وبلاگسبک زندگی

تربیت فرزند از نظر روان‌شناسی

تربیت یکی از هدف‌های متعالی شدن انسان است که باید به این امر مهم بسیار توجه شود.

تربیت فرزند از نظر روان‌شناسی بسیار مقوله پیچیده و گسترده‌ای است که هدف نهایی روان‌شناسان در حوزه تربیت فرزند در واقع کسب اطلاعات لازم برای بهتر شدن رفتار فرزند و والدین و آموزش‌وپرورش و مراقبت از کودکان و روان‌درمانی و سایر موارد است .

در حوزه روان‌شناسی تحقیقات بسیاری در مورد سبک‌های فرزند پروری مطرح شده‌است که عبارت‌اند از: فرزند پروری مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه و مسامحه کارانه.

برخی از والدین هنگام ازدواج جوانان به همه مشکلات (اقتصادی، شغل، مسکن، سربازی و…) فرزندانشان فکر می‌کنند جز به خود مشکل مجرد بودن !!! یعنی نمی‌دانند که نیاز عاطفی و جنسی دو نیاز بسیار اساسی است که اگر ارضا نشود پشت سد خودشان،سیلی از مشکلات مانند: روابط و دوستی های نامشروع،پرخاشگری،وابستگی عشقی،اعتیاد و…به همراه دارد.

دوران حمل،دوران بسیار حساس و مهمی است؛هم برای زن و هم برای فرزندی که در شکم دارد.به همین جهت،دین اسلام به مادران باردار سفارش می کند از برخی غذاها و میوه ها استفاده کنند.

بازی کودک کنار پدر

پیامبر اکرم (ص)می فرماید:اطعموا خبالاکم السفرجل فانه یحسن اخلاق اولادکم [۱۵]؛ به زن باردار (به) بخورانید تا فرزندان شما خوش اخلاق شوند.

بچه ها احترام را از محیط خانه و خانواده یاد می گیرند.اگر بچه ها ببینند که شما بعنوان والدین چقدر محترمانه رفتار می کنید،چقدر رفتارهایتان با خود آنها و بقیه افراد با ادب و احترام است ، مطمئن باشید که از شما الگو برمی دارند.

بچه ها رفتار را درست مثل کلمات تقلید می کنند.گفتن کلماتی مثل (خواهش می کنم،لطفا،متشکرم،عذر می خواهم) در جلو آنها به آنها احترام و ادب را یاد می دهد،همچنین باید به آنهایاد بدهید به اموال،نظرات،واعتقادات دیگران هم احترام بگذارند.

 

در این قسمت به برخی از دانستنیهای فرزند پروری در رابطه با (نشانه های هوش بالا در کودکان اشاره می کنیم )

  • خواندن در سن پایین

اگر فرزندان فوق العاده باهوش باشند به احتمال زیاد زود خواندن را یاد می گیرند.

بعضی از این کودکان تا سه سالگی با کمی آموزش یا حتی بدون آن قادر به خواندن هستند،دلیلش حافظه قوی است که بسیاری از کلماتی که دیده یا شنیده اند را به خاطر می سپارند.آنها اشتهای سیری ناپذیری برای خواندن دارند.سعی کنید چند اثر مناسب سن کودک پیدا کنید (رابین هود،جزیره گنج،)تا توانایی هایشان را به چالش بکشید،این آثار منبع عالی برای یادگیری است.

  • خلاقیت در بازی هنگام تنهایی

بچه ها عاشق بازی کردن هستند اما آنهایی که فوق العاده باهوش هستند،وقتی به تنهایی بازی می کنند به طرز منحصر به فردی خلاق و خیال پرداز می شوند.

معمولا دوستی خیالی برای خود خلق می کنند.شاید این رفتار را در کودکان دیگر مشاهده کرد ولی کودکان با استعداد به طرز عجیبی خلاق هستند.

تربیت فرزند از نظر روان‌شناسی

  • کنجکاو بودن

از نشانه های هوش بالا در کودکان این است که درباره هر جیزی در اطراف خود کنجکاو هستند. آنها ذهنی کنجکاو دارند و معمولا درباره هرچیزی سوال می کنند.

آنها خواهان دانش بیشتر هستند.ممکن است از سوالات آنها خسته شوید بخصوص وقتی مسائلشان فراتر از دانسته های شماست .این یک زمان عالی برای انتخاب چند کتاب با موضوعات مورد علاقه آنهاست.به آنها نشان دهید که چطور پاسخ سوالاتشان را می توانند جستجو کننند.سایت های آنلاین مانند: نشنال ژئوگرافیک کودکان می تواند مفید باشد.

  • پافشاری

وقتی بچه های فوق العاده باهوش مطلبی پیدا می کنند که مورد علاقه شان است می خواهند همه چیز را در مورد آن بدانند.مدام درباره موضوع مورد نظر سوال می پرسند،حرف می زنند،می خواهند هر طور شده جواب ها را پیدا کنند.

 

  • به شدت حساس

کودکان بسیار باهوش ممکن است بسیار حساس باشند.یعنی به شدت نسبت به احساسات خود و دیگران هوشیار بوده و به لحاظ لمسی حساس هستند؛

بنابراین از لباس‌های زیر یا برچسب های داخل لباسهایشان بیزارند.

از صندلی های بسیار سفت یا نرم یا جوراب های درزدار خوششان نمی آید.این خصوصیت برای والدین دردسر ساز است ،اما سعی کنید تا حد ممکن ترجیحاتشان را رعایت کنید و به انتخاب‌هایشان مخصوصا در رنگ احترام بگذارید .

شیر دادن کودک بزرگتر به کوچک تر

  • گستاخ به نظر رسیدن

بچه های بسیار باهوش بزرگتر از سن خود نشان می دهند.از آنجایی که بسیار خوب حرف می زنند و دایره لغات وسیعی دارند،دوست دارن با بزرگترها تعامل بیشتری داشته باشند.گاهی اوقات که اشتباهات بزرگترها را تصحیح می کنند و سوالات گوناگون می پرسند.بی ادب و گستاخ تلقی می شوند معمولا آنها را بی ادب می بینند،اما اغلب اوقات فقط کنجکاو هستند و یا می خواهند شوخی کنند.اگر چنین کودکی دارید او را به موزه،باغ،اماکن تاریخی یا جنگل ببرید.

فرصت تجربه بیشتر به کودکانتان بدهید تا یادگیریشان ارتقا یابد ،همچنین به او یاد بدهید هنگام کنجکاوی هم مودب باشند.مهربان باشید و در ماجراجویی شان برای درک بهتر زندگی کنارشان بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *