وبلاگ

رفع شوری غذا با ترفندهایی که فکرش را هم نمی‌کنید

می‌دانیم نمک پای ثابت مواد به کار رفته در انواع غذاها و پیش‌غذاهاست که اگر به اندازه مناسب در آنها استفاده نشود، دست آخر غذا آن طعمی که باید داشته باشد را نخواهد داشت. البته کم‌نمکی مشکل خاصی ایجاد نکرده و به سادگی می‌توان با افزودن قدری نمک مشکل را برطرف کرد و طبیعتا چیزی که مشکل‌ساز می‌شود، شوری غذاها به دنبال افزودن بی‌رویه نمک است. از این رو با ما همراه باشید تا با راه‌های ساده و در دسترس رفع شوری غذا آشنا شده و مجبور به اسراف کردن و دور ریختن آنها نباشید.

ترفندهای کاربردی و ساده برای رفع شوری غذا

در بخش زیر، موادی که استفاده از آنها نتیجه مطلوبی را در از بین بردن شوری غذاها داشتند را شرح دادیم و از بیان موادی که نتیجه استفاده از آنها رضایت‌بخش نبوده صرف‌نظر کردیم. بنابراین برای مثال، شیوه رفع شوری غذا با نوشابه را که برای بیشتر غذاها جواب نداده و اصلا روش اثبات‌شده‌ای نیست را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

آب

آب برای رفع شوری غذا

احتمالا استفاده از آب برای رفع شوری انواع غذاها اولین راهی باشد که به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند. در حقیقت اگر هنگام پخت غذاهایی چون مرغ، گوشت، خوراک سبزیجات و… متوجه زیاد بودن نمک شوید تنها کافی است یکی دو لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید تا نمک در حجم بیشتری از آب حل شده و به نوعی از غلظت آن کاسته شود.

بدین ترتیب اگر در مرحله ابتدایی پخت غذا هستید، بهترین کار این است که آب شور‌شده را دور ریخته و قابلمه را از نو از آب پر کنید. از طرفی، اگر در مراحل پایانی طبخ غذا هستید و مواد مختلفی در قابلمه با هم مخلوط شده‌اند، می‌توانید مقداری آب ولرم به قابلمه اضافه کرده و از یکی دیگر از روش‌ها برای کمک به متعادل‌سازی نمک غذا کمک بگیرید.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی

رفع شوری غذا با سیب ‌زمینی یکی از اثبات‌شده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن نمک اضافی غذاهاست. البته سیب‌زمینی فقط نمک غذا را جذب نکرده و ادویه‌های دیگر و حتی آب را نیز جذب می‌کند. بدین ترتیب اگر در دستور تهیه غذا سیب‌زمینی به کار نرفته باشد، فقط کافیست چند برش سیب‌زمینی را به قابلمه اضافه کرده و پس از طی زمانی حدود ۲۰ دقیقه، آنها را از ظرف غذا خارج کنید. اگر هم در دستور تهیه غذا سیب‌زمینی به کار رفته باشد و یا دست کم بتواند به آن اضافه کرد، کار راحت‌تر بوده و می‌توان آن را آخر همه مواد به غذاهایی مانند آب‌گوشت، مرغ، سوپ، عدسی و… اضافه کرد.

ماست یا خامه

ماست یا خامه برای رفع شوری غذا

طبیعتا استفاده از ماست در همه نوع غذا نمی‌تواند کمک‌کننده باشد اما اگر بیس غذای شما سبزیجات باشد و آنها را برای حفظ مزه و رنگشان با آب و نمک می‌جوشانید (بلانچ کردن)، در این مورد راه‌گشا خواهد بود. بنابراین اگر در بلانچ کردن از مقدار زیادی نمک استفاده کردید، پیشنهاد می‌کنیم سبزیجات پخته‌شده را با ماست یا حتی خامه مخلوط کنید. با این کار سبزیحاتی که قرار بوده برای درچین غذا یا سالاد به کار گرفته شوند، طعم دلپذیرتری را هم به خود می‌گیرند.

شیر

شیر

شیر هم یکی دیگر از موادی است که استفاده از آن برای رفع شوری غذا نتیجه مطلوبی را سبب می‌شود. برای مثال فرض کنید برای پاستا آلفردو، پاستا فرمی خود را با نمک دوبل پخته‌اید و از شور شدن آن اطمینان دارید و یا اینکه سس غذا به شدت نمکی شده است. در این زمان، بهترین راهکار پخت مرغ با شیر است. در غذاهایی مانند سوپ شیر که شیر جزئی از مواد اولیه است، می‌توان شیر را به اندازه مناسب به آنها اضافه کرده و نمک اضافی را خنثی کرد. البته افزودن یک فنجان شیر به سوپ‌های معمولی نیز نه تنها از میزان شوری غذا می‌کاهد بلکه طعم دلپذیرتری را نیز سبب می‌شود.

خمیر

خمیر برای رفع شوری در غذا

احتمالا با دیدن اسم خمیر، قدری دچار سردرگمی شده‌اید که چطور خمیر می‌تواند میزان نمک غذاها را تنظیم کند. شما فقط باید خمیر را به فرم گلوله‌گلوله درآورید و سپس با توجه به حجم مواد، آنها را به غذاهای آبکی اضافه کرده و پس از مدتی که گلوله‌های خمیر مقداری از نمک غذا را جذب کردند، آنها را از ظرف خارج کنید. یادتان باشد که خمیر برخلاف سیب‌زمینی، آب را تقریبا جذب نمی‌کند.

آرد

آرد

بعضی غذاها را می‌توان با چند قاشق آرد مخلوط کرد تا علاوه‌بر اینکه بافت غذا به قوام برسد، میزان نمک آنها نیز بالانس شود. برای مثال در سوپ، آش، انواع سس مانند سس آلفردو و… آرد به‌عنوان ماده‌ای هماهنگ با سایر مواد می‌تواند استفاده شود و غذا را لعاب‌دار هم بکند. از طرفی آرد می‌تواند برای رفع شوری غذاهایی که در آنها آب مرغ و یا عصاره گوشت به کار رفته است نیز استفاده شود؛ بنابراین اندکی آرد را درون قابلمه غذا بریزید و فرصت دهید تا نمک مازاد غذا را جذب کند؛ سپس آرد شناور روی سطح آب را دور بریزید.

قند یا شکر

قند یا شکر

استفاده از چند حبه قند و یا مقداری شکر معمولا بعد از آب، از گزینه‌هایی است که به ذهن بیشتر افراد خطور می‌کند. البته این روش بیشتر برای غذاهایی نتیجه مطلوب را می‌دهد که میزان شوری آنها بیش از اندازه نباشد. بنابراین اگر غذای موردنظرتان بیش از حد نمکی شده است، راه بهتر آن است که از چند برش سیب‌زمینی و یا روشی دیگر استفاده کرده و از افزودن قند و یا شکر به عنوان راهی کمکی بهره ببرید.

آب‌لیمو

آب‌لیمو

علاوه‌بر آنکه آب‌لیمو می‌تواند به غذای شما عطر و طعمی متفاوت و طراوت‌بخش ببخشد، در رفع شوری غذاها نیز موثر است. برای مثال اگر در غذای موردنظرتان قارچ به کار می‌رود، می‌توانید آن را با روغن و مقداری آب‌لیمو تفت دهید و جا را برای افزودن مقدار بیشتری آبلیمو برای تنظیم نمک غذا باز کنید. ازغذاهایی که می‌توان از آبلیمو برای رفع شوری آنها استفاده کرد، ماهی و خورشت مرغ را می‌توان نام برد.

سرکه

سرکه برای رفع شوری غذا

برای غذاهایی که به قدر افراطی شور شده‌اند، می‌توانید مقداری سرکه را با شکر یا قند به آنها اضافه کنید. بنابراین در ظرفی جداگانه ابتدا سرکه را با قند و یا شکر مخلوط کرده و محلول یکدست بدست آمده را به غذا اضافه کنید. نگران نباشد چراکه خاصیت شیرین‌کنندگی شکر یا قند به همراه ویژگی اسیدی بودن سرکه، مزه غذا را ناخوشایند نکرده و با این روش می‌توانید غذا را قابل‌خوردن کنید.

از این به بعد غذاهای شور شده را دور نریز!

غذای شور شده

با مجموعه ترفندهای ساده‌ای که برای رفع شوری غذا ارائه کردیم، دیگر نباید پس از شور شدن غذاها دست‌پاچه‌شده و آنها را دور بریزید. البته اگر مایل به اضافه کردن مواد فرعی به غذاها نیستید، پیشنهاد می‌کنیم از ترفند بیشتر درست کردن غذا استفاده کنید. بدین ترتیب با این ترفند زیرکانه، به جای دور ریختن غذا فقط مجبور خواهید بود دو وعده آن را میل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن