وبلاگ

معرفی بهترین کویرهای ایران برای تماشای آسمان

آیا تا به حال تماشای آسمان زیبا و پر ستاره شب را، در دل کویر تجربه کرده ­اید؟ بدون شک تماشای اوج زیبایی ماه و ستاره­ ها در آسمان یک شب کویری تجربه ­ای استثنایی خواهد بود. کشور ایران با وجود جنگل و کوه و دریا، کویرهای فوق ­العاده­ای نیز دارد که می تواند مقصد شما برای یک سفر رویایی باشد. اگر شما هم قصد دارید با بهترین کویرهای ایران برای یک سفر خاص آشنا شوید، با ما در این تور کویرگردی همراه باشید. پس از این تور کوتاه می­ توانید مقصد سفر خود را به راحتی انتخاب کنید.

کویر مرنجاب، تجربه ­ای بی نظیر!

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب به عنوان یکی دیگر از بهترین کویرهای ایران از جمله مکان­ های پرطرفدار برای علاق­مندان به کویرگردی است. دمای نسبتا معتدل و پوشش گیاهی و جانوری متنوع، از جذابیت­ های این منطقه محسوب می­ شود. کویر مرنجاب در ۷۲۰ کیلومتری شهر اصفهان و در شمال شهر آران و بیدگل قرار دارد. نام این کویر از قلع ه­ای در اطراف آن، مربوط به دوره صفویه گرفته شده است.

برای فرار از گرمای کویر، بهترین زمان برای سفر، از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است. اما توجه کنید که در زمستان نیز شب­های بسیار سردی در انتظار شماست. پس برپایی کمپ را فراموش نکنید.

در کویر مرنجاب از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

تپه ­های شنی از زیبایی­ های بی نظیر کویر به شمار می­ رود. پس از تماشای آسمان شب، دیدن طلوع خورشید از فراز رمل­ ها، لذت بودن در کویر را برای شما دوچندان می ­کند. برخلاف تصور بسیاری از مردم که کویر را منطقه ­ای خشک و عاری از زندگی می­ دانند، شما در کویر مرنجاب می ­توانید از گونه­ های گیاهی و جانوری بسیاری دیدن کنید. همچنین بازدید دریاچه مسیله در شمال کویر و کاروانسرای مرنجاب خالی از لطف نخواهد بود.

کویر مصر، سفری هیجان انگیز

کویر مصر

کویر مصر نیز به هیچ عنوان نمی توان از لیست بهترین کویرهای ایران کنار گذاشت. این کویر در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان در مسیر دامغان به سمت نائین و اصفهان قرار دارد و در لیست کویر های ایران قرار گرفته است. کویری زیبا و دیدنی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می ­کند. نام این کویر از روستای مجاور آن گرفته شده است و داستان نامگذاری آن به شخصی به نام یوسف باز می ­گردد. در گذشته در دوره خشک­ سالی یوسف برای دستیابی به آب آشامیدنی، چاه بسیار عمیقی حفر کرده و به آب می­ رسد. پس از آن به افتخار یوسف و بخاطر تشابه داستان آن با یوسف پیامبر، اسم روستا را به روستای مصر تغییر می دهند.

در کویر مصر چه تفریح­ هایی در انتظار شماست؟

شترسواری یکی از جذاب ­ترین تفریحات است که با نزدیک شدن به روستای مصر می­ توانید تجربه کنید. اجاره خودروهای آفرود و موتورهای چهارچرخ نیز تجربه هیجان­ انگیزی خواهند بود. همچنین عکاسی از مناظر کویر و ثبت زیبایی ­های آن به خصوص در تاریکی شب لذت ­بخش خواهد بود.

کویر ابوزیدآباد، گردش در تپه­ های شنی و بناهای تاریخی

کویر ابوزیدآباد

این کویر در ۳۵ کیلومتری شهر ابوزیدآباد و در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد. کویر ابوزیدآباد تا شهر تهران تنها ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این کویر به عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران علاوه بر آسمان پر ستاره شب، جاذبه ­های تاریخی بسیاری دارد و از این نظر به یکی از مقصدهای خاص برای کویرگردان تبدیل شده است. شهر زیرزمینی نوش ­آباد، قلعه کرشاهی، آب انبار و کاروان­سرای صفوی و روستای گردشگری ابیانه از جمله مکان­ های تاریخی در دل این کویر زیبا به شمار می­ روند. پوشش جانوری این کویر را شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ و مار تشکیل می ­دهد.

کویر ریگ زرین،کویری پر ستاره

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین با نام کویر مغستان نیز شناخته می­ شود که در استان یزد، در نزدیکی شهرستان اردکان و در روستای ساغند قرار دارد. این کویر یکی از زیباترین ریگزارهای ایران است. پیشنهاد می­ کنیم در سفر به یزد بازدید این کویر و قدم زدن بر شنزارهای آن را از دست ندهید. در مرکز این کویر، کوه سیاهی به ارتفاع تقریبی ۲۰۵۰ متر قرار دارد و جلوه خاصی به این کویر بخشیده است.

چگونه به کویر ریگ زرین برویم؟

پس از گذر از اردکان به سمت احمد آباد به پیش بروید. پس از آن از احمد آباد وارد یک جاده خاکی در کنار راه آهن شوید. ۳۰ کیلومتر که در این جاده خاکی به مسیر ادامه دهید، به یک کمپ کویری در کویر زرین می ­رسید. اگر بخواهید از مسیر اردکان به سمت طبس راهی کویر شوید از روستاهای خرانق و ساغند گذر می­ کنید و در این مسیر تماشای نخل ­های بلند و پراکنده شما را شگفت­ زده خواهد کرد.

کویر زردگاه، عروس کویرهای ایران

کویر زردگاه

کویر زردگاه یکی از سرسبزترین و بهترین کویرهای ایران محسوب می­ شود. زردگاه روستایی از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی است. در این منطقه در کنار کویر، نخلستان، باغ ­های میوه و چشمه­ های آب­ گرم را به تماشا خواهید نشست؛ چیزی که این منطقه را از دیگر کویرهای ایران متمایز می­کند. آب و هوای مطلوب کویر زردگاه، بخاطر نزدیکی آن به کوه نایبند است. قله نایبند در حدود ۳۰۰۵ متر ارتفاع دارد و به بام بیرجند معروف است. با وجود اینکه کوه نایبند مرتفع ­ترین قله استان است، اما مسیری سهل الوصول دارد. پس سختی فتح قله را تحمل کنید تا از لذت تماشای مناظر کویری و دشتی از فراز قله محروم نشوید.

کویر خور‌ و‌ بیابانک، کویری منحصر به فرد

کویر خور‌ و‌ بیابانک

کویر خور و بیایانک در شرق استان اصفهان و در ۳۹۹ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. نزدیکی این کویر به استان‌های اصفهان، خراسان، یزد و سمنان موجب شده است تا مقصد بسیاری از کویرگردان باشد. این منطقه شامل دو بخش قابل سکونت و بیابانی است که هر کدام زیبایی­ های منحصر به فردی دارند.

جاذبه ­های کویر خود و بیابانک چیست؟

دریاچه نمک خور با اشکال هندسی مختلف و دیواره­ های نمکی، شگفت ­انگیزترین چشم ­انداز این منطقه به شمار می­ رود. این دریاچه فصلی بوده و در روزهای بهاری و پاییزی چهره تکرارنشدنی آن را می­ توانید تجربه کنید. روستا­ها و قلعه­ های تاریخی، نخلستان ­ها، مزارع کویری و آبشار نمکی مصنوعی از دیگر جاذبه­ های این منطقه محسوب می ­شوند.

کویر حاج علی قلیِ دامغان، کویری با بافتی نمکی

کویر حاج علی قلیِ دامغان

این کویر نمکی نیز به عنوان یکی دیگر از بهترین کویرهای ایران در جنوب شرق دامغان در فاصله ۴۳ کیلومتری از این شهر قرار دارد. از لحاظ زمین­ شناسی این کویر در گذشته­ های دور دریا بوده است که بافت نمکی فعلی آن را توجیه می­ کند. حس فوق ­العاده قدم زدن بر بلورهای نمک و ثبت عکس­ های زیبا از تلالو خورشید بر این بلورها شما را ترغیب می­ کند تا از این کویر زیبا دیدن کنید. این کویر دو رودخانه اصلی دارد که از ارتفاعات البرز سرچشمه می­ گیرند. وجود رودخانه باعث شده است تا دره­ای به عمق ۵ متر در دل کویر ایجاد شود.

کویر ورزنه، زیبایی در ماسه و شن

کویر ورزنه

کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه در شرق استان اصفهان در ۱۱۷ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. وزش بادهای متفاوت در این منطقه باعث شده است تا اشکالی زیبا و استثنایی در تپه­ های شنی ایجاد شود و لذت تماشای زیبایی کویر را دوچندان کند.

در این کویر می­ توانید تفریحات مختلفی مانند تپه­ نوردی، رصد ستارگان در شب و پیاده ­روی را تجربه کنید. همچنین یک سایت گردشگری وجود دارد که امکان تجربه پاراگلایدر، شن ­سواری، زیپ لاین، موتورهای چهارچرخ و آفرود را برای شما فراهم می ­کند.

کویر حلوان، طبس

کویر حلوان

کویر حلوان در ۹۰ کیلومتری شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد. کویر حلوان پوشیده از ریگزار است و در حاشیه آن باتلاق های نمکی و دریاچه نمک خور قرار دارد. به دلیل وجود جاده­ های خاکی مسیر رسیدن به کویر حلوان بر خلاف بسیاری از دیگر کویرهای ایران صعب العبور نیست. این منطقه پوشش گیاهی و جانواری غنی دارد. پرنده ­هایی مانند شاهین و هوبره، انواع مار و عقرب، روباه و گربه ­ی شنی در این کویر زندگی می­ کنند.

کویر ریگ جن، زیبایی و شگفتی

کویر ریگ جن

این منطقه در دشت کویر در استان سمنان و در مجاورت شهرستان­ های انارک و جندق قرار دارد. شکل مثلثی این کویر و افسانه­ های مربوط به آن موجب شده است تا به عنوان مثلث برمودای ایران شناخته شود. وجود مرداب­ های شنی باعث شده تا این منطقه خطرناک به نظر برسد. وقتی قسمتی از شن­های نمکی کویر خیس شود ممکن است سست شده و به یکباره فرو ریزد و زیر پای شما را خالی کند. اما با وجود تمام افسانه ­ها، تماشای زیبایی­ های این منطقه و تفریح در آن برای دوست­داران کویر لذت­ بخش خواهد بود.

کویر متین‌آباد، کویری شگفت انگیز

کویر متین‌آباد

کویر متین ­آباد هم به عنوان یکی دیگر از کویر های ایران در این لیست جا دارد که در۶۰ کیلومتری جنوب شرق کاشان قرار گرفته است. نزدیکی این کویر به شهرهای تهران و اصفهان باعث شده تا این منطقه، مقصد بسیاری از کویرگردان باشد. رمل­ ها و تپه ­های شنی، تماشای زیبایی شگفت­ انگیز آسمان شب و تفریحاتی مانند آفرود از جذابیت­ های این منطقه محسوب می ­شود.

کویر هفت سنگ، کویری برای تنفس

کویر هفت سنگ

این کویر در شمال شرقی شهر یزد قرار گرفته است و از زیباترین کویرهای ایران به شمار می ­رود. شب­ های این کویر به دور از آلودگی نوری شهر، بهترین تجربه تماشای ماه و ستارگان خواهد بود. با توجه به هوای گرم و خشک کویر، بهترین زمان سفر به کویر هفت سنگ، ماه­ های آبان تا اردیبهشت می­ باشد. کمپ کویری هفت سنگ که به پارک طبیعت­ گردی و صحرانوردی هفت سنگ نیز شهرت دارد، امکانات تفریحی مختلفی را فراهم می­ کند و می ­تواند لحظات رویایی را برای شما به ارمغان آورد.

لذت سفر به بهترین کویر های ایران را از دست ندهید…

لذت سفر به بهترین کویر های ایران

طبیعت ­گردی تنها منحصر به دشت و کوه و جنگل نیست. کویر و زیبایی ­های شگفت ­انگیز آن به ویژه در شب گردشگران زیادی را به خود جذب می­ کند. اگر تاکنون راهی کویر نشده ­اید، کوله خود را بردارید و در پی تجربه­ ای جدید، قدم در مسیر بهترین کویرهای ایران بگذارید. به خاطر داشته باشید تنها چیزی که از شما باید در کویر بماند، ردپای شماست. پس فراموش نکنید زباله­ های خود را همراه با خود برگردانید.

شما تاکنون به کدام یک از مناطق کویری ایران سفر کرده ­اید؟ تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *