آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی

آش شله قلمکار یکی از بهترین و قدیمی‌ترین انواع آش ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و خواص درمانی آن محبوبیت این آش بی‌نظیر را چند برابر کرده است. در این محتوا قصد داریم طرز تهیه آش شله قلمکار را به کامل‌ترین روش به شما آموزش دهیم.

این آش مقوی، سرشار از انواع ویتامین‌ها است و در درمان کم‌خونی موثر است. همچنین به خواص دیگر این آش ازجمله تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، موثر در روند درمان سرماخوردگی و کرونا و کاهش التهابات بدن می‌توان اشاره کرد. تا پایان محتوای طرز تهیه آش شله قلمکار، ما را همراهی کنید.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • زمان آماده کردن مواد اولیه: ۲۵ دقیقه
  • زمان لازم برای پخت نهایی آش شله قلمکار: ۱۲۰ دقیقه
  • کالری موجود در این آش: ۱۲۰ کیلوکالری
  • کربوهیدرات آش شله قلمکار: ۱۳ گرم

مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش شله قلمکار سنتی

برای درست کردن آش شله قلمکار خوش‌طعم باید توجه داشته باشید که از مواد تازه و سالم استفاده کنید و وقت بگذارید تا مواد به‌خوبی پخته شوند. در این قسمت از مقاله، مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش شله قلمکار را برای شما بیان خواهیم کرد، پس همچنان با ما باشید.

مواد اولیه موردنیاز مقدار لازم
برنج ۲/۱ پیمانه
پیاز ۴ عدد
سیر  ۲ حبه
بلغور گندم، نخود و لوبیاچیتی ۲/۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
سبزی آش ۶۰۰ گرم
روغن، نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل‌سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش شله قلمکار دلچسب

با مطالعه این محتوا می‌توانید این آش خوشمزه را به راحتی برای خود و اعضای خانواده درست کنید و از طعم لذیذ و بی‌نظیر آن لذت ببرید. در این بخش دقت داشته باشید همه مراحلی را که برای طرز تهیه آش شله قلمکار بیان می‌کنیم به‌طور دقیق و کامل اجرا کنید تا نتیجه مورد پسند شما باشد.

  • مرحله اول: در ابتدا باید نصف پیمانه لوبیاچیتی و نخود و ۱ پیمانه عدس را در ظرف‌های جداگانه بخیسانید و اجازه دهید برای ۱۰ ساعت در آب بمانند تا هم راحت‌تر هضم شوند و هم سریع‌تر پخته شوند. توجه داشته باشید در این فاصله زمانی حداقل ۴ مرتبه آب حبوبات را تعویض کنید.
  • مرحله دوم: برای طرز تهیه آش شله قلمکار، باید برنج و بلغور گندم را حداقل از ۲ ساعت قبل در آب بخیسانید تا کمی نرم شوند و به روند پخت سرعت بدهند. سپس مقداری روغن را در تابه‌ای بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود.
  • مرحله سوم: حال ۳ عدد پیاز متوسط را به شکل خلالی خیلی نازک برش بزنید و در روغن داغ بریزید، تفت بدهید و اجازه دهید پیازها طلایی و نرم شوند. سپس مقداری زردچوبه و نمک به پیازهای درحال سرخ شدن اضافه کنید و آن‌ها را کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: بعد از گذشت زمان گفته شده برای خیساندن حبوبات، ابتدا نخودها و لوبیا را آبکش کنید و در قابلمه‌ای بریزید و به آن‌ها به قدری آب اضافه کنید که سطحشان را بگیرد و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا ‌نیمه‌پخته شوند.
  • مرحله پنجم: در طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی پس از گذشت زمان لازم برای خیساندن، عدس را آبکشی کنید و به قابلمه حبوبات اضافه کنید تا همه باهم به‌طور کامل پخته شوند. پس از آن در یک قابلمه دیگر نصف پیمانه برنج و بلغورگندم بریزید و ۴ لیوان آب به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از اضافه کردن آب، قابلمه برنج و بلغور را ابتدا روی حرارت زیاد بگذارید و بعد از آن که آب به جوش آمد، حرارت را ملایم کنید تا برنج و بلغور به آرامی پخته شوند. حال در این فاصله به سراغ آماده کردن گوشت بروید.
  • مرحله هفتم: ۴۰۰ گرم گوشت گوسفندی را در قابلمه‌ای بریزید و ۲ حبه سیر و ۱ عدد پیاز را به چهار قسمت مساوی برش بزنید و به گوشت اضافه کنید و روی شعله بگذارید تا پخته شود، و پس از پخته شدن، آن را ریش‌ریش کنید و آب گوشت را از صافی عبور دهید و جدا نگه دارید.
  • مرحله هشتم: اکنون پس از پخته شدن همه مواد، نخود، عدس و لوبیاچیتی را آبکش کنید و در قابلمه بزرگی بریزید. بعد از آن برنج و بلغور پخته شده و گوشت ریش‌ریش شده را به آن‌ها اضافه کنید و در آن آب گوشت را که از صافی رد کرده بودید بریزید.
  • مرحله نهم: در این مرحله به سراغ آماده کردن سبزی آش شله قلمکار بروید و ترخون، ریحان، گشنیز، جعفری، اسفناج و نعنا را هرکدام به میزان ۱۰۰ گرم باهم خرد کنید و به قابلمه اصلی مواد اضافه کنید. پس از اضافه کردن سبزی‌ها، نمک، فلفل‌سیاه، دارچین و زردچوبه را به میزان لازم به مواد اضافه کنید.
  • مرحله دهم: در آخرین مرحله از پخت پس از اضافه کردن ادویه‌ها و سبزی آش شله قلمکار پیازهای سرخ شده را به آن اضافه کنید و ۲ لیوان آب جوش در آن بریزید و حدود ۱ ساعت زمان بدهید تا آش به‌طور کامل پخته و جا بیوفتد.

طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی

نکات طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی

درست کردن این آش تا حدودی سخت و وقت‌گیر است و اگر مراحل را به‌درستی انجام ندهید و به نکات گفته شده توجهی نداشته باشید، قطعا نتیجه به‌دست آمده مورد پسند شما نخواهد بود. به ترکیب سبزی آش شله قلمکار دقت ویژه‌ای داشته باشید زیرا طعم آش تا حدودی به آن بستگی دارد.

  • پس از آماده شدن آش می‎توانید روی آن را با کشک و پیازداغ تزئین کنید تا هم ظاهر زیباتری داشته باشد و با اضافه کردن کشک، طعمی خاص به خود بگیرد.
  • برای تغییر رنگ ندادن سبزی، قبل از اضافه کردن سبزی آش شله قلمکار مقداری نمک در آش بریزید تا رنگ خود را حفظ کند.
  • می‌توانید ماش، لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا قرمز را در ترکیب حبوبات اضافه کنید و طعم متفاوتی به این آش بدهید.

سخن پایانی

اکنون که طرز تهیه آش شله قلمکار را به‌طور کامل یادگرفتید با درست کردن آن، وعده مقوی و خوشمزه‌ای را برای عزیزانتان به ارمغان بیاورید. این مقاله یک دستور پخت کامل است و شما را از مطالعه دیگر محتواها در رابطه با طرز تهیه این آش، بی‌نیاز می‌کند. شما نیز نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *