند؛ جراح در روش اول یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌­دهد و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به صورت جداگانه انجام می­‌دهد. زمان روش دوم طولانی‌تر است؛ در عوض از ایجاد زخم‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می­‌کند. قبل از انجام پیوند، تکنسین­‌ها موهای برداشته شده و جراح پوست سر را برای عمل پیوند، آماده می­‌کنند. پس از پیوند کامل موها، پوست سر بانداژ شده و دستورالعمل‌­های مراقبت در منزل به شما داده می‌­شود.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با فولیکولیت مو، درمان فولیکولیت مو و…. بیشتر آشنا شوید.

فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت چیست؟

هر مویی که روی سر رشد می‌کند، از داخل یک فولیکول در زیر پوست رشد کرده است. زمانی که این فولیکول‌ها دچار عارضه و عفونت شوند، فولیکولیت اتفاق می‌افتد. ابتلا به این عارضه در کودکان بالای دو سال و بزرگسالان بسیار شایع است.
فولیکولیت مو، وضعیت پوستی شایعی است که در آن فولیکول‌های مو دچار التهاب می‌شود. این شرایط به دلیل عفونت‌های قارچی و باکتریایی ایجاد می‌شود. ظاهر این عفونت‌ها به صورت دانه‌های قرمز رنگ و سفید است در اطراف فولیکول مو دیده می‌شود. در صورتی که درمان نشود به سمت عفونت‌های غیرقابل ترمیم پیش می‌رود.

دلایل ایجاد فولیکولیت بعد از کاشت مو

مانند هر عارضه دیگری، فولیکولیت بعد از کاشت مو هم دلایل خاص خود را دارد. در ادامه به مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل فولیکولیت بعد از کاشت مو اشاره خواهیم کرد.

  • واکنش پوست: پوست سر می‌تواند به برش و برداشت فولیکول مو در زمان کاشت مو، واکنش آلرژیک نشان دهد. در زمان برداشت از ناحیه بانک مو، پیوند در ناحیه مورد نظر و… زخم‌ها باز بوده و مستعد عفونت هستند. برداشت مو از بانک مو و قرار دادن در ناحیه مورد نظر می‌تواند فولیکول‌های مو را دچار فولیکولیت کند.
  • عدم رعایت بهداشت: بعد از کاشت مو آنچه می‌تواند در نتیجه کاشت مو به شدت تاثیرگذار باشد، رعایت بهداشت و توجه به نکات مراقبتی بعد از کاشت مو است. معمولا بیشتر افراد بعد از کاشت مو و از بین رفتن درد و التهابات دیگر توجهی به نکات بهداشتی نخواهند داشت. همین موضوع می‌تواند زمینه را برای بروز عفونت در فرد مهیا کند. حتما باید بعد از گذشت سه روز از کاشت مو، هر روز استحمام کنید و با استفاده از شوینده‌های مخصوصی که پزشک تجویز کرده موهای خود را شست‌و‌شو دهید. وجود چربی بیش از اندازه در پوست سر می‌تواند یک عامل مهم در ابتلا به فولیکولیت مو در افراد باشد.
  • عفونت: در برخی مواقع در کنار فولیکولیت فرد دچار عفونت، جوش ریز، درد، گرما، تورم، قرمزی و… خواهد شد. در این زمان باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.  
  • استریل نبودن تجهیزات کاشت مو: سعی کنید برای کاشت مو کلینیکی را انتخاب کنید که از تجهیزات استریل و بهداشتی استفاده کند. عدم رعایت بهداشت و استریل نبودن تجهیزات می‌تواند به راحتی عفونت را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.
    بدین منظور بهتر است کلینیکی را انتخاب کنید که با رعایت بهداشت بتواند علاوه بر عدم ابتلا فرد به عفونت، عوارض کاشت مو را به شدت کاهش دهد.
  • گیر کردن موقت موهای کاشته شده در پوست سر: بعد از گذشت سه هفته از کاشت موی فرد، موهای کاشته شده دچار یک شوک می‌شوند و شروع به ریزش می‌کنند. این ریزش تا زمانی که تمام موهای کاشته شده ریخته شوند ادامه خواهد داشت. این موها از ساقه شروع به ریزش می‌کنند و ریشه در فولیکول مو باقی می‌ماند. بعد از گذشت مدتی ریشه‌ها شروع به رشد می‌کنند تا موهای جدید نمایان شوند. برخی مواقع ریشه‌ها توانایی خارج شدن از فولیکول را ندارند، بدین ترتیب باعث ایجاد جوش در پوست سر می‌شوند.
  • کاشت فولیکول در محل پر تراکم: کاشت مو در نواحی که موها تراکم بالایی دارند می‌تواند بستر را برای ابتلا به فولیکولیت مهیا کند. در این نواحی که تراکم موها بالاست، شکاف در پوست سر کار بسیار سخت و دشواری است. از طرفی ریشه موهای کاشته شده هم نمی‌تواند فضای رشد مناسبی داشته باشد.

آیا فولیکولیت بعد کاشت مو طبیعی

آیا فولیکولیت بعد کاشت مو طبیعی است؟

ظهور فولیکولیت بعد از کاشت مو طبیعی یک امر محال نیست. معمولا بعد از کاشت مو فولیکولیت در نواحی کاشته شده به صورت برجستگی‌‌های کوچک و قرمز رنگ خود را نشان می‌دهند. فولیکولیت هم مانند سایر عارضه‌های کاشت مو بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود.
اگر مراجعین به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنند و داروهای تجویز شده را سر موعد مقرر خود مصرف نکنند، این فولیکولیت‌ها دیگر به عنوان عوارض ناشی از کاشت مو شناخته نمی‌شود بلکه به عنوان یک عفونت خود را نشان می‌دهند.
اگر به درمان فولیکولیت‌های بعد از کاشت مو توجهی نکنید می‌توانند به یک بیماری التهابی تبدیل شود.

چطور از ایجاد فولیکولیت بعد از کاشت مو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به فولیکولیت مو لازم است که به چند نکته مهم توجه کنید. توجه به این نکات بعد از کاشت مو می‌تواند خطر ابتلا به این عارضه را به شدت کاهش دهد.

  • عدم تماس مستقیم با نور خورشید
  • رعایت بهداشت و شست و شوی مرتب موها با داروها و شامپوهای تجویز شده
  • ضد عفونی و استریل کردن وسایل در تماس با پوست سر
  • پرهیز از استفاده کلاه‌های تنگ
  • عدم استفاده از تیغ برای کوتاهی موها
  • کنترل چربی پوست سر
  • منع از دست زدن به جوش‌ها و فولیکولیت‌ها
  • عدم قرار گیری در مکان‌های مرطوب
  • دوری از محیط‌های آلوده
  • استفاده از کرم‌های موضعی برای تقویت پوست سر

درمان فولیکولیت چیست؟

درمان فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت عارضه غیر قابل درمانی نیست، در صورتی که به آن توجه نشود و آن را به حال خود رها کنید علاوه بر اینکه می‌تواند به یک عارضه غیرقابل درمان تبدیل شود، می‌تواند موجب پس زدن موهای کاشته شده در سر شود. برای درمان فولیکولیت پوست سر راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با بهترین راه‌ها آشنا خواهید شد:

  • از رنگ کردن موهای سر جدا خودداری کنید.
  • تمام داروها و آنتی بیوتیک‌ها را در زمان مقرر استفاده کنید.
  • چرک جوش‌های سر سفید را با سوزن‌های استریل خارج کنید.
  • بعد از حمام از وسایلی چون سشوار و اتو مو برای خشک کردن موهایتان استفاده نکنید.
  • از مصرف محصولاتی که شامل سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکسید است برای کاهش عفونت و کاهش میزان التهابات استفاده کنید.
  • از محصولات روغنی برای تقویت ریشه موهای خود استفاده نکنید.
  • با تجویز پزشک می‌توانید از محلول کلیندامایسین برای خشک کردن جوش‌های ریز استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین B، C، E و A را در بنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف زینک، روی و… نیز می‌تواند روی رشد موها و افزایش مقاومت آن‌ها تاثیرگذار باشد.

جمع بندی

کاشت مو در زنان و مردان با توجه به الگوی رشد مویی که دارند بسیار متفاوت است.  اگر خانمی دچار ریزش موی شدید شود و کاشت بهترین روش درمان برای او تشخیص داده شود، پزشک از روش‌های رایجی برای درمان استفاده می‌کند. روش کاشت موی FIT، روش کاشت موی FUT،روش کاشت موی SUT از روش‌هایی است که برای کاشت مو در زنان استفاده می‌شود. اما مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در مدت زمان ماندگاری آن تاثیرگذار باشد، مراقبت‌های بعد از کاشت مو است. توجه به نکات مراقبتی علاوه بر اینکه می‌تواند روی مدت زمان آن تاثیر داشته باشد، می‌تواند موجب کاهش عوارض کاشت مو نیز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *