وبلاگ

خواص گل بابونه

بابونه از جمله گیاهانی است که به صورت خودرو در کنار مزارع و خیابان ها به ارتفاع ۳۰ سانتی مترمی روید. بابونه دو نوع رومی و شیرازی است که نوع رومی آن بیشتر شهرت دارد. بابونه یکی از گل های خانواده ی کاسنی است که خواص درمانی زیادی دارد.

این گیاه از اواسط بهار شروع به گلدهی می کند و تا اواسط تابستان ادامه دارد. طعم بابونه مشابه طعم سیب است.

گلبرگ های این گیاه سفید رنگ هستند و بخش مرکزی آن به رنگ زرد است.

عطر این گیاه نیز بسیار معروف است و در عطر سازی از آن استفاده می کنند. البته خواص دارویی این گیاه بیشتر مورد توجه است.

قدمت بابونه به روم باستان بر می گردد و از قدیمی ترین گیاهان دارویی به شمار می رود.

در کشور ایران در مناطق شمال، خوزستان، اطراف تهران، شوشتر لرستان و دماوند می روید.

طبع بابونه گرم و خشک است.

بابونه خواص زیادی دارد در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بابونه آشنا شوید.

گل بابونه

 

خواص بابونه

  1. سرما خوردگی :

بابونه با سرما خوردگی و آنفولانزا مقابله می کند و موجب از بین رفتن عفونت های سینوسی می شود.

بر طبق تحقیقات بوییدن بخار بابونه به درمان سرما خوردگی، گلو درد، آرام کردن عفونت های سینوسی کمک می کند. هر روز دو بار با دهانشویه ی بابونه غرغره کنید تا گلو درد شما رفع شود برای این کار از جوشانده ی بابونه هم می توانید استفاده کنید.

  1. پیشگیری از سرطان :

بابونه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های خاص ابتلا به بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد.

بابونه حاکی آنتی اکسیدانی به نام آپیگنین می باشد.

بر اساس پژوهش های انجام شده آپیگنین با سلول های سرطانی همچون سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مقابله می کند.

بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر مشخص شد افرادی که در طول هفته ۲ تا ۶ بار چای بابونه می خورند کم تر از افراد دیگر به سرطان تیروئید مبتلا می شوند.

  1. کاهش التهاب :

بابونه دارای خواص ضد التهاب و ضد اسپاسم می باشد و برای درمان اسپاسم، گرفتگی روده و معده تاثیر زیادی دارد.

استفاده از چای بابونه به صورت منظم موجب بهبود مشکلاتی همچون سندروم روده ی تحریک پذیر، درمان اسپاسم عضلانی و حالت تهوع می شود.

  1. دندان ها :

بابونه با عفونت های باکتریایی دندان ها، حفره ی دندان و لثه ها مبارزه می کند. بابونه موجب کاهش درد زخم ها، دندان درد، زخم های لثه و مقابله با باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند هم می شود.

  1. بهبود مشکلات قاعدگی :

چای بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و موجب می شود برای خانم هایی که دچار نفخ، بی خوابی، اضطراب، عرق کردن و نوسانات روانی می شود آرامش بخش باشد.

گل بابونه

چای بابونه موجب تسکین این دردها و کاهش التهاب می شود هم چنین چای بابونه موجب افزایش ترشحات قاعدگی می شود.

  1. سردرد میگرنی :

چای بابونه به افرادی که دچار حملات دردهای میگرنی می شوند کمک می کند. چای بابونه موجب آرامش عضلات و خواب بهتر می شود. هم چنین برخی از علائم میگرن را کاهش می دهد. در مواقعی که افراد به علت سرماخوردگی، اضطراب و استرس نیز دچار سردرد می شوند را بهبود می بخشد.

  1. تنظیم قند خون :

آنتی اکسیدان های بابونه از آسیب به سلول های پانکراس که مسئول ترشح انسولین و کنترل قند خون هستند نیز جلوگیری می کند. بر اساس مطالعه ای که بر افراد دیابتی انجام شد نشان می دهد که چای بابونه قندخون ناشتا و متوسط قند خون دیابتی ها را در طولانی مدت کاهش می دهد. همچنین بابونه سرعت قند خون بعد از غذا را کاهش می دهد.

  1. فشار خون :

فلاوون هایی که در بابونه وجود دارد تاثیر مثبتی روی فشار خون دارد هم چنین سطح کلسترول خون با استفاده از بابونه کاهش می یابد که این دو عامل موجب کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

  1. بهبود سیستم گوارش :

زمانی که سیستم گوارش بدن عملکرد مناسبی داشته باشد و هضم غذا راحت تر اتفاق بیفتد این دو عامل برای سلامت بدن ضروری هستند.

با مصرف بابونه خطر ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش کاهش می یابد. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که عصاره ی بابونه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد موجب جلوگیری از اسهال در موش ها می شود.

بر طبق تحقیق دیگری بر روی موش های صحرایی مشخص شد که بابونه در جلوگیری از زخم معده هم موثر است زیرا اسید معده را کاهش می دهد و از رشد کردن   باکتری هایی که موجب ایجاد زخم معده می شوند پیشگیری می کند.

در طب سنتی نیز گفته شده که چای بابونه برای معده آرام بخش است و برای بسیاری از بیماری های همچون حالت تهوع و گاز معده مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. کاهش استرس و نگرانی :

یکی از بهترین فواید چای بابونه کاهش استرس می باشد.

گل بابونه

در آخر روز می توانید با مصرف  چای بابونه که طبع گرمی دارد موجب افزایش سطح هورمون سروتونین و ملاتونین در بدن خود شوید  که این هورمون ها استرس و نگرانی را از بین می برند.

بابونه موجب آرامش ذهن شده و به از بین بردن علائم اضطراب کمک می کند. استفاده کردن از دو فنجان از چای بابونه در روز موجب بهبود استرس می شود.

بر طبق تحقیقات استفاده از چای بابونه برای درمان علائم افسردگی بعد از زایمان هم تاثیر مثبتی دارد.

  1. روشن شدن پوست :

بابونه برای سفید کردن پوست نیز مفید است. دو قاشق چایخوری آب را بگذارید بجوشد و ۲ کیسه بابونه را در آن قرار دهید و صورت خود را با آن بخور دهید.

بخار بابونه موجب تسکین التهاب، از بین رفتن میکروب های پوست صورت و تحریک گردش خون، شاداب شدن پوست، باز شدن منافذ پوست، از بین رفتن دانه های سرسیاه صورت و پاکسازی صورت می شود.

  1. ضد میکروب :

عصاره ی بابونه در ترکیبات پمادها، کرم ها و ژل ها استفاده می شود. بابونه خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتری دارد که برای مقابله با زخم ها، سوختگی، اگزما و بواسیر مفید است.

  1. کودکان :

برای کودکانی که قلنج کرده اند یا کودکانی که به مدت طولانی گریه می کنند و کودکان پیش دبستانی که با خستگی زیاد بی قرار هستند و نمی خوابند، برای آرام کردن آن ها از چای بابونه استفاده می کنند.

بابونه به اندازه ی خیلی کم می تواند برای آن ها آرام بخش باشد.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن :

چای بابونه با ایجاد گلبول های سفید موجب تقویت عملکرد مکانیسم های دفاعی می شود. افراد هنگامی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می شود دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند بابونه موجب کاهش این علائم می شود.

موارد منع مصرف بابونه :

  • به دلیل این که طبع بابونه گرم و خشک است استفاده ی آن برای افراد صفراوی مضر است و این افراد در مصرف آن باید احتیاط کنند.
  • استفاده ی بیش از حد از دمنوش بابونه موجب سردرد، تهوع، ورم چشم، زخم دهان و تعریق می شود.
  • استفاده از بابونه همزمان با داروهای ضد انعقاد و داروهای رقیق کننده ی خون ممنوع می باشد و باید برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از بابونه برای خانم های باردار نیز با مشورت پزشک باید انجام شود زیرا بابونه قاعده آور است و ممکن است موجب سقط جنین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن