رپورتاژ اگهی

آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟

در سال‌های کنکور بیشتر دانش‌آموزان از خود این سؤال را می‌پرسند که آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟ و شاید از مشاوران خود این سؤال را بپرسند از چه منابعی برای کنکور استفاده کنند؟ یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها انتخاب کتاب کمک‌درسی است. جواب این سؤالات این است که نحوه مطالعه بسیار اهمیت دارد و در دوران کنکور مطالعه کتاب درسی با دوران تحصیل کاملاً متفاوت است.

درحالی‌که هرسال بازار فروش کتاب‌های کنکور، کلاس‌های کنکور، همایش‌ها داغ است مشاوران رتبه‌های برتر در گفتگو با خبرگزاری‌های مختلف بیان می‌کنند که اعتقادی به چنین امکاناتی ندارند و مطالعه کتاب درسی و بررسی تست‌های کنکور سراسری برای موفقیت در کنکور کافی است. به‌شرط آنکه دانش‌آموز مهارت لازم برای مطالعه و خلاصه برداری از کتاب‌های درسی را داشته باشد و شیوه‌های علمی برای مدیریت زمان و شرایط خود و تست‌زدن به کار ببرد.

نحوه طراحی سؤالات کنکور

برخی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که مفهومی بودن سؤالات کنکور به این معنا است که برای حل آن باید سراغ کلاس‌های کنکور یا فرمول‌های تستی بروند به همین علت هرساله حجم کتاب‌های کنکوری بسیار بالایی در بازار دیده می‌شود و تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند. این تصور اشتباه است که مفهومی بودن سؤالات به معنای سخت بودن آنهاست. در دهه اخیر طراحان کنکور سراسری از شیوه به‌خصوصی که بنا به دلایلی نام آن را سیمر می‌گذاریم در طراحی سؤالات کنکور استفاده می‌کنند و هرسال بر تعداد سؤالاتی که با این روش طراحی می‌شود افزوده می‌شود. مفهومی بودن یعنی اینکه طراحان سؤالات کنکور را بر مبنای مطالب یک‌فصل از یک درس سیمر می‌کنند و باتکیه‌بر این مطالب منتخب اقدام به طراحی سؤالات متفاوت می‌کنند. هدف از این شیوه علمی در طراحی سؤالات کنکور جلوگیری از افراد ناکارآمد برای موفقیت در کنکور است که اغلب در دانشگاه‌های تراز اول دنیا مانند دانشگاه استنفورد در حال اجراست. در کشور ما نیز از این روش برای جلوگیری از کسب رتبه‌های ممتاز توسط دانش‌آموزانی که می‌خواهند صرفاً با حفظ کردن مطالب کتاب‌های کنکور یا متوسل شدن به شیوه‌های غیرمعمول مانند کلاس‌های کنکور خیلی خاص یا فرمول‌های تستی یکبار مصرف وارد رشته‌های پرطرف‌دار در دانشگاه‌های معتبر شوند استفاده می‌شود.

چگونگی مطالعه کتاب درسی برای کنکور

ازآنجایی‌که کنکور یک مقطع حساس برای دانش‌آموزان است. موفقیت در آن آینده شغلی و تحصیلی آنها را رقم می‌زند. به‌منظور بهترین نتیجه اولین انتخاب باید مطالعه کتاب‌های درسی باشد. نحوه مطالعه صحیح یکی از رمزهای به‌دست‌آوردن رتبه عالی در کنکور است و کسانی که برای کنکور حاضر می‌شوند باید هنگام مطالعه در حاشیه کتاب درسی برای هر یک از مطالب مهم تعریف کوتاهی بنویسند و انجام این کار به طور منظم باعث می‌شود که قبل از کنکور یادداشت‌های شما به‌راحتی قابل‌دسترس و بررسی باشند. همچنین می‌توانیم مطالب را تصور کنیم این کار یک روش عالی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات دشوار است. خلاصه‌ای از آنچه آموختید را می‌توانید در کتاب خود بنویسید و یا برای افراد مختلف بیان کنید. توضیح با صدای بلند از هر چه آموخته‌اید مؤثرترین راه برای تسلط بر مطالب و ماندگاری آنها است. بعد از یک روز مطالعه کتاب درسی ۳۰ دقیقه وقت خود را صرف این موضوع کنید که یادداشت‌ها و اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید را مرور کنید و موضوعات اصلی را بخوانید. این کار اطلاعات شما را از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت شما منتقل می‌کند و هر هفته ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف یادداشت‌ها کنید؛ زیرا با مرور هفتگی و روزانه آمادگی شما برای آزمون بالا خواهد رفت.

راهکارهای مطالعه کتاب درسی

همان‌طور که گفته شد یکی از راه‌های موفقیت در کنکور دانستن چگونگی مطالعه درس و استفاده مفید از کتاب درسی و حتی کمک‌درسی است. پیشنهاد ما به دانش‌آموزانی که برای کنکور آماده می‌شوند این است که اگر بخشی از متن کتاب درسی را متوجه نشدید زیر آن خط بکشید و در حاشیه کتاب خود یادداشت بگذارید. سپس برای فهم بهتر آن به کتاب کمک‌درسی مراجعه کنید یا اگر در روند کار خود پیشرفتی را احساس نمی‌کنید کمی استراحت کنید و دوباره برگردید.

برای ماندگاری مطالب در ذهنتان می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • موضوع اول این است که باید همه عناوین و زیر عنوان‌های فصل را مرور کنید.
  • به تصاویر و نمودارهایی که خواندید نگاه بیندازید و آنها را در ذهن خود تحلیل کنید.
  • هر کلمه پررنگ شده یا مورب را بخوانید و مطمئن شوید که مفاهیم آن را بلدید.
  • خلاصه‌های فصل را از دست ندهید و سعی کنید آنها را به‌دقت بخوانید.
  • سؤالات پایان فصل اهمیت بسیار بالایی دارند در نتیجه آنها را مرور کنید.

راهکارهای بالا به شما کمک می‌کند تا هنگام خواندن کتاب‌های درسی برای آمادگی کنکور درک خودتان را به حداکثر برسانید و اطلاعات را علاوه بر حفظ کردن در حافظه بلندمدت خود نگه دارید. همان‌طور که گفته شد بلندخوانی به حفظ اطلاعات شما کمک می‌کند. تصویری از مفاهیم در ذهن خود بسازید و به هنگام مطالعه کتاب درسی دقت داشته باشید که باید مفاهیمی که می‌توانند جزء سؤالات تستی باشند را شناسایی کنید و زیر این مفاهیم برای مرور کردن خط بکشید.

آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟

نحوه برنامه‌ریزی خواندن کتاب درسی برای کنکور

زمانی که برای مطالعه کتاب درسی اختصاص می‌دهید مهم است. زیرا خواندن کتاب درسی می‌تواند کسل‌کننده باشد که این کار به هوش و توجه شما نیاز دارد. توصیه می‌کنیم مطالعه شما هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد و سپس کمی استراحت کنید تا بتوانید دوباره شروع کنید. همان‌طور که گفته شد بهترین راه برای حفظ کتاب درسی آن است که آن را بلند بخوانید و با دیگران به اشتراک بگذارید. با بلند خواندن مطالب می‌توانید هم مباحث را با صدای خود بشنوید وهم چشمتان اطلاعاتی که از آن عبور می‌کند را ضبط کند. باتوجه‌به مطالب بالا و مطالبی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانید بر موضوع تسلط پیدا بکنید و در مسیر موفقیت قرار بگیرید توجه داشته باشید که تکنیک‌های گفته شده را باید در برنامه‌ریزی روزانه خود برای خواندن کتاب‌های درسی قرار دهید.

رمز موفقیت در کنکور این است که سعی کنید در حین مطالعه از موضوعات مختلفی بهره بگیرید؛ یعنی یک روز را صرف یادگیری فقط یک درس مانند فیزیک نکنید و زمان خود را برای درس تقسیم‌بندی کنید. بین دروس تخصصی دروس عمومی را قرار دهید به طور مثال ده تست فیزیک، مطالعه یک‌فصل زبان، مرور نکات طلایی ریاضی می‌تواند یک برنامه‌ریزی منظم و مفید باشد. سعی کنید برای حفظ کردن فرمول‌ها یا جداولی که سخت در حافظه می‌نشیند از داستان‌سرایی استفاده کنید.

نحوه انتخاب کتاب کمک‌درسی برای کنکور

در کنار خواندن کتاب درسی بهتر است برای درک مطالبی که با آنها مشکل داریم از کتاب کمک‌درسی استفاده کنیم؛ اما این منابع را چگونه انتخاب کنیم؟ برای این سؤال باید سعی کنید اول‌ازهمه به این نکته توجه داشته باشید که جدای از انتخاب، استفاده از خود این کتاب‌ها به نحو مطلوب اولویت دارد. برخی از دانش‌آموزان به توصیه مشاوران خود چندین کتاب کمک‌درسی را برای یک درس صحیح می‌کنند و در نیمسال همه آن کتاب‌ها را دست‌نخورده باقی می‌گذارند و آنها را رها می‌کنند؛ بنابراین نحوه استفاده شما از کتاب کمک‌درسی می‌تواند به تصمیم شما برای انتخاب نوع کتاب کمک‌درسی‌تان کمک کند.

در نتیجه برای خرید و تهیه کتاب کمک‌درسی وسواس نداشته باشید. به طور مثال شما می‌توانید با خرید یک کتاب کمک‌درسی برای درس ریاضی به تمام جوانب کتاب درسی ریاضی مسلط شوید و سعی کنید کتاب کمک‌درسی را به طور کامل بخوانید و تمام تست و نکته‌هایی که در آن قرار دارد را چندین بار مرور کنید. اما فراموش نکنید که کتاب‌های درسی مهم‌ترین عامل در موفقیت رتبه‌های کنکور بوده است و مؤلفان سؤالات کنکور با مراجعه به کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان سال طرح می‌کنند. در نتیجه در جواب این سؤال که آیا خواندن کتاب درسی برای کنکور کافی است؟ می‌توان گفت که سعی داشته باشید که همه سؤالات کنکورهای سال‌های اخیر را بررسی و تحلیل کنید و در نتیجه به نحوه پاسخگویی به این تست‌ها مسلط شوید. این سؤالات منابع اصلی هستند و در نتیجه اگر به شیوه طرح و پاسخگویی به این سؤالات مسلط نشوید رفتن به سراغ سؤالات تألیفی کار بیهوده است.

سخن پایانی

اغلب کتاب‌های کنکور مفاهیم کتاب‌های درسی را به‌صورت ساده‌تر بیان می‌کند. اما این مطلب نباید منجر به آن شود که دانش‌آموز کتاب درسی خود را فراموش کرده و از آن غافل شود. مطالعه صحیح کتاب درسی به همراه بررسی تست‌های سراسری موجود در کتاب‌های کنکور برای موفق شدن در آزمون سراسری کافی هستند. دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که کتاب‌های کنکوری که شناخته‌شده‌تر است و یا در دسترس تمام افراد هستند به همان میزان نیز می‌توانند خطرآفرین باشند.

در نتیجه باتوجه‌به مطالب گفته شده در این مقاله می‌توان نتیجه گرفت که کتاب درسی برای کنکور کافی است؛ اما باید به نحوه مطالعه خود توجه بسیار زیاد داشته باشید و در کنار آن می‌توانید از کتاب‌های کمک‌درسی برای فهم بهتر مطالب استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران کنکور برای برنامه‌ریزی و کنترل بهتر سازمان و شیوه تست‌زدن صحیح کمک بگیرید.

برای خرید کتاب درسی می‌توانید به سایت تلکتاب مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن