آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش ترخینه لعاب دار و خوشمزه محلی

ترخینه یک غذای محلی مقوی است که در بسیاری از شهرهای غربی ایران طبخ می‌شود. ترخینه یک ماده غذایی خشک است که بر پایه مخلوط تخمیرشده غلات و ماست یا شیر تخمیرشده در غذاهای خاورمیانه یافت می‌شود. در ادامه با ما باشید تا درباره طرز تهیه آش ترخینه با شما صحبت کنیم.

ترخینه خشک دارای بافتی از خرده‌های درشت و ناهموار است و معمولا با آب یا شیر به صورت سوپ غلیظی درست می‌شود. این آش خوشمزه را در تمام فصول می‌توان میل کرد اما بیشتر در فصل زمستان به دلیل خاصیت درمانی که برای سرماخوردگی دارد، درست می‌شود.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • مدت‌زمان آماده سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه
  • مدت‌زمان نهایی درست کردن آش ترخینه: ۷۰ دقیقه
  • میزان کالری این آش برای هر نفر: ۳۶۰ کیلوکالری

مواد اولیه در طرز تهیه آش ترخینه محلی

مواد اولیه در طرز تهیه آش ترخینه

آش ترخینه یکی از آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با دستور پخت‌های متنوع تهیه می‌شود. در این مطلب ابتدا مواد لازم برای خمیر ترخینه و سپس مواد مورد نیاز برای درست کردن آش ترخینه را برای شما بیان می‌کنیم.

مواد لازم برای خمیر ترخینه مقدار لازم
بلغور گندم ۵۰۰ گرم
ماست ۱ کیلوگرم
فلفل‌سیاه و نمک ۱ قاشق چایخوری
مواد اولیه موردنیاز برای آش ترخینه مقدار موردنیاز
خمیر ترخینه ۳ عدد
لوبیا، نخود و عدس ۵۰۰ گرم
کشک مایع ۱ لیوان
سبزی آش ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۵ حبه
نعناع خشک شده ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل‌سیاه و روغن به میزان دلخواه

مراحل دستور پخت آش ترخینه لذیذ

مراحل دستور پخت آش ترخینه لذیذ

در این بخش از محتوا ابتدا می‌خواهیم دستور درست کردن خمیر ترخینه و سپس دستور پخت آش ترخینه را به شما آموزش دهیم. تا انتهای این مطالب ما را همراهی کنید و با انجام دقیق مراحل زیر، آش خوشمزه و پرخاصیت ترخینه را برای خانواده درست کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

مراحل درست کردن خمیر ترخینه

  • مرحله اول: برای درست کردن آش ترخینه ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. برای درست کردن خمیر، ابتدا باید ۵۰۰ گرم بلغور گندم را در ظرف بزرگی بریزید و پر از آب کنید و کنار بگذارید تا از شب تا صبح( حدود ۷ یا ۸ ساعت) در آب خیس بخورد و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید.
  • مرحله دوم: پس از گذشت زمان گفته شده، بلغورها را در صافی بریزید و آبکشی کنید. حال اجازه دهید آب اضافی بلغورها گرفته شود سپس آن را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اکنون ۱ کیلوگرم ماست را هم بزنید تا یکدست شود و به بلغورها اضافه کنید و حرارت را خیلی کم کنید.
  • مرحله سوم: دقت داشته باشید هرچنددقیقه یکبار مواد را هم بزنید تا به قابلمه نچسبد. حدود یک ساعت بعد بلغورها پخته می‌شوند. وقتی مواد یکدست شد و بلغور پخته شد و دم کشید، نعناع خشک و فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه و مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: حال به آماده شدن خمیر ترخینه نزدیک می‌شوید؛ پس از مخلوط کردن همه مواد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا ترخینه خنک شود و سپس مقداری از خمیر را به اندازه یک هلو بردارید و به شکل دایره درآورید.
  • مرحله پنجم: اکنون خمیرهای کوچک را با کف دست فشار دهید تا صاف‌تر شوند و بقیه خمیر را به همین ترتیب آماده کرده و در سینی قرار دهید، سپس سینی را در جای خشک قرار دهید تا ترخینه کاملا خشک شود و از آن در دستور پخت آش ترخینه استفاده کنید.

مراحل طرز تهیه آش ترخینه خانگی

  • مرحله اول: در دستور پخت آش ترخینه، ابتدا لوبیا، نخود و عدس را هرکدام به میزان ۵۰۰ گرم در ظرف‌های جداگانه بریزید و به حدی آب بریزید که روی آن‌ها را بگیرد و کنار بگذارید و اجازه دهید حدود ۷ ساعت در آب خیس بخورند. در این مدت حتما چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.
  • مرحله دوم: حال ۳ عدد خمیر ترخینه را در ظرفی بریزید و داخل آن را با آب پر کنید و کنار بگذارید تا ۲ ساعت در آب خیس بخورد و نرم شود. سپس نخودها را در صافی بریزید و بشویید و در قابلمه‌ای که برای پخت آش انتخاب کرده‌اید بریزید.
  • مرحله سوم: اکنون برای درست کردن آش ترخینه، پس از گذشت زمان گفته شده آب خمیر ترخینه را خالی کنید و آن‌ها را به نخودها اضافه کنید و ۱ لیتر آب روی مواد بریزید و ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد و سپس حرارت را کم کنید تا نخود بپزد.
  • مرحله چهارم: اجازه دهید نخودها حدود ۴۰ دقیقه روی حرارت باشند و پس از آن، لوبیا را در صافی بریزید و بشویید و به مواد اضافه کنید و ۱ لیتر دیگر آب روی مواد بریزید. سپس ۵۰۰ گرم سبزی آش که شامل اسفناج، گشنیز و تره می‌شود را خرد کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: حال پیازها را پوست گرفته و بشویید و نگینی خرد کنید. یک تابه بزرگ را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در آن بریزید و زمان بدهید تا سرخ و طلایی شوند.
  • مرحله ششم: اکنون در طرز تهیه آش ترخینه سیرها را پوست بگیرید و بشویید و با یک تکه پارچه خشک کنید و روی تخته آشپزخانه به شکل ریز خرد کنید. وقتی پیازها سرخ شد آنها را در بشقاب بریزید و سیرها را در همان تابه سرخ کنید.
  • مرحله هفتم: پس از سرخ شدن سیرها، دوباره پیازهای سرخ شده را در تابه بریزید و با سیر مخلوط کنید و مقداری زردچوبه و فلفل‌سیاه روی آن‌ها بریزید سپس حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.
  • مرحله هشتم: حال حبوبات را با دندان تست کنید؛ اگر نیم‌پز بود عدس را در آبکش بریزید و بشویید و به حبوبات اضافه کنید. سپس مقداری نمک در آش بریزید و سبزی‌های خردشده را اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید و بعد از ۱۰ دقیقه نصف پیاز و سیر سرخ شده را به آش اضافه کنید.
  • مرحله نهم: حدود ۳۵ دقیقه زمان بدهید تا سبزی‌ها پخته شوند و بعد از آن ۱ لیوان کشک مایع را به باقی مواد اضافه و مخلوط کنید و پس از ۱۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید. سپس مقداری روغن را در قابلمه‌ای روی حرارت بگذارید و ۱ قاشق غذاخوری و نعناع خشک را به آن اضافه کنید.
  • مرحله دهم: برای سرخ کردن نعناع نیازی به تفت زیاد در روغن نیست و آن را به اندازه تغییر رنگ سرخ کنید. پس از آماده شدن، آش را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با نعناع، پیاز و سیر سرخ شده تزئین و سرو کنید.

نکات تکمیلی در طرز تهیه آش ترخینه دلچسب

نکات تکمیلی در طرز تهیه آش ترخینه دلچسب

همانطور که می‌دانید آش ترخینه یک غذای کاملا مایع و سالم است. این غذا در ایران به‌خصوص در ایالت‌های جنوب غربی و جنوبی ایران بسیار محبوب است. برای اینکه آش شما خوشمزگی طعم اصلی را داشته باشد طبق مراحل بالا پیش بروید و از نکاتی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم استفاده کنید.

  • در طرز تهیه آش ترخینه می‌توانید از هر نوع سبزی معطر دیگری یا حتی خشک‌شده استفاده کنید.
  • برای اینکه خمیرها رنگ زیباتری داشته باشند می‌توانید زعفران در حین آماده‌سازی خمیر به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید به‌جای بلغور گندم، از بلغور جو در دستور پخت آش ترخینه استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید حتما حبوبات را قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخشان گرفته و راحت هضم شوند.
  • اگر طعم کشک را دوست ندارید می‌توانید آن را از ترکیب مواد حذف کنید.
  • دقت کنید بعد از اضافه کردن سبزی‌ها درپوشی روی قابلمه قرار ندهید زیرا باعث تغییر رنگ سبزی می‌شود.

ترخینه؛ یک آش محلی و پرخاصیت

ترخینه؛ یک آش محلی و پرخاصیت

ایرانیان آش ترخینه را یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌دانند. این آش یک غذای بسیار خوشمزه است که معمولا در زمستان و روزهای سرد پاییز درست می‌شود. دستور پخت آش ترخینه در مناطق لر و کردنشین کمی متفاوت است و با حبوبات مختلفی درست می‌شود. در این محتوا تلاش کردیم طرز تهیه آش ترخینه را به بهترین روش ممکن بیان کنیم تا شما در آماده سازی آن راحت‌تر باشید. امیدواریم برای شما مفید باشد. اگر به آش علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع آش را در کمکدون مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن