وبلاگ

روش های درمان موخوره مو و دلایل ایجاد آن

موخوره برای کسانی که موهای مجعد دارند، اتفاق رایجی است زیرا روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست سر شما به دلیل الگوی فر نمی‌توانند تمام طول ساقه مو را طی کنند و این بدان معنا نیست که موهای صاف از این مشکل مبرا هستند. در این محتوا روش‌های کاربردی برای درمان موخوره را برای شما بیان خواهیم کرد.

اگر موهای شما روغن و رطوبت طبیعی کافی نداشته باشند، باعث ساییدگی تارها می‌شود و آن‌ها را وز و دچار موخوره می‌کند. در ادامه قبل از گفتن روش‌های درمانی، به بررسی دلایل ایجاد موخوره می‌پردازیم تا با رعایت کردن آن‌ها و به‌کاربردن روش‌های درمانی، موهای سالم و زیبایی داشته باشید.

دلایل ایجاد موخوره

شما با انجام یک‌سری کارها، به‌طور ناخواسته به مو آسیب می‌رسانید و باعث می‌شوید که مو زیبایی چندانی نداشته باشد. موها تارهای بسیار حساسی هستند که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها خیلی سریع حالت و زیبایی خود را از دست می‌دهند و شما مجبور به کوتاهی آن‌ها می‌شوید.

  • آب داغ: با صرف‌نظر از نوع موها، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد موخوره شستن آن‌ها با آب داغ است. می‌دانید که گرما روغن طبیعی مو را خشک می‌کند و مو را از بین می‌برد و کوتیکول‌ها را پاره می‌کند و دچاره موخوره می‌کند.
  • شستشوی بی‌رویه: دلیل دیگر ایجاد موخوره، شستن بیش‌ازحد موها است. فرض کنید موهایتان را با آب سرد می‌شویید اما همچنان دچار وزشدگی و موخوره می‌شوید، در این صورت ممکن است به دفعات شسشو موهای شما مربوط باشد. شستن بیش از حد موها نیز می‌تواند منجر به خشکی و پارگی تارهای مو شود.
  • سشوار: ممکن است تا به‌حال به این مورد توجه نکرده باشید و برای خلاص شدن از رطوبت مو در کمترین زمان، از سشوار استفاده کرده باشید اما این کار فقط به موهایتان آسیب می‌رساند و روغن‌های طبیعی آن را از بین می‌برد.
  • حوله زبر: از دیگر دلایل ایجاد موخوره، استفاده از حوله زبر برای خشک کردن موها است، از آنجایی که مو در زمانی که خیس است حساس‌ترین حالت خود را دارد، خشک کردن شدید و با خشونت می‌تواند منجر به آسیب دیدگی بیشتر شود.

۷ روش برای درمان موخوره

7 روش برای درمان موخوره

جای تعجب نیست که اگر موهای شما به هر دلیلی( استفاده زیاد از حرارت، رفتار ناملایم با مو و یا رنگ) خشک شود، دچار موخوره می‌شوید. برای مبارزه با این موضوع، متخصصان راه‌های زیادی برای درمان موخوره مو پیشنهاد داده‌اند.

یکی از روش‌های درمان موخوره شدید و احیای موهای خشک، نوازش موهایتان با روغن‌ها و ماسک‌های خانگی است. شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن آرگان و یا ماسک‌هایی که به‌طور خاص برای چنین شرایطی ساخته شده‌اند استفاده کنید که در ادامه به بازگو کردن برخی از مهمترین روش‌ها می‌پردازیم.

۱. شامپوهای ضد موخوره

در ابتدا متخصصان شامپوهای ضد موخوره را توصیه می‌کنند زیرا دارای مواد مغذی مانند آب برنج تخمیرشده، اسیدهای آمینه و ویتامین E هستند. همچنین انواع نرم‌کننده و ترمیم‌کننده‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و روی موهای شکننده تاثیر می‌گذارند و باعث استحکام و بازسازی مو می‌شوند.

۲. حوله میکروفیبر

روش دیگر برای درمان موخوره این است که یک حوله میکروفیبر را انتخاب کنید که نرم باشد. اگر نتوانستید یکی را پیدا کنید، از یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید و آب اضافی موهایتان را بگیرید و به‌آرامی به موها ضربه بزنید تا از موخوره و شکافتن انتهای موها جلوگیری کنید.

۳. سرم مو

اگر موهای شما شکننده هستند، باید آن‌ها را با سرم‌هایی که فاقد پارابن، رنگ و سولفات هستند، نوازش کنید. با استفاده از این سرم‌ها موهای شما مراقبت‌های حرفه‌ای با قدرت بالا را دریافت می‌کنند، زیرا سرم نه تنها به موهای کدر و بی‌جان درخشندگی می‌بخشد، بلکه موخوره را نیز صاف می‌کند.

۴. روغن نارگیل

یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان موخوره مو، روغن نارگیل است که سرشار از اسید لوریک می‌باشد. زمانی که روغن نارگیل را روی موها بمالید، به راحتی جذب می‌شود و به افزایش رطوبت مو و جبران پروتئین از دست رفته آن کمک کند. به شکل زیر از این روغن پرخاصیت استفاده کنید.

مقدار کمی روغن نارگیل ارگانیک را در کف دست خود بریزید و آن را به آرامی روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهایتان را با شامپوی همیشگی خود بشویید تا روغن نارگیل باقی‌مانده از بین برود. روغن نارگیل برای درمان موخوره مو و لطافت آن بسیار مفید است.

۵. ماسک عسل و ماست

ماسک عسل و ماست برای درمان موخوره شدید استفاده می‌شود. این ماسک حالت‌دهنده عمیق مو است و موهایی نرم و درخشان را برای شما به ارمغان می‌آورد. ماست برای تغذیه موهای شما مفید است و همچنین عسل تارهای فرسوده را ترمیم می‌کند. از این ماسک یکبار در هفته استفاده کنید.

روش درست کردن آن به این صورت است که دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری عسل را خوب با هم مخلوط کنید و از ریشه تا نوک موهایتان بمالید همچنین پوست سر خود را ماساژ دهید و اجازه دهید ماسک به مدت ۳۰ دقیقه روی سر بماند و سپس آن را با آب بشویید.

۶. ماسک آلوئه‌ورا

یکی دیگر از ماسک‌های قوی مو برای موهای آسیب دیده، ماسک آلوئه ورا و روغن بادام می‌باشد. ژل آلوئه ورا به درمان فولیکول‌های مو کمک می‌کند و بازسازی سلولی را تقویت می‌کند، و روغن بادام سلامت تارها را افزایش می‌دهد تا در برابر موخوره مصون باشند. این ماسک دوبار در هفته استفاده شود.

۴/۱ فنجان ژل آلوئه ورا و روغن بادام را با هم ترکیب کنید و به ریشه تا نوک موها بمالید. سپس بعد از یک ساعت آن را با شامپو بشویید تا اثری از آن روی موهایتان باقی نماند تا به درمان موخوره شدید خود کمک کرده باشید.

۷. سرکه سیب

موهای سالم سطح pH اسیدی دارند که بین ۴.۵ تا ۵.۵ متغیر است. وقتی تعادل pH مو در این محدوده باشد، کوتیکول‌ها بسته و صاف می‌مانند. وقتی موها خیلی قلیایی می‌شوند، کوتیکول‌ها باز می‌شوند و ظاهری وز به خود می‌گیرند و باعث موخوره می‌شوند. از دیگر ماسک‌های پیشنهادی برای درمان موخوره شدید، سرکه سیب است.

سرکه سیب یک آلفا هیدروکسی است که کمی اسیدی است. به همین دلیل، شواهد نشان می‌دهد که در صورت استفاده موضعی، ممکن است برای درمان موخوره مو مفید باشد، باعث درخشان‌تر شدن موها ‌شود و همچنین به کاهش شوره سر کمک کند. با دستور زیر سرکه سیب را استفاده کنید.

۳/۱ فنجان سرکه سیب ارگانیک را با ۱ لیتر آب گرم مخلوط کنید و از ریشه تا ساقه به موهایتان بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه روی موها بماند سپس با آب خنک بشویید. برای درمان موخوره شدید حداقل دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

با موخوره خداحافظی کنید…

7 روش برای درمان موخوره

در این محتوا با به ‌کارگیری تجربیات خود و دیگران مؤثرترین روش‌های خانگی درمان موخوره را برای شما بیان کردیم همچنین سعی داشتیم تا شما را با دلایل ایجاد موخوره هم آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مناسب و کاربردی باشد. شما چه نظری در این باره دارید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن