وبلاگ

درمان خانگی حساسیت فصلی

علت حساسیت فصلی چیست؟

قبلا از پرداختن به درمان خانگی حساسیت فصلی بهتر است با علت این آلرژی ناخوشایند آشنا شویم تا درک بهتری از آن داشته باشیم.
ذرات ریز معلق در هوا (معروف به مواد حساسیت‌زا یا آلرژی‌زا) مانند گرده گل و گیاه، کپک، گل محمدی یا حتی برخی مواد شیمیایی در هنگام تنفس وارد بدن انسان می شوند.
با ورود این مواد حساسیت زا به بدن انسان، سیستم ایمنی بدن به اشتباه این گرده‌ها را خطری برای بدن فرض می‌کند و شروع به آزاد سازی آنتی بادی برای مقابله با این مواد حساسیت زا می‌کند و ماده شیمایی به نام هیستامین در بینی، چشم و ریه آزاد می‌شود.

هیستامین یک ماده شیمایی است که توسط سلول‌های مختلفی بویژه ماستوسیت‌ها در بدن تولید می‌شود. وظیفه هیستامین حمله به عوامل مضر و بیماری‌زا و دفع آن‌ها از بدن می‌باشد. تولید و آزاد سازی هیستامین در بدن عامل اصلی حساسیت فصلی است.

اصلی‌ترین عوارض هیستامین که به عنوان عوارض حساسیت فصلی نیز شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • ایجاد التهاب در بدن
  • آبریزش، خارش و گرفتگی بینی
  • تورم و خارش چشم‌ها
  • سوزش گلو
  •  اسهال
  • عطسه

 

درمان خانگی حساسیت فصلی

روش های درمان خانگی حساسیت فصلی

در ادامه به چندین روش برای درمان خانگی آلرژی یا حساسیت فصلی اشاره شده است:

شتشوی مرتب بینی

ذرات ریز حساسیت زا در هنگام تنفس به غشای مخاطی بینی می‌چسبند. سعی کنید بینی خود را به صورت مرتب شستشو دهید و تمیز نگه دارید.
شستشوی مجاری بینی با محلول نمکی (آبیاری بینی) روشی سریع، ارزان و موثر برای رفع گرفتگی بینی است. با شستشو، مخاط و مواد حساسیت زا از بینی شما دفع می شود.

از استرس پرهیز کنید

استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن انسان می شود و عوارض حساسیت فصلی را تشدید می‌کند.

طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی باعث ایجاد تعادل هورمونی در بدن می‌شود و علائم آلرژی فصلی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

سرکه سیب مصرف کنید

سرکه سیب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به شکستن توده‌های مخاطی کمک می‌کند و از تخلیه لنفاوی پشتیبانی به عمل می‌آورد. متخصصان توصیه می‌کنند برای تسکین علائم حساسیت، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب و آبلیمو مخلوط کنید و بنوشید.

غذای سالم مصرف کنید تا بدنتان سم زدایی شود

اغلب غذاهای ناسالم و مضر باعث تشدید علائم حساسیت می‌شود. از الکل، قند، غذاهای سرخ شده و… دوری کنید.

 از روغن‌های اسانسی استفاده نمایید

روغن نعناع فلفلی، ریحان، اکالیپتوس و درخت چای برای مقابله با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می‌باشند. روغن های اسانسی به سم زدایی بدن و مبارزه با عفونت ها، باکتری ها، انگل ها، میکروارگانیسم ها و سموم مضر کمک می کند.

خانه خود را تمیز نگه دارید

گرده‌ها و دیگر ذرات ریز حساسیت‌زا می توانند در خانه شما وارد شده و باعث تشدید علائم حساسیت شما شوند. با نظافت منظم خانه می‌توانید از شر بسیاری از عوامل حساسیت خلاص شوید، این کار می تواند علائم آلرژی شما را تا حد زیادی تسکین دهد.  قفسه‌ها، درچیه‌ها، طاقچه‌ها و سایر مکان‌هایی که گرده‌ها می توانند تجمع کنند را مرتبا تمیز کنید. روبالشی‌ها و ملحفه‌های خود را مرتبا بشویید.

هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید

هیچ راه معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند تضمین کند تمام مواد حساسیت‌زای موجود در هوای خانه شما را از بین ببرد ، اما این پیشنهادات ممکن است تا حد زیادی کمک کند:

  • از دستگاه‌های تهویه هوا در خانه و اتومبیل خود استفاده کنید و آن‌ها را مرتب تمیز یا تعویض نمایید.
  • هوای داخل خانه را با دستگاه رطوبت گیر خشک نگه دارید.
  • از فیلتر قابل حمل ذرات معلق (HEPA) در اتاق خواب خود استفاده کنید.
  • فرش‌ها و قالیچه‌ها  را مرتبا با جاروبرقی تمیز کنید.

 ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس برای پیشگیری و درمان انواع سرماخوردگی و حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد.
بدن انسان نمی‌تواند ویتامین C تولید کند بنابراین در رژیم غذایی خود از موادی که دارای ویتامین C می باشند استفاده کنید. منابع سرشار ویتامین C عبارت‌اند از:

  • گروه مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت)
  • انواع فلفل شیرین (قرمز، زرد و سبز)
  • کیوی
  • بروکلی
  • توت فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • کلم قرمز
  • گل کلم
  • طالبی

[ خواص توت فرنگی ]

درمان خانگی حساسیت فصلی با عسل

عسل یکی ماده غذایی توصیه شده برای درمان انواع بیماری‌ها می‎‌باشد. طبق تحقیقات تاثیر عسل برای درمان سرماخوردگی و حساسیت ثابت شده است. مصرف روزانه دو الی سه قاشق غذا خوری می تواند علائم حساسیت را کاهش دهد.

 

استفاده از داروی گیاهی برای حساسیت فصلی

استفاده‌ی داروی گیاهی ضد حساسیت فصلی می تواند معجزه کند. در ادامه به چند داروی گیاهی حساسیت فصلی اشاره می کنیم:

گیاه Butterbur

از گیاه Butterbur و داروهای ساخته شده از آن برای درمان برونشیت و آسم استفاده می شود، مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم از این گیاه می تواند علائم حساسیت فصلی شما را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

پیاز ضد حساسیت فصلی

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، کورستین و ترکیبات آلسیین می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مصرف منظم پیاز می‌تواند از خطر ابتلا به حساسیت فصلی پیشگیری کند.

اسپیرولینا

اسپیرولینا نوعی جلبک از سبز-آبی است که در شاخه سیانوباکتری‌ها قرار می‌گیرد. در دریاچه‌های مناطق گرم و نیمه گرم رشد می کند.
اسپیرولینا سرشار از پروتئین و ویتامین است که به صورت مکمل غذایی می توان از آن استفاده کرد. اسپیرولینا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین دارد و همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B، بتا کاروتن، ویتامین E، مواد معدنی، اسید گاما لینولئیک و آنتی اکسیدان‌های قوی است.
طی مطالعات انجام شده ثابت شده است که این جلیک خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با آزاد سازی رادیکال‌های آزاد می تواند از ابتلا انوع بیماری‌ها مانند انواع سرطان پوست، تیروئید، پانکراس و ریه پیشگیری کند. همچنین خاصیت زد حساسیت و آلرژی این جلبک نیز ثالبت شده است.

 

سیر،  داروی خانگی برای حساسیت فصلی

سیر یک آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین طبیعی است که خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتریایی دارد. خوردن روزانه دو تا سه عدد سیر خام یا به صورت پخته شده داخل غذا می تواند علائم حساسیت را کاهش دهد.

زردچوبه 

زردچوبه سرشار از مواد مغذی است که تأثیرات بسیار مثبتی بر سلامت انسان دارد. از جمله مواد مغذی موجود در زردچوبه می توان  ویتامین C، ویتامین B6، آهن و پتاسیم را نام برد.

زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد و می تواند نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به سرطان داشته باشد. مصرف زردچویه برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار توصیه شده می‌شود زیرا باعث افزایش ترشح انسولین و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود.
زردچوبه حاوی کورکومین است که اثر ضد التهابی دارد و حساسیت فصلی را تا حد زیادی درمان می‌کند.

 

برخی دیگر از داروهای گیاهی ضد آلرژی فصلی

  • بابونه
  • گزنه
  • زنجبیل
  • قارچ
  • روغن بنفشه

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن