وبلاگ

مضرات چای سبز

در این مطلب از وبسایت کمکدون به مضرات و عوارض چای سبز می پردازیم، با ما همراه باشید.

چای پر مصرف‌ترین نوشیدنی جهان بعد از آب است. ۸۰درصد چای مصرفی در جهان چای سیاه و ۲۰درصد چای سبز می باشد. چای سبز از گلبرگ‌ها و جوانه‌های تازه و غیر اکسیده شده گیاه چای به دست می‌آید و به همین دلیل نسبت به چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنول بیشتری می‌باشد و فواید زیادی بر سلامتی انسان دارد.

نکته: توجه داشته باشید که تمام مضرات گفته شده در این مطلب در صورتی اتفاق خواهد افتاد که شما به صورت بیش از حد چای سبز مصرف کنید.
مصرف بیش از حد هر چیزی ممکن است عوارض زیان باری در پی داشته باشد، حتی چای سبز که یکی از سالم ترین نوشیدنی‌های جهان است. جا دارد به این نقل قول از ابوعلی سینا اشاره کنیم:

ابو علی سینا:
هر چیزی کمش دارو است
متوسطش غذا است
و زیادش سم است
حتی محبت کردن

عوارض و مضرات چای سبز

مصرف بیش از حد چای سبز عوارض جانبی زیان باری را همراه دارد. در ادامه به برخی از عوارض جانبی چای سبز اشاره شده است:

چای سبز  باعث کم خونی می‌شود
۱.۶۲ میلیارد در نفر در سرتاسر جهان مبتلا به بیماری کم خونی می‌باشند. این بیماری به علت کمبود آهن و سطح پایین هموگلوبین موجود در خون ایجاد می شود.

مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است عامل ایجاد کم خونی باشد و باعث تشدید کم خونی افراد مبتلا می‌شود. کاتچین EGCG (اپی گالوکاتکین گالات) با آهن موجود در بدن پیوند تشکیل می دهد، ایجاد این پیوند عوارض دوجانبه ایی را در پی دارد زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی کاتچین EGCG کاهش پیدا می کند و همچنین مانع جذب آهن می شود.

توضیه می شود دو ساعت قبل و بعد از غذا از مصرف چای سبز و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار پرهیز کنید.

کافئین موجود در چای سبز با برخی از داروهای خاص تداخل دارد

کافین محرک سیستم عصبی مرکزی است. احساس شادابی و انرژی مجدد بعد از مصرف چای سبز نیز به همین دلیل است. مصرف همزمان چای سبز با برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای بیهوشی و قرص های ضد بارداری می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.
کافئین موجود در چای سبز فرآیند کلوزاپین داروهای ضد روان پریشی را مهار می کند. همچنین چای سبز دارای ویتامین K می باشد که اثرات وارفارین (داروی ضد انعقاد خون) را مهار می کند.

برخی دیگر از داروهایی که مصرف همزمان آن‌ها با چای سبز تداخل دارد:

  • سیپروفلوکساسین
  • انوکساسین
  • تری فلوکساسین
  • اسپارفلوکساسین
  • نورفلوکساسین (چیبروکسین ، نوروکسین)
  • گریپافلوکساسین (راکسار)
  • فلوکنازول
  • آنتی بیوتیک ها

 

 

مصرف چای سبز در دوران بارداری توصیه نمی‌شود

مصرف زیاد چای سبز در دوران بارداری ممکن است تاثیرات منفی برای مادر و نوزاد داشته باشد. مصرف بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به فشار خون بالا در دوران بارداری می شود.

اسیدفولیک که نوعی ویتامین B محلول در آب است که از خطر سقط جنین و نقایض مادرزادی نوزاد جلوگیری می کند، کافئین و تانین موجود در چای سبز سطح اسید فولیک موجود در بدن مادر را کاهش می دهد.

همچنین ادعاهای ثابت نشده ایی از طرف برخی متخصصان وجود دارد که می گوید: مصرف بیش از حد چای سبز، خطر تولد زودرس نوزاد را افزایش می دهد.

کافئین موجود در چای سبز ممکن است عامل تشنج شود

پتاسیم ماده معدنی است که نقش اساسی در نحوه انقباض عضلات بدن و عملکرد پروتئین دارد. مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است عامل کاهش پتاسیم در بدن گردد و منجر به ضعف عضلانی و تشنج شود.

مضرات چای سبز برای افراد مبتلا به بیماری سرع در همین جا خلاصه نمی شود. کافئین موجود در چای سبز باعث کاهش اثر داروهای ضد سرع و تشنج می شود. افزایش مصرف کافئین باعث افزایش دفعات تشنج در افراد مبتلا به بیماری سرع می شود.

مصرف بیش از حد چای سبز باعث تداخل در عملکرد کبد می‌شود

بسیاری از مردم سرتاسر جهان چای سبز را با هدف لاغری و کاهش وزن مصرف می کنند، اما باید بدانیم که مصرف بیش از چای سبز می تواند عامل آسیب‌های کبدی شود.

۱۰ درصد عصاره چای سبز را کاتچین EGCG (اپی گالوکاتچین) تشکیل می دهد. غلظت بالای EGCG می تواند باعث مسمومیت میتوکندری شود که در نهایت منجر به مسمومیت کبدی می شود. همچنین غلظت بالای عصاره چای سبز در بدن می تواند باعث  necrosis (مرگ سلول یا بافت های بدن به دلیل کمبود اکسیژن) و aminotransferase (آسیب کبدی) گردد.

کافئین چای سبز می تواند عامل سردرد، سرگیجه و تهوع باشد

مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند عامل ایجاد مسمومیت کافئین در بدن باشد که به طور معمول با سردرد، حالت تهوع، لرز، تپش قلب و استفراغ همراه است.

مصرف معمولی و به اندازه چای سبز فشار خون را افزایش می دهد، ولی مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است عامل کاهش فشار خون به سطح خطرناکی باشد.
مضرات و عوارض چای سبز برای افرادی که به کافئین حساس هستند می تواند بیشتر نیز باشد، به طوری که با مصرف دوزهای پایین چای سبز نیز می توانند به مسموییت کافئین دچار شوند.

نکته: شاید شنیده باشید گاهی از کافئین برای درمان میگرن استفاده می شود، توجه داشته باشید که فقط پزشک معالج شما مجوز تعیین دوز و ضرورت کافئین برای درمان میگیرن را دارد.

کافئین موجود در چای سبز ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند.

شاید شنیده باشید که کاتچین های موجود در چای سبز خطر ابتلا به سرطان تیروئید را کاهش می دهد. اما توجه داشته باشید که از دیگر عوارض چای سبز می توان اختلال در عملکرد تیروئید را نام برد. مصرف بیش از حد چای سبز در مادران باردار باعث پرکاری تیروئید می شود که منجر به کاهش وزن جنین خواهد شد.

تحقیقاتی در مرکز ملی سرطان ژاپن واقع در توکیو انجام شد که نتایج این تحقیقات مشخص کرد که مصرف چای سبز می تواند تاثیرات دوجانبه ایی بر روی زنان یائسه داشته باشد، به نحوی که مصرف چای سبز در برخی از زنان یائسه خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می دهد ولی برای برخی دیگر از زنان یائسه اثر عکس دارد و خطر ابتلا را کاهش می دهد. (منبع: ncbi.nlm.nih.gov)

 

کافئین موجود چای سبز می تواند عامل ضعف استخوان باشد.

از دیگر عوارض مضر کافئین موجود در چای سبز می توان ضعف استخوان را نام برد به نحوی که بنیاد جهانی مبارزه با پوکی استخوان هشدار می دهد:

مصرف کنترل نشده کافئین می تواند از جذب کلسیم جلوگیری کند و در آینده عامل پوکی استخوان باشد. باعث افزایش احتمال شکستگی و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان می شود، و عامل از بین رفتن بافت اسخوان در افراد مسن است.

نکته:فلاونوئیدهای موجود در ترکیبات چای سبز برای استخوان بسیار مفید می باشد، خطرات گفته شده در مورد مضرات چای سبز برای استخوان ها در صورت مصرف دوزهای بالای این نوشیدنی اتفاق خواهد افتاد.

از دیگر مضرات و عوارض جانبی چای سبز می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • کافئین موجود در چای سبز ممکن است باعث اضطراب و بی خوابی شود.
  • مصرف مقدار زیادی چای سبز ممکن است عامل دل درد و مشکلات گوارشی باشد.
  • مصرف چای سبز ممکن است باعث تکرر ادرار شود.
  • نوشیدن مقادیر زیاد چای سبز ممکن است باعث ناباروری در برخی مردان شود.
  • نوشیدن بیش از اندازه چای سبز ممکن است باعث لک دندان شود. ( مصرف کنترل شده چای سبز در سلامت دندان نقش اساسی دارد)

چه کسانی نباید چای سبز بنوشند؟

  • زنان باردار
  • افرادی که در دوره  مصرف داروی وارفارین( داروی ضد انعقادخون) می باشند
  • افرادی که دارای مشکلات گوارشی می باشند
  • افرادی که درگیر بیماری‌های مثانه می شاند
  • کسانی که قصد دارند در یک ساعت آینده بخوابند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *