رپورتاژ اگهی

اختلال یادگیری در کودکان

بسیاری از کودکان ممکن است در مدرسه در برخی موضوعات یا مهارت ها دچار مشکل شوند. هنگامی که کودکان سخت تلاش می کنند و همچنان در طول زمان با مجموعه خاصی از مهارت ها دست و پنجه نرم می کنند، می تواند نشانه ای از اختلال یادگیری باشد. داشتن اختلال یادگیری به این معنی است که کودک در یک یا چند زمینه یادگیری مشکل دارد، حتی زمانی که هوش یا انگیزه تحت تأثیر قرار نگیرد. در صورت مواجهه با این مشکلات هر چه سریعتر از یک دکتر متخصص اختلال یادگیری کودکان جهت تشخیص و درمان کمک بگیرید. در این مقاله به بررسی اختلال یادگیری در کودکان و راه های درمان آن خواهیم پرداخت، بنابراین جهت آشنایی با این اختلال با ما همراه باشید.

اختلال یادگیری در کودکان

برخی از علائم اختلالات یادگیری به شرح ذیل می باشد:

-مشکل در تشخیص راست از چپ

-معکوس کردن حروف، کلمات یا اعداد در کلاس اول یا دوم

-در تشخیص الگوها یا مرتب کردن اقلام بر اساس اندازه یا شکل مشکل دارد.

-مشکل در درک و پیروی از دستورالعمل ها یا سازماندهی

-مشکل در به خاطر سپردن آنچه که به تازگی گفته شده یا آنچه را که تازه خوانده شده است.

-عدم هماهنگی هنگام حرکت

-مشکل در انجام کارها با دست مانند نوشتن، برش یا طراحی

-مشکل در درک مفهوم زمان

نمونه هایی از اختلالات یادگیری عبارتند از:

  1.  دیس لکسیا – مشکل در خواندن
  2.  دیس کلکولیا – مشکل در ریاضیات
  3. دیس گرافیا – مشکل در نوشتن

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است از اینکه با وجود تلاش زیاد نمی توانند در یک موضوع تسلط پیدا کنند احساس ناامیدی داشته، درمانده شده یا کناره گیری کنند. اختلالات یادگیری همچنین می تواند همراه با اختلالات عاطفی یا رفتاری، مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یا اضطراب همراه باشد. ترکیبی از این مشکلات می تواند موفقیت کودک را در مدرسه سخت کند. تشخیص صحیح هر اختلال بسیار مهم است به طوری که کودک بتواند نوع مداخله مناسب را برای هر یک دریافت کند.

اختلالات یادگیری

چه عواملی باعث اختلالات یادگیری می شود؟

عواملی که ممکن است بر ایجاد اختلالات یادگیری تأثیر بگذارند عبارتند از:

-سابقه خانوادگی و ژنتیک: سابقه خانوادگی اختلالات یادگیری خطر ابتلای کودک به این اختلال را افزایش می دهد.

-خطرات دوران بارداری و نوزادی: رشد ضعیف دوران جنینی (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، زایمان زودرس و وزن بسیار کم هنگام تولد با اختلالات یادگیری مرتبط است.

-ضربه روانی: آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهد.

-ضربه جسمی: آسیب های سر یا عفونت های سیستم عصبی ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.

-قرار گرفتن در معرض محیط: قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم مانند سرب با افزایش خطر ابتلا به اختلالات یادگیری مرتبط است.

درمان اختلالات یادگیری کودکان

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری اغلب نیاز به کمک و آموزش های تخصصی دارند. داشتن اختلال یادگیری می تواند کودک را واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه در مدرسه کند. مدارس معمولاً بررسی های خود را برای اختلالات یادگیری انجام می دهند تا ببینند آیا کودک نیاز به مداخله دارد یا خیر. در صورت وجود نگرانی های دیگری در مورد رفتار یا احساسات کودک، ارزیابی توسط دکتر متخصص اختلال یادگیری مورد نیاز است. والدین، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مدرسه می توانند برای یافتن ارجاعات و درمان مناسب با یکدیگر همکاری کنند.

-توانبخشی: یکی از بهترین راهکارها برای کودکان با اختلال یادگیری درمان توانبخشی است. کاردرمانی در اختلال یادگیری ممکن است مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودک را که مشکل نوشتن دارد بهبود بخشد. درمان گفتاردرمانی نیز می تواند به بهبود مهارت های زبانی و ادراکی کودک کمک کند.

-دارو درمانی: پزشک کودک شما ممکن است داروهایی را برای مدیریت افسردگی یا اضطراب شدید توصیه کند. داروهای اختلال نقص توجه و بیش فعالی ممکن است توانایی کودک را برای تمرکز در مدرسه بهبود بخشد.

-طب مکمل و جایگزین: تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان‌های جایگزین مانند رژیم غذایی، استفاده از ویتامین‌ها، تمرینات چشمی، نوروفیدبک و استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیکی مورد نیاز است و اثربخشی آنها هنوز تایید نشده است.

-حمایت اضافی: یک متخصص خواندن، معلم ریاضی یا سایر متخصصان آموزش دیده می توانند تکنیک هایی را برای بهبود مهارت های تحصیلی، سازمانی و مطالعه به فرزند شما آموزش دهند.

 

آنچه هر پدر و مادری در مورد اختلال یادگیری باید بداند؟

کودکانی که دارای ناتوانی‌های یادگیری هستند، واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه در مراکز اختلال یادگیری هستند‌. متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی اختلال یادگیری می توانند نقش مهمی در همکاری با مدارس ایفا کنند تا به کودک مبتلا به اختلالات یادگیری یا سایر ناتوانی ها کمک کنند تا مداخلات ویژه مورد نیاز خود را دریافت کنند. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری با بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب و دو شعبه در تهران تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام بسیار عالی بود من از این مرکز برای درمان دخترم استفاده می کردم و خیلی راضی بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *