بیماری ها و درمان آنوبلاگ

با این ۷ روش شپش های مو را فوری خفه کنید

آیا درمان شپش سر در خانه مؤثر است؟ چگونه پیشگیری کنیم؟

آیا می‌دانید ۳ نوع شپش وجود دارد شامل شپش سر، بدن و تناسلی که این نوع حشرات کوچک از خون انسان تغذیه می‌کنند و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند و به‌سرعت در بین موها حرکت می‌کنند. تخم‌های شپش هرچند ممکن است به شکل شوره باشند ولی اگر با ذره‌بین دقیق بررسی کنید متوجه می‌شوید که بیضی‌شکل هستند. این مشکل در کودکان ۳ تا ۱۱ سال بسیار شایع است. در این بخش از مجله کمکدون انواع روش‌های درمانی شپش موی سر را در خانه و همچنین توسط پزشک شرح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

علائم شپش سر

ممکن است همان ابتدا که متوجه وجود شپش سر در فرزندتان شوید بسیار ناراحت شده و تصمیم‌های عجولانه‌ای بگیرید، ولی شما باید دقت کنید این مشکل، بیماری خاصی شناخته نمی‌شود و به‌سادگی با مراقبت‌های لازم قابل‌درمان است. خارش سر و احتمال زخمی و عفونی شدن آن تنها مشکلی است که بسیار شایع است و شما باید هرچه سریع‌تر درمان را شروع کنید تا از زخم و عفونی شدن کف سر پیشگیری کنید.

اگر یکی از این علائم را داشتید باید به وجود شپش شک کرده و موهای خود را بررسی کنید:

  • احساس خزیدن چیزی روی سر
  • خارش شدید پوست سر
  • زخم‌های ریز روی پوست سر که ممکن است عفونی شود

نحوه انتشار شپش سر

شما باید بدانید که شپش سر هیچ‌وقت پرواز نمی‌کند و همچنین در بدن حیوانات خانگی زنده نمی‌ماند و در آنجا زندگی نمی‌کند زیرا باید از خون سر انسان تغذیه کند.

  • شپش ربطی به بهداشت شخصی ندارد و هر فردی را ممکن است مبتلا کند.
  • از طریق تماس سربه‌سر و همچنین اشتراک وسایل شخصی مانند کلاه انتقال می‌یابد.
  • از بغل کردن کودک خود پیشگیری کرده و هرگونه تماس نزدیک با او نداشته باشید.

ازآنجاکه وقتی یک نفر شپش سر داشته باشد امکان سرایت آن به دیگران وجود دارد، بنابراین به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز تمام افرادی که با فرد بیمار در تماس هستند باید تحت نظر گرفته شوند که آن‌ها نیز مبتلا به شپش نشده باشند.

تشخیص شپش سر

برای اینکه بررسی کنید خودتان و یا فرزندتان دچار شپش شده‌اید یا خیر با استفاده از ذره بین موهای فرزند خود را کنار بزنید و به‌دقت بررسی کنید. همچنین می‌توانید نور شدید به روی مو‌ها بتابانید زیرا شپش‌ها از نور زیاد فراری هستند، در این صورت می‌توانید راحت‌تر آن‌ها را ببینید. برای بررسی شپش درروی سر خودتان حتماً از یک فرد دیگر کمک بگیرید. بااین‌حال اگر به وجود شپش شک دارید به متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید تا موهای شما را بررسی کند.

آیا فردی که شپش دارد کثیف است؟

خیر، به‌هیچ‌وجه این تصور را نداشته باشید که اگر فردی مبتلا به شپش سر شده پس حتماً بهداشت لازم را رعایت نکرده است. تمیزترین افراد هم اگر ارتباط نزدیک با فرد مبتلا به شپش داشته و یا وسایل خود را با هم شریکی استفاده کنند، ممکن است این مشکل به آن‌ها نیز سرایت کند.

حتی دیده‌شده برخی از افراد از داشتن شپش خجالت می‌کشند چون این تصور را دارند که این حالت ممکن است برای افراد فقیر با وضعیت اقتصادی پایین رخ دهد؛ در حالیکه این ‌یک تفکر اشتباه و بیمارگونه است.  فارغ از هر نوع نژاد، وضعیت اقتصادی، جنسیت و سن، افراد ممکن است درگیر شپش شوند.

شپش موی سر عموماً در کودکان بسیار شایع است. به‌طورکلی تفاوتی ندارد که موی شما کوتاه باشد یا بلند، چون شپش‌ها اهمیتی به قد و اندازه مو نمی‌دهند. حتی در برخی از افراد با موهای کوتاه دیده‌شده که مبتلا به شپش شده‌اند. اگر از طرف مدرسه به شما اطلاع داده شد که فرزند شما شپش دارد باید کل اعضای خانواده از نظر این مشکل بررسی شوند.

زمان مراجعه به متخصص پوست

  • اگر بعد از گذشت ۸ تا ۱۲ ساعت همچنان شپش‌ها به حالت فعال باقی مانده و تغییر حاصل نشد حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • البته اجازه دهید دارویی که برای درمان شپش استفاده می‌کنید ۲ روز در روی سر باقی بماند و دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنید.
  • اگر درمان خانگی شپش سر مؤثر واقع نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید موهای خود را چگونه در منزل رنگ کنید این مقاله را مطالعه کنید:

آموزش رنگ مو

توصیه های مهم برای رفع شپش

شما عزیزان باید بدانید حتی اگر به پزشک مراجعه کنید، در خانه نیز باید یک سری دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. درواقع در مورد شپش سر، بخشی از درمان مربوط به درمان خانگی است. درمان شپش سر بسیار ساده است و عموماً با چندین داروی بدون نسخه و رعایت موارد بهداشتی می‌توانید از شر این حشرات موذی خلاص شوید.

مبل، صندلی و فرش‌ها را کاملاً با جاروبرقی تمیز کنید تا اگر شپش ریخته شده، پاک‌سازی کامل شود.

جالب است بدانید شپش‌ها تنها به مدت ۲۴ ساعت در جایی بدون محیط سر شما زنده هستند، بنابراین اگر کسی شپش را از فرد دیگری واگیر کرد بدانید حتماً یا با او ارتباط نزدیک داشته و یا از وسایل مشترک مانند کلاه و یا شانه استفاده کرده است. بنابراین در یک مدرسه بودن، نشستن در مجاورت یکدیگر و همچنین خوابیدن باهم روی یک‌تخت باعث سرایت این موجودات زنده می‌شود.

تنها از یک محصول برای درمان شپش سر استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از ۲ محصول یا بیشتر باهم باشد حتماً متخصص پوست در مورد اینکه کدام‌یک را می‌توان ترکیب کرد شما را راهنمایی خواهد کرد.

اگر درمان شپش مؤثر نباشد چی؟

دقت کنید اگر شپش‌ها مقاوم باشند معمولاً درمان اولیه جواب نمی‌دهد و شما با یک دوره درمان خوب نمی‌شوید، حتی داروهای بدون نسخه نیز کارساز نیستند. بنابراین توصیه تیم پزشکی کمکدون این است که در این مواقع حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر ۳ هفته پس از درمان هیچ حشره زنده‌ای در روی سر وجود نداشت می‌توان گفت رو به بهبودی هستید. البته باید بدانید یکی از دلایلی که از داروهای بدون نسخه جواب نمی‌گیرید این است که تمام دستورالعمل‌های لازم را اجرا نمی‌کنید و گاهاً خودسر عمل می‌کنید. دقت کنید چه نزد پزشک بروید و چه از داروهای بدون نسخه استفاده کنید باید طبق دستورالعمل ذکرشده برای هر دارو پیش بروید و طول دوره درمان را کامل کنید.

در اینجا به شما یادآور می‌شویم که بسیاری از والدین برای رهایی از شر شپش سر کودکان خود از درمان‌های خانگی مانند سس مایونز، روغن درخت چای، سرکه، روغن چریش و بسیاری از درمان‌های دیگر استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط گروه پزشکی کمکدون برای این درمان‌های خانگی هیچ تحقیق علمی ثابت‌شده‌ای وجود ندارد، نه اینکه مضر باشد صرفاً به تحقیقات بیشتری نیاز است. البته هرگز از سس مایونز استفاده نکنید، هرچند برخی از افراد ادعا کرده‌اند که سس مایونز برای آن‌ها مناسب بوده، خارش و تحریک موی سر را کاهش داده است ولی هیچ تحقیق علمی ثابت‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم خواص برگ چریش برای مو را در این مقاله بخوانید:

برگ چریش برای مو

درمان خانگی شپش موی سر (۷ روش)

هرچند بسیار توصیه‌شده که در مواجه با شپش حتماً از درمان های پزشکی استفاده کنید ولی اگر این مشکل خفیف باشد ممکن است فرد بخواهد ابتدا در خانه آن را درمان کند. برخی از درمان‌های خانگی برای از بین بردن شپش سر مناسب است هرچند تحقیقات همچنان ادامه دارد. همانطور که ذکر شد تا هم‌اکنون اطلاعاتی موجود نیست که ثابت کند درمان های خانگی مفید نیستند بلکه اطلاعات قطعی برای این مورد وجود ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری است. به‌طورکلی طبق تحقیقات مجله کمکدون طبق تجربیات بسیاری از افراد انواعی از درمان‌های خانگی که برای آن‌ها مؤثر بوده را در ادامه بیان می‌کنیم. البته باید آن‌ها را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام درمان مناسب شما است.

۱. مخلوط آب و سرکه

یک فنجان سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کرده و به پوست سر بمالید. یک کلاه سرکرده و اجازه دهید این مخلوط نیم ساعت درروی سر شما باقی بماند سپس با شامپو بشویید.

۲. استفاده از روغن زیتون

طبق تجربه بسیاری از افراد روغن زیتون توانسته شپش را از بین ببرد و همچنین از بازگشت آن‌ها نیز پیشگیری کند. البته این نوع روغن فواید زیادی برای پوست و مو دارد.

۳. مصرف روغن انیسون

روغن انیسون برای درمان قطعی شپش سر بسیار مفید گزارش‌شده و افراد زیادی به‌ویژه کودکان از آن جواب گرفته‌اند. افراد گزارش داده‌اند که بعد از مصرف این نوع روغن شپش آن‌ها برای همیشه از بین رفته است.

۴. روغن نارگیل، روغن درخت چای و سرکه سیب

این مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه روی سر گذاشته و بعد از آن با شامپوی معمولی شستشو دهید. دقت کنید روغن نارگیل و روغن درخت چای را می‌توانید جداگانه استفاده کنید که مصرف جداگانه نیز طبق تجربه افراد مؤثر واقع‌شده است. به‌خصوص روغن نارگیل برای پوست و موی خشک بسیار مفید است.

۵. از شانه مخصوص استفاده کنید

از شانه دندانه ریز و همچنین شانه برقی در حالیکه موهای شما خشک است می‌توانید استفاده کنید. شانه برقی در مواجه با شپش از خود صدایی تولید می‌کند که باعث کشته شدن شپش‌ها می‌شود. یک‌بار در روز به مدت ۲ تا ۳ هفته موهای خود را با شانه مخصوص شپش سر شانه کنید تا بتوانید از شر شپش رهایی یابید.

شانه شپش گیر عموماً فلزی بوده و نسبت به شانه‌های معمولی دندانه‌های آن نزدیک به هم است. حتی می‌توانید موها را خیس کرده و شانه کنید. این موارد در مراحل اولیه که فرد تازه مبتلا شده می‌تواند کارساز باشد. برای شستشو، شانه و یا برسی که فرد مبتلا به شپش استفاده می‌کند را به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ ۱۳۰ درجه فارنهایت یا بالاتر خیس کنید.

۶. شستن لباس‌ها با آب داغ

لباس، حوله، پتو، روبالشی، به‌طور کلی تمام وسایلی که با سر فرد تماس دارد را در ماشین لباسشویی قرار داده و حتماً با آب داغ بشویید. سپس حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در خشک‌کن داغ قرار دهید. زیرا هنگامی‌که شپش در هوای گرم قرار می‌گیرد از بین می‌رود.

اگر وسایلی هستند که نمی‌شود در خشک‌کن قرار داد مانند هدفون و تمام اقلامی که روزانه فرد مبتلا به شپش استفاده می‌کند را به مدت ۲ هفته در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار داده و یا یک شب در فریزر بگذارید.

۷. تکرار بعد از ۹ روز

توصیه می‌کنیم این درمان‌ها را بعد از ۹ روز تکرر کنید تا شپش‌هایی که در اولین دوره درمانی حذف نشده‌اند در این مرحله کشته شوند.

نکته پایانی

ازآنجایی‌که شپش‌های سر بسیار مسری هستند و امکان انتقال آن به دیگران زیاد است هر چه سریع‌تر باید آن را درمان کنید. اگر سیستم ایمنی شما بسیار ضعیف بوده و همچنین سابقه ابتلا به شپش مقاوم در برابر درمان را دارید، حتماً قبل از شروع هر درمانی به پزشک مراجعه کنید. همراهان عزیز مجله کمکدون دقت داشته باشید از یک نوع دارو برای درمان، بیش از ۲ یا ۳ بار استفاده نکنید، چون ممکن است نسبت به آن دارو مقاومت نشان دهید. همچنین برای درمان تنها از یک نوع دارو استفاده کنید و انواع مختلف داروها را با هم ترکیب نکنید چون مفید نیست و نتیجه عکس خواهد داد. دقت کنید حتماً دستورالعمل‌ها را رعایت کنید وگرنه این حشرات دوباره عود خواهند کرد.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. هرگونه سؤال و یا تجربه‌ای در خصوص این بیماری دارید در بخش نظرات انتهای مقاله بیان کنید.

بهار علیزاده

عاشق سئو و تولید محتوای پزشکی... اطلاعات به‌روز، همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن