رپورتاژ اگهی

آگاهی از کم خونی و فقر آهن + آزمایش Retic

کم‌خونی به حالتی گفته می‌شود که خون شما دچار اختلال در انتقال اکسیژن می‌شود. آزمایش Retic یکی از روش‌هایی است که برای آگاهی از کم‌خونی انجام می‌شود. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در مورد کم خونی و فقر آهن داشته باشید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

کم خونی و فقر آهن به چه معناست؟

عواملی مثل کمبود آهن یا دلایل ژنتیکی می‌تواند باعث انواعی از کم‌خونی شود. کم‌خونی باعث می‌شود هموگلوبین که پروتئینی در خون شما است و وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارد، نتواند به خوبی با اکسیژن ترکیب شود. تمام سلول‌های بدن شما برای مصرف انرژی به اکسیژن نیاز دارند و در صورت کم‌خونی با ضعف مداوم، سردی دست و پا و عوارض دیگر مواجه خواهید شد.

برای تشخیص کم‌خونی آزمایش‌های گوناگونی وجود دارد که پزشک معمولا با کنار هم قرار دادن نتایج آن‌ها به تفسیر علت کم‌خونی می‌پردازد. یکی از این آزمایش‌ها که برای تشخیص کم‌خونی استفاده می‌شود شمارش تعداد Retic در آزمایش خون است که برای تشخیص بیماری‌های مغز استخوان نیز استفاده می‌شود.

Retic در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال Retic در آزمایش خون چیست؟ می‌توان گفت آزمایش Retic یا Retic Count  برای شمارش سلول‌های رتیکولوسیت به کار می‌رود. رتیکولوسیت‌ها گلبول‌های قرمز نابالغ هستند. آزمایش Reticulocyte آزمایشی است که پزشک برای اندازه‌گیری سطح رتیکولوسیت‌ها در خون شما تجویز می‌کند. تعداد این سلول‌ها می‌تواند نشانه‌ای از کم خونی در بدن شما باشد.

شمارش رتیکولوسیت‌ها می‌تواند به پزشک کمک کند تا بفهمد که آیا مغز استخوان شما گلبول‌های قرمز کافی تولید می‌کند یا خیر. اگر تعداد گلبول‌های قرمز خون شما خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، بدن شما سعی می‌کند با تولید و آزادسازی بیشتر یا کمتر رتیکولوسیت به تعادل بهتری دست یابد. پزشک شما می‌تواند با آزمایش Retic عملکرد بدن شما در تولید گلبول‌های قرمز را بررسی کند. میزان Retic در آزمایش خون می‌تواند به پزشک کمک کند تا بیماری‌های مختلفی مانند کم خونی و نارسایی مغز استخوان را تشخیص دهد. البته پزشک برای تشخیص دقیق‌تر معمولا آزمایش‌های دیگری را نیز در کنار این آزمایش تجویز می‌کند.

چه زمانی باید آزمایش Retic انجام شود؟

اگر پزشک بخواهد نحوه عملکرد مغز استخوان شما از جمله تولید گلبول‌های قرمز کافی را بداند، ممکن است آزمایش Reticulocyte را توصیه کند. همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص و تمایز بین انواع مختلف کم خونی، این آزمایش تجویز شود. در مجموع می‌توان گفت در موارد زیر از آزمایش Retic استفاده می‌شود:

  • اگرکم خونی دارید‌؛ پزشک ممکن است میزان Retic در آزمایش خون را برای تشخیص علت کم خونی تجویز کند.
  • برای اینکه مشخص شود آیا مغز استخوان شما تعداد کافی گلبول قرمز جدید تولید می‌کند تجویز می‌شود.
  • اگربرای یک اختلال خونی، شیمی درمانی کرده‌اید یا پیوند مغز استخوان داشته‌اید، پزشک شما ممکن است آزمایش Reticulocyte را برای بررسی عملکرد مغز استخوان شما تجویز کند.

نکات مهم قبل از آزمایش Retic Count

برای انجام شمارش Retic در آزمایش خون، پزشک شما باید نمونه‌ای از خون شما را دریافت کند تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از آزمایش برای ۱۲ ساعت ناشتا باشید. پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد که از مصرف برخی داروها، مانند رقیق کننده‌های خون، از قبل خودداری کنید.

بهتر است از پزشک خود درباره اقدامات لازم قبل از آزمایش سوال کنید. اگر هموفیلی، سابقه غش یا هر شرایط پزشکی دیگری دارید به پزشک معالج خود بگویید. همچنین باید در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، با او صحبت کنید.

تفسیر آزمایش Retic

تفسیر آزمایش Retic

سطوح نرمال در آزمایش Retic به دلیل روش‌های آزمایشگاهی متفاوت و سطوح هموگلوبین در خون افراد متفاوت است. پزشک شما ممکن است نیاز به تجویز آزمایش‌های دیگر برای کمک به تفسیر تعداد رتیکولوسیت شما داشته باشد.

نتایج به صورت درصد رتیکولوسیت‌ها تقسیم بر تعداد کل گلبول‌های قرمز خون بر ۱۰۰ گزارش می‌شود. محدوده سالم آزمایش Reticulocyte در بزرگسالان ۰.۵ تا ۱.۵درصد است.

غیر طبیعی بودن Retic در آزمایش خون به چه معنا است؟

تعداد بالای رتیکولوسیت می‌تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • خونریزی حاد
  • از دست دادن خون مزمن
  • کم خونی همولیتیک
  • اریتروبلاستوز جنینی که به آن بیماری همولیتیک در نوزادان نیز می‌گویند (یک اختلال خونی بالقوه کشنده است که بر برخی جنین‌ها و نوزادان تاثیر می‌گذارد.)
  • بیماری کلیوی

سطوح پایین رتیکولوسیت می‌تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • نارسایی کمبود آهن
  • کم‌خونی آپلاستیک
  • کمبود اسید فولیک
  • کمبود ویتامین  B12
  • نارسایی مغز استخوان ناشی از سمیت دارویی، عفونت یا سرطان است
  • بیماری کلیوی
  • سیروز
  • عوارض جانبی پرتودرمانی

تشخیص کم خونی و فقر آهن با آزمایش Retic

تعداد کمتر از حد نرمال Retic در آزمایش خون ممکن است نشانه ای از چندین بیماری از جمله انواع کم‌خونی باشد. این‌گونه کم‌خونی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مغز استخوان شما نتواند به اندازه کافی گلبول قرمز جدید بسازد. در ادامه چند نمونه از این کم‌خونی‌ها را مرور می‌کنیم:

کم خونی مزمن

این یکی از شایع ترین انواع کم خونی است. این بیماری در ارتباط با چندین بیماری مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری ریوی، آرتریت روماتوئید، عفونت‌های مزمن و سرطان رخ می‌دهد.

کم خونی تغذیه‌ای

این نوع کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز استخوان شما نمی‌تواند به تعداد لازم گلبول‌های قرمز جدید تولید کند، زیرا شما به اندازه کافی برخی عناصر یا ویتامین‌ها را دریافت نمی‌کنید. کم‌خونی تغذیه‌ای شامل کم خونی فقر آهن، کم خونی خطرناک (کم خونی ویتامین B12) یا کم خونی ناشی از کمبود فولات است.

کم خونی آپلاستیک

این یک اختلال خونی نادر است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما سلول‌های بنیادی کافی در مغز استخوان خود برای ایجاد مقدار لازم سلول‌های خونی ندارید.

 

کم خونی مگالوبلاستیک

این کم خونی با کمبود ویتامین‌های خاصی مانند ویتامین B12 یا اسید فولیک، برخی داروها و بیماری‌های مغز استخوان اتفاق می‌افتد. علت رایج این است که مغز استخوان شما نمی‌تواند گلبول‌های قرمز طبیعی بسازد و میزان Retic در آزمایش خون کاهش می‌یابد.

کم خونی همولیتیک

مغز استخوان شما به طور معمول میلیون‌ها سلول خون در دقیقه می‌سازد. کم‌خونی همولیتیک زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های قرمز خون شما طول عمر طبیعی خود (۱۲۰ روز) را نداشته باشند. وقتی این اتفاق می‌افتد، مغز استخوان شما رتیکولوسیت‌های بیشتری تولید می‌کند تا سعی کند میزان از دست رفته را جبران کند. تعداد رتیکولوسیت‌های بیشتر به معنای تعداد رتیکولوسیت‌های غیرطبیعی بالا است.

کم خونی همولیتیک

هومکا و انجام آزمایش Retic در منزل

با مطالعه این مقاله، به راحتی می‌توانید به پرسش reticulocyte در آزمایش خون چیست؟ پاسخ مناسبی دهید. شما به کمک خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید به راحتی یک آزمایشگاه مجهز را به خانه خود بیاورید. تیم تخصصی هومکا با کارشناسانی خبره و تجهیزاتی مدرن آماده انجام آزمایش Reticulocyte و هرگونه آزمایش پزشکی در منزل شما و تفسیر دقیق نتایج آن به صورت آنلاین است.

همچنین برای تفسیر نتایج آزمایش‌هایی که قبلا انجام داده‌اید نیز می‌توانید از هومکا کمک بگیرید. مجوعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی و در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، مشهد و اهواز ارائه می‌دهد. برای ثبت درخواست اولیه می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *