رپورتاژ اگهی

نحوه نحوه نصب سرامیک بدون مصالح

سرامیک یکی از پرطرفدارترین کفپوش‌های مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری است که تنوع بسیار زیادی در مدل، طرح و اندازه دارد. با اینکه سرامیک‌ها از مقاومت خوبی در برابر تنش‌ها و فشارها برخوردار هستند، اما نحوه نصب آنها می‌تواند تاثیر زیادی در مقاومت و عملکرد آنها داشته باشد. نصب سرامیک امروزه با روش‌های متفاوت و با استفاده از متریال مختلفی انجام می‌شود. یکی از پرطرفدارترین این روش‌ها که امروزه بسیار محبوب شده است استفاده از چسب کاشی و سرامیک است. این چسب‌ها به صورت اختصاصی تنها برای چسباندن کاشی و سرامیک برای کف و دیواره ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نصب کاشی و سرامیک بدون مصالح بپردازیم. همراه ما باشید.

نصب کاشی و سرامیک با چسب

در گذشته برای چسباندن سرامیک از ملات استفاده می‌کردند. اما این ملات‌ها پس از گذشت زمان در اثر گرما یا سرما کیفیت خود را از دست داده و دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر هزینه نصب سرامیک و کاشی با استفاده از این ملات‌ها نسبتا بالا بود. امروزه با روی کار آمدن روش‌های جدید و آسان نصب کاشی و سرامیک دیگر کمتر کسی از روش‌های قدیمی مثل استفاده از ملات برای چسباندن کاشی استفاده می‌کند.

امروزه چسب‌‌های مخصوصی برای نصب سرامیک به بازار عرضه می شوند که باید برحسب ساختار سرامیک استفاده شوند. با نصب سرامیک از طریق چسب، استحکام آن افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود ساختار کفپوش در اثر گرما و سرما دچار تغییر نشود. همچنین نصب سرامیک با چسب بسیار تمیزتر و زیباتر است و پایان کار مطلوب‌تری خواهد داشت. به دنبال این موارد امروزه در اکثر پروژه‌های ساختمانی تجاری و مسکونی برای نصب کفپوش و سرامیک دیوار‌ها از چسب استفاده می‌کنند.

انواع چسب برای نصب سرامیک

قبل از اینکه به سراغ نصب سرامیک با استفاده از چسب بروید، ابتدا باید درباره انواع آن اطلاعات داشته باشید تا بتوانید چسب‌های باکیفیت و مناسبی انتخاب کنید. به صورت کلی چسب‌های سرامیک به دو دسته پودری و خمیری تقسیم می‌شوند. هرکدام از این دو چسب ساختار متفاوتی دارند و شیوه آماده‌سازی و استفاده آنها با هم متفاوت است. برای مثال چسب‌های خمیری به شکل آماده برای نصب سرامیک استفاده می‌شوند و توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

اما چسب‌های پودری همانطور که از نام این محصولات پیداست به شکل پودر تولید می‌شوند و پس از ترکیب با مقدار مناسبی آب، به شکل خمیر در می‌آیند. قیمت چسب‌های خمیری مناسب‌تر است و به دنبال این موضوع در پروژه‌های بزرگ معمولا از این نوع چسب برای نصب سرامیک استفاده می‌کنند. چسب خمیری و پودری تفاوت چندانی باهم ندارند و تنها شکل ظاهری اولیه آنها با هم فرق می‌کند. به عبارتی چسب پودری پس از ترکیب با آب دقیقا به چسب خمیری شبیه می‌شود.

ابزار و مصالح مورد نیاز برای نصب کاشی و سرامیک

برای نصب سرامیک با کمک چسب تجهیزات و مصالح مختلفی نیاز دارید. اما در این بین، دو مورد از آنها جز اساسی‌ترین نیازهای این کار قرار می‌گیرند. این دو مورد چسب کاشی و ماله شیاردار هستند. بدون وجود این دو مورد عملا شما نمی‌توانید فرایند چسباندن سرامیک را شروع کنید. در ادامه شما را بیشتر با کاربرد چسب و ماله آشنا می‌کنیم.

 نصب سرامیک بدون مصالح

چسب کاشی و سرامیکپ

چسب سرامیک نوعی ملات کاشی‌کاری است که مواد تشکیل دهنده آن شن، سیمان و افزودنی‌های چسب‌دار هستند. وقتی این چسب را با آب ترکیب کنید، کارایی ویژه‌ای پیدا کرده و چسبندگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند. همچنین در ساختار این چسب مقداری لاتکس نیز وجود دارد که باعث انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر بافت آن می‌شود. این ویژگی چسب کاشی و سرامیک باعث می‌شود در گذر زمان هیچ ترک‌خوردگی در آنها ایجاد نشود و عوامل محیطی بر طول عمر آنها تاثیر نگذارند.

ماله شیاردار

ماله شیاردار یکی از پرکاربردترین ابزار و تجهیزات ساختمانی است که وظیفه آن ایجاد پستی و بلندی در سطح ملات‌های مختلف و اتصال هرچه بهتر مطالح به یک‌دیگر است. این ماله‌ها سایزهای مختلفی دارند و باید سایز آن را برحسب اندازه و ضخامت کاشی و سرامیک مورد استفاده انتخاب کنید.

ماله شیاردار از یک سمت صاف و از سمت دیگر دارای شیارهایی است. از سمت صاف این ماله برای پخش کردن چسب رو دیوار و از سمت دیگر آن برای ایجاد الگویی‌هایی از پستی و بلندی قبل از نصب سرامیک و قرار دادن آن استفاده می‌شود. دلیل اینکه شیارهایی روی سطح چسب قبل از قرار دادن سرامیک ایجاد می‌کنند اینست که سرامیک هرچه بیشتر به دیوار چفت شود و استحکام اتصال بیشتری داشته باشد.

سایر ابزار و مصالح مورد نیاز برای کاشی کاری با چسب

بالاتر شما را با دو مورد از مهم‌ترین ابزار و تجهیزات نصب سرامیک با چسب آشنا کردیم. اما ابزارهای انجام این کار به همینجا ختم نمی شوند و بسیار گسترده‌تر هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

  • کاشی و سرامیک
  • قلاویز یا همان ریسمان اندازه گیری
  • کاتر مخصوص
  • اسپیسرهای پلاستیکی
  • محافظ چشم
  • اسفنج و سطل آب
  • قاب های چوبی

 مراحل نصب کاشی و سرامیک بدون مصالح

نصب کاشی و سرامیک با استفاده از چسب، مراحل پیچیده‌ای ندارد و به راحتی قابل انجام است. در انجام این کار شما باید تنها چند نکته مهم را رعایت کنید تا بتوانید پایان کار مطلوبی داشته باشید. پس اگر در نصب کاشی با چسب مهارت ندارید نگران نباشید! زیرا تنها کافیست طبق مراحل زیر پیش بروید تا کیفیت کار را افزایش دهید. در ادامه شما را گام به گام با مراحل نصب سرامیک بدون مصالح آشنا می‌کنیم.

پوشاندن سطوح مختلف در فضای کاشی‌کاری

با اینکه نصب سرامیک با چسب کثیف‌کاری کمتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد اما باز هم بهتر است سطح زمین، روی کابینت و یا هر وسیله‌ای که در فضا قرار دارد را بپوشانید تا چسب کاشی روی آن ریخته نشود. برای این کار باید از پلاستیک یا روزنامه برای پوشاندن وسایل استفاده کنید. برخی افراد برای حل این مشکل از ورقه‌های رزین مخصوص ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

پس باید سطح زمین سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، کابینت و یا … را با استفاده از ورقه‌های رزین یا پلاستیک و روزنامه بپوشانید و سپس با کمک نوارچسب آن را محکم کنید.

شروع نصب کاشی و سرامیک

سرامیک را روی نقطه‌ای که مشخص کرده‌اید قرار دهید. سرامیک را باید کاملا با خط افقی یا عمودی که کشیده‌اید همتراز کنید. پس از این کار سرامیک را روی چسب فشار دهید تا چسب زیرین کاملا یکنواخت و هم‌سطح شود. وقتی اولین کاشی را چسباندید مجدد از اجرای درست خطوط افقی و عمودی اطمینان پیدا کنید.

نصب سرامیک بدون مصالح

به سراغ چسباندن دیگر ردیف‌های کاشی و سرامیک بروید و این فرایند را برای همه آنها اجرا کنید. برای یکدست کردن و ایجاد تراز بین قطعات باید حتما از همتراز کاشی و سرامیک استفاده کنید. در غیر این صورت پایان کار مطلوبی نخواهید داشت. اگر نیاز به برش سرامیک پیدا کردید، بهتر است سرامیک‌های برش زده را در آخر کار استفاده کنید.

مشخص کردن طرح چینش کاشی‌ها بر روی دیوار

برای اینکه نتیجه کار مطلوبی داشته باشید لازم است طرح‌ چیدمان کاشی و سرامیک برروی دیوار را مشخص کنید. اگر نصب سرامیک را بدون در نظر گرفتن یک طرح اصولی و صحیح انجام دهید، نتیجه کار هماهنگی و تقارن لازم را نخواهد داشت. دیواری که احساس می‌کنید نمای بیشتری در اتاق دارد را انتخاب کرده و سپس کارتان را از وسط آن دیوار شروع کنید. برای مثال در سرویس بهداشتی، قسمت بالای سینگ روشویی بهترین گزینه برای شروع کار است.

ایجاد شرایط مناسب برای نصب سرامیک

پس از اینکه طرح‌بندی درست سرامیک را انتخاب کرده و نقطه مناسب شروع کار را پیدا کردید، نوبت به آماده کردن چسب خمیری یا همان ملات کاشی می‌رسد. در انجام این مرحله اگر از چسب خمیری آماده استفاده می‌کنید که تنها کافیست خمیر را بر روی بخش مرکزی دیوار بمالید. اما اگر چسب پودری تهیه کرده‌اید باید طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی آن قرار دارد، پودر را با مقدار مناسبی آب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

برای شروع کار باید با سمت صاف ماله شیاردار چسب را روی سطح پخش کنید. باید مقداری از دیوار را چسب بزنید که می‌توانید ظرف بیست دقیقه سرامیک‌ها را روی آن بچسبانید، زیرا چسب پس از گذشت این زمان کمی خشک می‌شود و فرایندن کاشی کاری دشوار خواهد شد. پس از پخش چسب، طرف شیاردار ماله را روی آن بکشید تا پستی و بلندی‌هایی روی ملات به وجود بیاید. ماله را باید در زاویه ۴۵ درجه نگه داشته و ماله‌کشی را در یک راستا انجام دهید. باید تمام سطحی که می‌خواهید سرامیک بچسبانید را از چسب پوشانده باشید.

پاکسازی چسب از سطح کاشی

پس از اتمام نصب سرامیک‌ها، چسب‌های اضافی که روی آنها ریخته را قبل از سفت شدن باید پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک اسفنج یا یک تکه پارچه خیس استفاده کنید. حواستان باشد که پاک کردن چسب‌ها را هرچه سریع‌تر انجام دهید زیرا اگر خشک شوند پاک کردن آنها بسیار دردسرساز خواهد شد.

سخن آخر

امروزه از روش‌های مختلفی برای نصب سرامیک استفاده می‌شود که پرطرفدارترین آنها استفاده از چسب مخصوص کاشی کاری است. همانطور که اشاره کردیم استفاده از این چسب به مهارت خاصی نیاز ندارد و با کمی دقت می‌توانید به راحتی نصب انواع کاشی و سرامیک را انجام دهید. حتما این چسب‌ها را از نوع باکیفیت و از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید تا پس از استفاده با مشکلی روبه رو نشوید. باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *