وبلاگ

غذاهای مفید برای کبد چرب

کمکدون : کبد دومین عضو مهم بدن است که سموم موجود در خون را دفع می کند و خون تصفیه شده را به بدن وارد می کند. همچنین کبد موجب تولید کلسترول، پروتئین و صفرا می شود و ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات را ذخیره می کند.
کبد چرب به دلیل چاقی، تجمع چربی و التهاب در کبد به وجود می آید. بیماری کبد چرب امروزه شایع ترین بیماری برای کبد به شمار می رود که در کشورهای دیگر علت اصلی آن مصرف الکل می باشد و در ایران علت آن چاقی، دیابت، بالا بودن چربی خون است.
حدود یک سوم بزرگسالان آمریکا به کبد چرب الکلی مبتلا هستند.
آیا شما می دانید چه غذاهایی برای کبد چرب مفید است ؟
افرادی که کبد چرب دارند چه غذاهایی باید بخورند ؟
در ادامه ی مطالب با ما همراه باشید تا با غذاهای مفید برای کبد چرب آشنا شوید و اطلاعات کامل تری به دست آورید.

غذاهای مفید برای کبد چرب

غذاهای مفید برای کبد چرب

۱. مصرف سبزیجات :

مصرف کردن سبزیجات برای جلوگیری از تشکیل چربی توصیه می شود. بر اساس آزمایشات انجام شده کلم بروکلی موجب جلوگیری از تشکیل چربی در کبد موش ها می شود.
سبزیجات دیگری همچون اسفناج، کلم پیچ نه تنها در درمان کبد چرب موثر است بلکه برای کاهش وزن نیز مفید است.

۲. قهوه :

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی های برای کبد است. بر طبق تحقیقات نوشیدن قهوه در برابر بیماری ها از کبد حفاظت می کند. هم چنین تحقیقات زیادی نشان داده که نوشیدن قهوه از ابتلا به سیروز کبدی پیشگیری می کند.
قهوه از سرطان کبد نیز جلوگیری می کند. قهوه از جمع شدن چربی و کلاژن که هر دو عامل اصلی بیماری های کبدی هستند نیز جلوگیری می کند.
افرادی که روزانه سه فنجان قهوه می نوشند احتمال مرگ در برابر بیماری های کبدی در آن ها کاهش می یابد.
قهوه آنتی اکسیدان کبد را افزایش داده و این آنتی اکسیدان ها التهاب کبد را کم می کند و ابتلا به بیماری سرطان، کبد و کبد چرب را کاهش می دهد.

۳. انگور :

انگورها به خصوص انگور بنفش و قرمز مواد مغذی زیادی دارند. از جمله ی این مواد می توان رستراترول را نام برد که فایده های زیادی برای بدن دارد.
بر اساس تحقیقاتی که روی برخی حیوانات انجام شده مشخص شده که انگور و آب انگور برای کبد مفید هستند.
انگور موجب کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب ها و افزایش آنتی اکسیدان ها می شود‌.
بر اساس تحقیقی که بر روی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی انجام شد مشخص شد که عصاره ی دانه ی انگور عملکرد کبد را به مدت سه ماه بهبود می بخشد.
تحقیقات نشان می دهد که انگور برای سلامت کبد بسیار مفید است.

۴. گردو :

گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سم زدایی کبد مفید است .بر طبق تحقیقات کسانی که کبد چرب دارند و گردو مصرف می کنند در بهبود بیماری های کبدی به خصوص کبد چرب پیشرفت چشمگیری دارند.

۵. موز :

موز سرشار از پتاسیم و مواد مغذی فراوانی است که برای تصفیه ی کبد بسیار سودمند است. به همین علت موز میوه ی مفیدی برای کبد چرب به شمار می رود.
هم چنین موز موجب هضم غذا می شود و بدن را سم زدایی می کند.

خواص ماهی برای کبد چرب

 

۶. ماهی :

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. ماهی هایی همچون سالمون، هالیبوت، ساردین سرشار از امگا ۳ هستند.
امگا ۳ موجب کاهش التهاب و کاهش چربی کبد می شود.

۷. روغن زیتون :

یکی از روش های درمان کبد چرب کاهش وزن است.
با استفاده از روغن زیتون می توانید وزن خود را کاهش دهید. بهترین و سالم ترین روغن باید سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ باشد. برای پخت و پز روغن زیتون بهتر از روغن نباتی و…است.
بر اساس تحقیقات روغن زیتون موجب کاهش آنزیم های کبدی و کاهش وزن می شود.

۸. چای سبز :

چای سبز برای کاهش جذب چربی موثر است و برای درمان کبد چرب نیز مفید است.
براساس مطالعات انجام شده مشخص شده که مصرف چای سبز موجب کاهش ذخیره ی چربی در کبد و بهبود عملکرد کبد می شود.

۹. لیمو ترش :

اگر به کبد چرب مبتلا شده اید حتما به برنامه ی غذایی خود لیمو ترش را اضافه کنید. آب لیمو ترش را در یک لیوان آب داغ ترکیب کنید و صبح به صورت ناشتا مصرف کنید.
مصرف این ترکیب موجب پاکسازی کبد شده و تصفیه و سم زدایی کبد افزایش می یابد.
لیمو ترش همچنین روده و معده را پاک کرده و موجب افزایش حرکات روده می شود. مرکبات به دلیل این که سرشار از آنتی اکسیدان هستند موجب پاکسازی کبد می شوند.

۱۰. سیب سبز :

سیب از سالم ترین میوه ها به شمار می رود. سیب سبز موجب پاکسازی کبد می شود. حتما سیب را پوست مصرف کنید زیرا که سیب مواد معدنی زیادی دارد که با چربی ها مبارزه می کند و موجب دفع فلزات سنگین از بدن می شود.

۱۱. سیر :

یکی دیگر از خوراکی هایی که برای درمان کبد چرب موثر می باشد سیر است. برای افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند نیز مفید است زیرا سیر آنزیم هایی را فعال می کند که موجب دفع سموم از کبد می شوند. بر اساس مطالعات پزشکی پودر سیر به کاهش وزن و چربی در افراد مبتلا به کبد چرب کمک می کند.

خواص آجیل برای کبد چرب

۱۲. آجیل :

آجیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده، آنتی اکسیدان و ویتامین E می باشد که برای حفظ سلامت کبد مفید است و از مبتلا شدن افراد به کبد چرب غیر الکلی جلوگیری کرده، التهاب و استرس اکسیداتیو را نیز کاهش می دهد.
بهتر است هر روز یک مشت آجیل بخورید.
آجیل کالری بالایی دارد اگر وعده ی غذایی شما زیاد است و زیاد می خورید خوردن آجیل نیز موجب چاقی شما خواهد شد پس حد تعادل را باید رعایت کنید.
هم چنین بر اساس تحقیقی که بر روی ۱۰۶نفر مبتلا به کبد چرب انجام شد نشان داد که مصرف آجیل موجب بهبود سطح آنزیم های کبد می شود.

۱۳. گریپ فروت :

گریپ فروت نیز از دیگر مواد غذایی مفید برای کبد چرب به شمار می رود. گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان است که برای درمان کبد چرب مفید است. آنتی اکسیدان موجود در گریپ فروت به نام نارینجنین است که موجب کاهش التهاب کبد شده و مکانیسم دفاعی کبد را محافظت می کند.
این آنتی اکسیدان سبب کاهش چربی های کبد شده و موجب چربی سوزی نیز می شود. گریپ فروت از تشکیل چربی اضافه در کبد جلوگیری می کند.

۱۴. آووکادو :

اگر می خواهید کبد را از چربی ها نجات دهید آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آووکادو موجب کاهش چربی های کبد شده و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.
میوه هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و برای درمان کبد چرب نیز موثر هستند از جمله پرتقال، توت فرنگی، طالبی، زغال اخته، کشمش، تمشک، شاتوت، گلابی و آلو هستند.

[ بیشتر بخوانید : خواص توت فرنگی ]

در پایان…

کبد یکی از اعضای مهم بدن است پس برای حفظ سلامتی آن باید نهایت تلاش خود را بکنید. به منظور حفظ سلامت کبد از خوردن موادی که موجب آسیب رساندن به کبد می شوند جلوگیری کنید.
غذاهایی را استفاده کنید که موجب حفظ سلامتی بدن شما می شود تا توان بدنی شما را افزایش دهد و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *