وبلاگ

دلایل تیرگی و سیاهی دور چشم چیست؟

یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از بانوان را نسبت به زیبایی‌شان، دچار تردید و نگرانی می‌کند، تیرگی دور چشم یا سیاهی دور چشم است. البته این نگرانی مختص بانوان نیست و بسیاری از مردان هم با این مشکل سروکار دارند. افرادی که به این عارضه پوستی دچارند، همواره به‌دنبال راهی برای رفع و درمان آن هستند. از آن‌جایی که پوست صورت و به‌ویژه پوست اطراف چشم‌ها تاثیر زیادی در زیبایی یک فرد دارد، بنابراین رفع این عارضه، در افزایش جذابیت صورت نقش مهمی دارد. اما پیش از شناخت روش‌های درمان، آگاهی یافتن از دلایل تیرگی و سیاهی دور چشم ، اهمیت زیادی دارد و در انتخاب نوع درمان، عاملی تعیین‌کننده در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله دلایل بروز تیرگی و سیاهی دور چشم را برای شما شرح داده‌ایم.

تیرگی و سیاهی دور چشم چیست؟

سیاهی و تیرگی دور چشم ، حلقه‌های قهوه‌ای و کدری هستند که در اطراف چشم دیده می‌شوند و می‌توانند با پف‌کردگی یا فرورفتگی پلک‌ها، به‌ویژه پلک زیرین همراه باشند. این عارضه معمولا در هنگام خستگی، کم‌آبی بدن و در افراد سالمند دیده می‌شود اما در بین اقوام زردپوست یا سبزه شیوع بیشتری دارد. درهرصورت این تیرگی در هر سن و هر جنسیتی که رخ می‌دهد ایجاد حس خستگی و پیری صورت را در پی دارد.

دلایل سیاهی و تیرگی دور چشم چیست؟

برای این عارضه دلایل متعددی وجود دارد و عوامل زیادی می‌توانند در این امر دخیل باشند. در واقعا عامل موثر در ایجاد تیرگی دور چشم یا سیاهی دور چشم در افراد مختلف متفاوت است. روشن شدن دلیل ایجاد این معضل، به انتخاب روش درمانی مناسب و حصول نتیجه‌ای موثرتر کمک خواهد کرد. در این‌جا به اصلی‌ترین دلایل ایجاد تیرگی و سیاهی دور چشم می‌پردازیم:

خستگی و کمبود خواب

اصلی‌ترین دلیل سیاهی دور چشم در افرادی که بیماری یا مشکل پوستی خاصی ندارند، کمبود خواب است. وقتی بدن خسته و چشم به‌اندازه کافی استراحت نکرده باشد، گردش خون در ناحیه زیر چشم دچار اختلال شده و اکسیژن و مواد مغذی کافی به این بخش نمی‌رسد.  به‌همین‌ترتیب در این قسمت مایع تجمع کرده و موجب پف‌کردگی و سیاهی پلک‌ها می‌شود.

کم‌آبی بدن

کمبود آب بدن در بدن موجب تورم رگ‌های اطراف چشم می‌شود. هنگامی که بدن دچار خشکی می‌شود، کلیه‌ها در دفع مواد زاید از طریق ادرار دچار مشکل می‌شوند و این مشکل بدن به صورت پف و تیرگی دور چشم خود را نشان می‌دهد.

  • اثرات مضر نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید به پوست، رنگدانه‌های پوست یا ملانین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب تیرگی پوست اطراف چشم می‌شود.

دلایل تیرگی و سیاهی دور چشم چیست؟

مشکلات تغذیه

هنگامی که برخی ویتامین‌ها در بدن دچار کاهش شوند، مواد مغذی کافی به پوست نمی‌رسد و پوست قابلیت ترمیم خود را از دست می‌دهد. این مشکل موجب از دست رفتن شادابی و تازگی در قسمت‌های حساس پوست بدن مانند پوست اطراف چشم می‌شود. همچنین مصرف موادی مانند الکل و قهوه باعث کاهش جریان خون در رگ‌ها و سیاهی دور چشم می‌شود.

عادات و سبک زندگی نادرست

مصرف توتون و تنباکو

یکی از هزاران تاثیر منفی مصرف دخانیات و دیگر مواد مخدر، ایجاد مشکلات پوستی است. هنگامی که توتون و تنباکو مصرف می‌کنید، بدن دچار اختلال در گردش خون شده و خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله پوست صورت دچار مشکل می‌شود. این مشکل در اولین مرحله به‌صورت تیرگی دور چشم در ظاهر شما نمایان می‌شود.

عوامل ژنتیکی

نوع پوست و بسیاری از عارضه‌های پوستی تحت تاثیر ژنتیک، در افراد یک خانواده به صورت مشابه ظاهر می‌شوند. توزیع ملاتونین در پوست نیز یکی از خصوصیت ارثی محسوب می‌شود. بنابراین فرزندان در خانواده‌هایی که پدر یا مادر دچار این عارضه پوستی هستند، بیشتر از سایرین در معرض بروز سیاهی دور چشم هستند.

وجود برخی بیماری‌ها در بدن

گاهی سیاهی دور چشم نشان از وجود یک بیماری در بدن شما داشته و از عوامل ثانویه و تاثیرات وجود آن بیماری در بدن شماست. بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، مشکلات تیروئید، بیماری‌های مربوط به سیستم گوارش و مشکلات کبد به اختلال در خون‌رسانی و عدم جذب مواد مغذی توسط سلول‌های بدن منجر می‌شوند. و در این حالت پوست دور چشم دچار تورم و سیاهی می‌شود. همچنین در صورت ابتلا به  بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پوست به دلیل خشکی و تحریک‌پذیری، دچار آسیب و تیرگی می‌شود.

اثرات ناشی از افزایش سن

با افزایش سن و کاهش چربی و کلاژن پوست، الاستیسته پوست کاهش پیدا می‌کند و رگ‌های خونی از زیر پوست نازک چشم نمایان می‌شوند. درنتیجه دور چشم سیاه و تیره به نظر می‌رسد.

اختلالات قاعدگی در زنان

در زنان به دلیل خونریزی‌های سنگین در دوران قاعدگی و همچنین خونریزی‌های رحم می‌تواند منجر به گودی، سیاهی و تیرگی دور چشم شود.

نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحات مجازی

خیره ماندن به صفحات لپتاپ، موبایل و تلویزیون در مدت‌زمان طولانی و بدون وقفه به رگ‌های اطراف چشم فشار وارد کرده و منجر به تورم و تجمع خون در مویرگ‌های این ناحیه می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک

آزاد شدن هیستامین در نتیجه ورود میکروب‌ها به بدن، منجر به خارش و قرمزی چشم و پوست اطراف آن می‌شود. همچنین وجود هیستامین باعث تورم رگ‌های اطراف چشم و تیره شدن پوست این ناحیه می‌شود.

سینوزیت در کودکان

سینوزیت در کودکان

اگر کودک شما بدون وجود عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، دچار تیرگی دور چشم شده‌است، باید بیماری سینوزیت را در او بررسی کنید. زیرا سینوزیت با اختلالاتی که در دستگاه تنفس کودکان ایجاد می‌کند، می‌تواند از عوامل سیاهی دور چشم در کودکان باشد.

سخن آخر

تیرگی دور چشم یک مشکل پوستی شایع محسوب می‌شود که بسیاری از افراد حداقل در دوره‌ای از زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، دلایل گوناگونی برای بروز سیاهی دور چشم در افراد مختلف وجود دارد که درصد بالایی از این موارد را عوامل محیطی تشکیل می‌دهند. خوشبختانه می‌توان با رفع عادات نادرست و تغییر سبک زندگی تا حد زیادی به رفع این عارضه کمک کرد. در موارد مورد نیاز، با مشورت پزشک، می‌توان از داروها و روش‌های پزشکی زیادی که به این منظور، تجویز می‌شوند، بهره برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *