وبلاگ

انواع زنجیر طلا

گردنبند یکی از زیباترین زیور آلات است که محبوبیت زیادی در بین خانم ها دارد. یکی از جدیدترین نوع گردنبندها، گردنبند زنجیری است که در ساخت زنجیرها از مدل های مختلف و فلزاتی همچون نقره، طلاهای رنگی و پلاتین استفاده می شود. قبل از این که زنجیر بخرید باید مشخص کنید که می خواهید زنجیر را با آویز یا بدون آویز استفاده کنید، زیرا زنجیرهایی که برای آویز مناسب هستند ظریف می باشند و زنجیرهایی که بدون آویز هستند اغلب درشت تر هستند. برای آشنا شدن با انواع زنجیرها در ادامه ی مطالب با ما همراه باشید. زنجیرها به طور کلی به سه دسته کلاسیک، مدرن و طرح بافت تقسیم می شوند که در این مقاله به معرفی آن ها می پردازیم.

زنجیرهای کلاسیک

زنجیرهای کلاسیک شامل پنج نوع کابلی، رولو، ملوانی، کورب و فیگارو است که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

گردنبندهای کلاسیک
انواع گردنبندهای کلاسیک

زنجیر ملوانی

از بیضی های کوچکی که به هم متصل شده اند تشکیل می شود که در وسط هر بیضی یک میله قرار دارد. زنجیرهای ملوانی زخیم مردانه هستند و اگر زنجیر ملوانی ظریف بود می توانید از آویز هم استفاده کنید در غیر این صورت بهتر است به صورت تکی استفاده شود.

زنجیر کابلی

این زنجیر اگر خراب شود به راحتی درست می شود و ساده ترین نوع زنجیر در میان زنجیرهای طلا است. اغلب این زنجیر همراه با آویز مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجیر فیگارو

این زنجیر برای استفاده ی روزانه مناسب است. در این زنجیر دو یا سه حلقه ی کوتاه سپس یک حلقه ی بلند قرار دارد و در سایزهای مختلفی وجود دارد. این زنجیر با آویز یا به صورت تکی استفاده می شود. اولین طراحی و تولید این زنجیر در ایتالیا بوده است. اغلب زنجیر فیگارو برای آقایان استفاده می شود.

زنجیر کورب

این زنجیر در ایران به نام زنجیر کارتیر هم شناخته می شود. دانه های زنجیر به شکل موج دار هستند که به هم متصل شده اند. این زنجیر اگر روی سطح صاف قرار بگیرد به شکل مسطح می شود.در برخی از این زنجیرها دانه های آن هم اندازه هستند و در برخی دیگر دانه ها درشت تر می باشند.

زنجیر رولو

این زنجیر از دانه های دایره ای شکل به هم‌ متصل شده اند. این زنجیر شبیه به زنجیر کابلی است زیرا اندازه های دانه ها متفاوت می باشد.

زنجیرهای مدرن

زنجیرهگای مدرن نیز شامل پنج نوع باکس، سنگاپوری، تیغ ماهی، ماری و امگا می باشد که اگر علاقه‌‌مند به آشنایی با این نوع از زنجیرها هستید در ادامه همراه ما باشید:

زنجیرهای مدرن
انواع زنجیرهای مدرن

زنجیر سنگاپوری

قطعات این زنجیر به شکلی در کنار هم قرار گرفته که پیچ خوردگی زیبایی دارد که با یک حرکت این پیچ خوردگی باز و بسته می شود. این زنجیر با آویز استفاده می شود و برای مهمانی ها مناسب است.

زنجیر باکس

این زنجیر از مکعب های کوچکی تشکیل شده که به هم متصل هستند و به راحتی شکسته نمی شوند. هم چنین در عرض های مختلفی ساخته می شود البته نوع عریض این زنجیرها برای مردان مناسب تر می باشد. اگر این زنجیر خراب شود، نسبت به زنجیرهای دیگر راحت تر درست می شود. این نوع زنجیر به زنجیر ونیزی هم معروف است.

زنجیر تیغ ماهی

این نوع زنجیر ظریف و باریک است و دلیل نام گذاری آن به این دلیل است که الگوی آن شبیه به تیغ ماهی است.

زنجیر ماری

این زنجیر از حلقه های به هم متصل شده تشکیل می شود و سطح صافی دارد‌. ظاهر آن شبیه به پوست مار می باشد. این نوع زنجیر خیلی ظریف است و انعطاف زیادی دارد. بیشتر برای خانم ها مناسب است و یک آویز ظریف هم زیبایی آن را بیشتر می کند.

زنجیر امگا

این نوع زنجیر صاف و مسطح است که از متصل شدن قطعات فلزی با یک دیگر تشکیل شده است. اندازه ی بلندی آن بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر است. البته اگر بلندی آن بیشتر از این میزان باشد زیبایی خودش را از دست می دهد و امکان پیچ خوردن و شکستن آن بیشتر می شود. درخشندگی زیادی دارد و برای مهمانی های شب مناسب است.

زنجیرهای طرح بافت

زنجیرهای طرح بافت

زنجیرهای طرح بافت هم شامل پاپکورن، طنابی، توپی، بیزانس، اسپیگا است که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم:

زنجیر اسپیگا

این زنجیر ظریف و پیچیده می باشد که از حلقه های بیضی شکل پیچ خورده درست شده است. می توانید این زنجیر را به تنهایی یا با آویز هم استفاده کنید.

زنجیر طنابی

این زنجیر به شکل پیچیده ای طراحی شده است و مانند یک طناب است. این زنجیر را اغلب با آویز استفاده می کنند. این زنجیرها از پرطرفدارترین زنجیرها در سراسر جهان هستند‌.

زنجیر توپی

این زنجیرها دوام زیادی ندارند و ممکن است به سرعت پاره شود. این زنجیرها بهتر است با آویز استفاده شود. بهترین آویز برای زنجیرهای توپی پلاک است.

زنجیرهای توپی از توپ های ریز شکل به هم متصل شده اند.

زنجیر پاپکورن

این نوع زنجیر وزن کمی دارد و ساختار آن شبیه به یک لوله است. به علت این که دانه های ریز در کنار هم قرار گرفته اند که شبیه به پاپکورن است این زنجیر نام گذاری شده است.

زنجیر بیزانس

این نوع زنجیر به نام زنجیر اتریشی هم شناخته می شود. الگوی آن پیچیده است که شکل آن شبیه به لوله است.

خرید چه نوع زنجیری بهتر است؟

اگر شما می خواهید زنجیری بخرید که هر روز از آن استفاده کنید باید محکم باشد یعنی عیار طلای آن ۱۴ تا ۱۸ باشد زیرا زمانی هم بخواهید آن را بفروشید قیمت خودش را حفظ می کند. اما طلای ۱۰ عیار تو خالی است و فقط روکش طلا دارد پس در هنگام فروختن ارزش خود را از دست می دهد.

کدام زنجیرها استحکام و دوام بیشتری دارند ؟

در بین زنجیرها، زنجیر کابلی، فیگارو و مارینر دوام بیشتری دارند چرا که:

  • این زنجیرها را می توان محکم تر ساخت زیرا انعطاف خودش را از دست نمی دهد.
  • دانه های این زنجیرها به صورت جدا لحیم می شوند.
  • این زنجیرها به راحتی نمی شکنند و در برابر تاشدن، خم شدن و گره خوردن مقاوم هستند، زیرا نقاط خمیدگی ندارند.
  • اگر زمانی حلقه های زنجیر خراب شود می توانید آن حلقه را عوض کنید یا حلقه های دو طرف را به هم وصل کنید.

انواع قفل های زنجیر

قفل های زنجیر انواع گوناگونی دارند و هر کدام دوام خاصی دارند. قفل زنجیرها را می توان به راحتی عوض کرد ولی بهتر است قفلی را انتخاب کنید که محکم باشد زیرا اگر قفل به راحتی بشکند یا باز شود زنجیر شما گم‌ می شود. محکم ترین قفل زنجیر، قفل خرچنگی است، باز کردن این قفل راحت است اما خیلی محکم است و به راحتی نمی شکند.

قفل چنگکی

این قفل ها به اندازه ی قفل خرچنگی محکم نیستند اما باز و بسته کردن آن راحت است.

قفل پیچی

این قفل ممکن است هرز شود و خودش باز شود به همین دلیل ایمنی ندارد. شبیه به پیچ است و در یک مکان مارپیچ قرار گرفته و با پیچاندن بسته می شود.

قفل حلقه ای فنری

برا بستن این قفل شما نیاز به کمک دارید اما باز کردن آن راحت تر است. این قفل هم محکم است.

قفل جعبه ای

این نوع قفل از دو قطعه تشکیل شده که اگر اهرم داخلی را به سمت پایین بکشید و کمی فشار دهید قفل باز می شود و اگر دوباره آن را به سمت داخل فشار دهید بسته خواهد شد.

طول یک زنجیر مناسب چقدر باید باشد؟

اندازه ی زنجیر طلا نه آن قدر بلند باشد که به دست و پای شما بپیچد نه آن قدر کوتاه باشد که حس خفگی را داشته باشید. اغلب زنجیرهای طلا بین ۳۵ تا ۵۵ سانتی متر باید باشد. زنجیرهای بلند برای مهمانی مناسب است. اما باز هم بنا به تیپ و استایل و سلیقه خود لازم است تا دست به انتخاب بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *