وبلاگ

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

برخی از والدین فکر می کنند تا یک سالگی کودک فقط نیاز به غذا و خواب دارد از این رو برای نوزادان اسباب بازی نمی خرند اما این باور اشتباه است.

اسباب بازی موجب می شود که قدرت تخیل، خلاقیت، یادگیری تقویت شود. هم چنین موجب رشد حس های بینایی، شنوایی و لامسه می شود.

تا سن یک سالگی خرید اسباب بازی برای کودک بر حسب جنسیت اهمیت ندارد اما بعد از یک سالگی به دلیل تفاوت های روحی و فیزیولوژیک کودکان باید در انتخاب اسباب بازی دقت کرد.

توجه کنید که باید اسباب بازی هایی را انتخاب کنید و بخرید که موجب رشد ذهنی و تقویت مهارت های کودک شود.

اسباب بازی باید متناسب با سن، علاقه مندی، توانایی های کودک باشد. هم چنین اسباب بازی نباید بیش از حد ساده یا پیچیده باشد بلکه باید موجب خلاقیت کودک شود.

اسباب بازی نباید خطری برای کودک داشته باشد زیرا کودک از ۶ ماهگی به بعد اسباب بازی ها را در دهان خود می گذارد پس وسیله های او باید نرم و قابل شست و شو باشد.

اسباب بازی هایی که کودک می تواند آن را تغییر دهد و با سلیقه ی خودش آن را درست کند برای او جذاب خواهد بود.

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

 

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد ۱ تا ۳ ماهه

نوزاد یک ماهه فقط می تواند فاصله ی ۳۰ سانتی متری را ببیند و دورتر از این فاصله را تار می بیند.

هم چنین نوزاد نمی تواند بنشیند و یا اسباب بازی در دستش بگیرد فقط صداها را می شنود.

نوزاد صداهای آرام، موسیقی را دوست دارد و واکنش نشان می دهد.

  • آویز موزیکال :

نوزادان به موسیقی های آرام علاقه ی زیادی دارند.

می توانید آویز موزیکال را در بالای سر او قرار دهید یا به تخت آویزان کنید تا کودک صدای آن را بشنود و حرکت این آویز را نیز ببیند.

حتی برخی اوقات می توانید کودک را بلند کنید تا به زنگوله های آویز دست بزند.

  • جغجغه ی مچی یا جورابی :

می توانید جغجغه های نرم را به مچ دست کودک ببندید یا جوراب هایی که داخل آن جغجغه وجود دارد به کودک بپوشانید تا هر زمان که کودک دست یا پای خود را حرکت داد صدای آن را بشنود و با این کار نوزاد به مدت زیادی سرگرم می شود.

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

 

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد ۳ تا ۶ ماهه

نوزاد از ۳ تا ۶ ماهگی توجه زیادی به دستانش دارد و آن ها را مشت نمی کند. اگر در دست او اسباب بازی بگذارید او می تواند آن را نگه دارد و برخی اوقات اسباب بازی را در دهان می گذارد پس باید حواستان باشد و اسباب بازی هایی که آسیبی به کودک نمی زنند را در دسترس او قرار دهید.

اسباب بازی هایی که فنر یا هر چیز اضافی دیگر دارند برای کودک خطرناک است و ممکن است موجب خفگی او شود.

پس در خرید اسباب بازی برای این سن باید دقت کنید و اسباب بازی بدون خطر برای آن ها تهیه کنید.

  • عروسک های پارچه ای نرم :

این عروسک ها بهترین گزینه برای این سن کودکان هستند به دلیل این که نرم و راحت هستند هیچ آسیبی به کودک نمی زنند. البته نباید عروسک هایی که در قسمت گوش آن ها سیم قرار دارد به کودکان بدهید زیرا ممکن است سیم آن خارج شود و به کودک آسیب بزند.

اگر عروسک ها دارای چشم و دهان پلاستیکی نیز باشند برای کودکان خطرناک هستند.

هم چنین نوزاد می تواند ربان، دکمه و… را که به عروسک متصل باشد را جدا کنید و در دهان خود بگذارد.

  • خانه سازی :

در این سن  نوزاد می تواند اسباب بازی ها را بردارد و پرت کند، می توانید قطعات خانه سازی را به دست نوزاد دهید تا آن ها را پرت کند و بازی کند.

هم چنین می توانید برای سرگرم کردن کودک از توپ های بزرگ و نرم استفاده کنید که با فشار دادن صدا می دهند یا موسیقی پخش می کنند.

و اسباب بازی هایی که دسته داشته باشد یا نوزاد بتواند به جلو و عقب هل دهد برای نوزادان مناسب است.

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

 

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد ۶ تا ۹  ماهه :

نوزادان در این سن بیشتر با اسباب بازی هایشان بازی می کنند و با ذوق بیشتری این کار را انجام می دهند.

هم چنین آن ها می توانند با هر دو دستشان اسباب بازی را در دست بگیرند.

به دلیل این که در این سن کودک شروع به چهار دست و پا رفتن می کند باید وسیله هایی که خطرناک هستند را از آن ها دور نگه دارید.

  • توپ :

توپ، اسباب بازی است که کودکان در هر سنی می توانند با آن بازی کنند. برای کودکان ۶ تا ۹ ماهه اندازه ی توپ باید در حدی باشد که موجب خفگی آن ها نشود. هم چنین جنس آن بهتر است پارچه ای باشد یا طوری باشد که با تکان دادن توپ صدایی بشنود برای کودک دلنشین تر است. توپ برای این سن از نوزادان باید سبک باشد.

کودکان در این سن شروع به چهار دست و پا رفتن می کنند که می توانید توپ را روی زمین هل دهید  کودک خود به سمت توپ می رود.

  • کتاب :

این سن بهترین سن برای شروع کتاب خواندن برای کودکان است که موجب ارتباط بهتر کودک با والدین می شود هم چنین موجب تقویت مهارت های زبانی او می شود.‌ بهتر است در هنگام کتاب خواندن صدای خودتان را تغییر دهید و حالت دست و بدن خود را عوض کنید تا نوزاد به شما توجه کند.

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

 

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه

کودک در این سن چهار  دست و پا می رود و از ۱۲ ماهگی کم کم شروع به راه رفتن می کند و با کمک گرفتن از وسیله های خانه خود را به هر مکانی که بخواهد می رساند.

کودک با استفاده از چوب، توپ یا هر چیزی را هل می دهد و درب وسیله ها را بر می دارد.

او بدون کمک دیگران به هر جایی که بخواهد می رود و به همه ی وسیله ها دست می زند پس حتما همه ی وسیله های خطرناک را از دسترس کودکان بردارید. هم چنین هر اسباب بازی را در دهان خود می گذارد پس در خرید اسباب بازی دقت کنید تا آسیبی به کودک نزند.

  • تلفن اسباب بازی :

کودک از ۹ تا ۱۲ ماهگی از رفتار والدین تقلید می کند. او نمی تواند کامل صحبت کند و شاید کلماتی را به صورت نامفهوم بیان کند ولی گوشی تلفن را بر می دارد و دکمه های آن را فشار می دهد و مانند پدر و مادر خود با تلفن صحبت می کند بهتر است یک تلفن اسباب بازی که شبیه به تلفن واقعی باشد برای او تهیه کنید.

  • واکر :

واکر یا اسباب بازی های چرخ دار که کودک با گرفتن آن ها می تواند راه برود برای کودکان لذت بخش است. این اسباب بازی ها باید در حدی سنگین باشند که کودک با تکیه دادن به آن ها نیفتد.

کودک با کمک گرفتن از این اسباب بازی ها و راه رفتن با آن ها می تواند سریع تر راه برود و راه رفتن را تمرین کند. کودک اسباب بازی های چرخ دار را که بتواند هل دهد و راه برود نیز دوست دارد حتی تا سن ۴ سالگی نیز با این نوع اسباب بازی سرگرم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *