وبلاگ

خواص توت فرنگی

توت فرنگی، میوه‌ای با طعم شیرین است که ظاهری قلب مانند دارد. این میوه با قرار‌گیری در راسته گل سرخ سانان، در بسیاری از مناطق به صورت بومی وجود دارد. وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در توت فرنگی، باعث محبوبیت آن شده است. ویتامین C، ویتامین K، فولات، پتاسیم، منگنز و منیزیم از مهم‌ترین ترکیبات موجود در این میوه است.

توت فرنگی حاوی فیبر، مقدار زیاد پلی فنول، آنتی اکسیدان و کمی کالری است. از نظر ارزش غذایی نیز، میزان یک فنجان از این میوه دارای ۴۹ کالری انرژی، ۳ گرم فیبر و ۱۲ گرم کربوهیدرات است. در این مطلب قصد داریم خواص میوه توت فرنگی را توضیح دهیم. البته برگ‌های این میوه از خاصیت‌های خوبی برخوردار هستند، بنابراین به شکل خام، پخته یا به صورت چای مصرف می‌شوند.

زیبایی و سلامتی در گرو مصرف توت فرنگی

توت فرنگی، میوه‌ای سرشار از مواد مورد نیاز بدن است که در شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. علاوه بر خوردن میوه آن به صورت خام، در انواع ژله، مربا و دسر قابل استفاده است. البته خواص توت فرنگی بسیار زیاد بوده و ما در این بخش، تنها خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کنیم.

۱) بهبود دهنده کارکرد قلبی

ترکیبات فنلی موجود در توت فرنگی باعث شده کلسترول‌های LDL را کاهش دهد و در نهایت از احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌های مفیدی مانند الاجیک اسید و فلاونوئید‌هایی نظیر آنتوسیانین، کاتچین، کوئرستین و کمپفرول در این میوه وجود دارند که برای قلب مفید هستند.

این میوه با کمک به گردش آرام خون در رگ‌ها، احتمال بروز مشکلات قلبی – عروقی را نیز کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل میزان زیاد فیبر، ویتامین C و فولات در میوه توت فرنگی، میزان کلسترول موجود در رگ‌ها را کاهش می‌دهد و قلب را سالم نگه می‌دارد.

۲) جوان‌کننده

کلاژن‌سازی پوست در اثر مصرف توت فرنگی، به علت وجود ویتامین C اتفاق می‌افتد. البته باعث خوش رنگی پوست و جوان کنندگی آن می‌شود. آنتوسیانین موجود در عصاره این میوه، باعث می‌شود از پوست در مقابل پرتو‌های فرابنفش مراقبت کند.

۳) تنظیم فشار خون بالا

اتساع عروق یکی از خواص توت فرنگی بوده که به دلیل وجود پتاسیم و منیزیم است. بنابراین فشار خون بالا، سفتی در سرخرگ و رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد. در نهایت یا تسهیل و کمک به فرآیند خون‌رسانی در بخش‌های مختلف، بدن قادر خواهد بود وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

۴) تقویت عملکرد سیستم ایمنی

مصرف توت فرنگی نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تا ۱۵۰% تأمین می‌کند. پس با این ویتامین، سیستم ایمنی بدن شما به خوبی تقویت می‌شود که در درمان سرفه و سرماخوردگی معمولی، بسیار تاثیر‌گذار است.

۵) حس شادابی در پوست

وجود اسید سالیسیلیک، AHA و الاجیک اسید در این میوه، باعث شده به عنوان محصول خوبی برای پوست پیشنهاد شود. توت فرنگی ایجاد لکه‌های قهوه‌ای پوست را کاهش می‌دهد، از بروز آکنه جلوگیری نموده و در لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست، تاثیر‌گذار است.

مطالب مرتبط : طرز تهیه مربای توت فرنگی

خواص توت فرنگی

درخشندگی پوست نیز با کمک توت فرنگی امکان‌پذیر است. برای این کار، باید ماسک آن را تهیه کنید. ۴ الی ۵ عدد میوه توت فرنگی را له کنید و به همراه یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید. سپس با مالیدن این ماسک بر روی پوست‌تان، اجازه دهید خشک شود و در مرحله آخر بشورید.

۶) سلامت چشم‌ها

انواع آنتی اکسیدان‌هایی که در توت فرنگی قرار گرفتند، می‌توانند از بروز آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. بنابراین مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، تخریب عصب‌های بینایی، آسیب در اثر عفونت، اختلالات بینایی و تباهی لکه زرد نقش دارد.

۷) بهبود کارکرد مغزی

توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین C، ید و فیتوکمیکال‌هایی است که در عملکرد صحیح دستگاه عصبی نقش دارد. آنتوسیانین‌ها و فلاونوئید‌های دیگر موجود در این میوه، می‌توانند کاهش میزان عملکرد شناختی مغز را به تاخیر بیندازد. البته پتاسیم توت فرنگی نیز به افزایش این عملکرد شناختی کمک می‌کند، زیرا جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد.

۸) مشکلات گوارشی و دفع

فیبر زیادی که در توت فرنگی وجود دارد، گوارش را تقویت و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. دیورتیکولیت نیز نوعی التهاب دستگاه گوارشی است که منجر به بروز تب و حالت تهوع می‌شود. با مصرف توت فرنگی، جلوگیری از ابتلا به دیورتیکولیت نیز امکان‌پذیر است.

۹) التهابات کم‌تر

پروتئین واکنشی سی یکی از پروتئین‌های بدن است که از طریق کبد تولید می‌شود و افزایش دهنده التهابات در بدن است. میزان این پروتئین در اثر خوردن توت فرنگی کاهش میابد.

۱۰) رفع پف زیر چشم‌ها

اگر شما هم زیر چشمانتان پف کرده است، پیشنهاد می‌کنیم معجزه توت فرنگی را امتحان کنید. کافی است برش‌هایی از این میوه را روی پف زیر چشم‌ها در بازه زمانی ۱۰ دقیقه‌ای قرار دهید.

۱۱) تقویت طبیعی مو‌ها

ترکیبات توت فرنگی شامل آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلفی است. گروهی از این ترکیبات از تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش مو، شوره سر و حفاظت از رطوبت مو‌ها برخوردار هستند. برای اینکه تاثیر شگرف آن را روی مو‌های خود مشاهده نمایید؛ بهتر است یک ترکیب جادویی تهیه کنید.

۵ الی ۶ عدد توت فرنگی را له و به همراه یک قاشق غذا خوری ماست ترکیب نمایید. سپس مو‌های خود را مرطوب کنید. این مخلوط طبیعی را به مو‌های خود آغشته نمایید و در بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوب ماساژ دهید. در آخر، آن را به خوبی شستشو دهید.

۱۲) ظاهر سفید دندان‌ها

اسید مالیک یکی دیگر از بخش‌های محتویات توت فرنگی است که در سفیدی دندان‌ها کاربرد دارد. ابتدا تعدادی توت فرنگی را له و با بکینگ پودر مخلوط نمایید. این ترکیب را روی دندان‌ها بمالید. بعد از ۵ دقیقه که روی دندان‌ها ماند، به آرامی مسواک بزنید تا دندان‌های سفید‌تری داشته باشید.

۱۳) کاهش وزن

مصرف توت فرنگی باعث می‌شود تولید هورمون‌های مربوط به چربی سوزی مانند آدیپونکتین و لپتین افزایش یابد. این هورمون‌ها علاوه بر چربی سوزی؛ در کاهش اشتها، چربی، گلوکز و وزن نیز نقش دارند که نشان دهنده خواص توت فرنگی برای لاغری است.

خواص توت فرنگی

توت فرنگی و کاربرد آن در گروهی از افراد

در این قسمت خواص توت فرنگی را در گروه ویژه‌ای از افراد مورد بررسی قرار می‌دهیم:

الف) آقایان

خواص توت فرنگی برای مردان شامل فعالیت‌های جنسی می‌شود. به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که در این میوه وجود دارد، گردش خون افزایش یافته و برای سیستم تناسلی مردان مناسب است. همچنین ویتامین C موجود در آن، تولید اسپرم را افزایش می‌دهد.

ب) خانم‌ها

خواص توت فرنگی برای زنان با دوره بارداری در ارتباط است. البته در سلامت بدن و زیبایی پوست بانوان نیز تاثیر‌گذار است. بنابراین تمام خانم‌ها می‌دانند که اسید فولیک یکی از ضروری‌ترین مواد مورد نیاز مادر باردار بوده و طی این دوره اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

توت فرنگی شامل مقادیر زیادی اسید فولیک است. بنابراین خواص توت فرنگی در بارداری مرتبط با همین اسید فولیک است که در جلوگیری از بروز بیماری‌های مادرزادی جنین نقش دارد.

ج) کودکان

از آنجایی که توت فرنگی حاوی ویتامین C است، می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. همچنین به عنوان یک منبع خوب کلسیم و فسفر برای کودکان توصیه می‌شود که تاثیر خوبی در رشد کودک دارد. از دیگر خواص توت فرنگی برای کودکان، می‌توان به آنتی اکسیدان‌هایی اشاره کرد که با جلوگیری از استرس اکسیداتیو، مانع از ایجاد آسیب در کبد می‌شوند.

بنابراین تمامی خاصیت‌های توت فرنگی را به طور کلی و ویژه بررسی کردیم. خواص این میوه به دلیل ترکیبات فراوانی که در آن وجود دارد، بسیار زیاد است. اما با همین چند مورد به خوبی می‌توان فهمید که مصرف آن با خاصیت‌های زیادی همراه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *