دانستنی های جنسیوبلاگ

عوارض مصرف قرص ال دی را اینجا بخوانید

قرص ال دی یا همان قرص ضدبارداری از قرص های رایجی شناخته می شود که بسیاری از بانوان برای پیشگیری از بارداری ناخواسته مورد استفاده قرار می دهند. لازم است که حتما پیش از شروع به مصرف این قرص، از عوارض مصرف قرص ال دی مطلع بوده و با آگاهی و قبول این عوارض، به استفاده از آن برای پیشگیری از بارداری اقدام کنید. در اینجا با ما همراه شوید تا در خصوص عوارض قرص ضدبارداری بدانیم.

عوارض مصرف قرص ال دی

پیش از هر چیزی لازم است که عملکرد این قرص را بهتر بدانیم. قرص ال دی، در واقع موجب جلوگیری از تخمک گذاری در خانم ها می شود. با این حساب در صورتی که این قرص به صورت منظم استفاده شده و وقفه ای در مصرف آن نباشد، به هیچ وجه تخمک گذاری صورت نمی گیرد که در ترکیب با اسپرم، عمل لقاح انجام شده و باروری شکل بگیرد.

البته قرص های ضدبارداری دارای تنوع بوده و در این گروه از قرص های ضدبارداری، با یک نوع منحصر به فرد روبرو نیستیم. در ترکیب قرص های ال دی از هورمون های استروژن و پروژسترون استفاده شده و مصرف این هورمون ها، از آزاد شدن تخمک در بانوان جلوگیری می کند.

اگر بخواهیم پیش از وارد شدن به مزایای قرص های ال دی، نیم نگاهی به فواید آن ها داشته باشیم؛ مورد اصلی و متمرکز، پیشگیری از بارداری ناخواسته است. اما عوارض قرص ال دی به شرح زیر هستند:

عوارض مصرف قرص ضدبارداری

۱. حالت تهوع

اگر از خانم هایی که پیش از این قرص های ال دی را برای جلوگیری از بارداری، استفاده کرده اند بپرسید؛ نخستین عارضه ای که از آن مطرح می کنند، حالت تهوع و حتی در پی آن استفراغ های شدید است. معمولا حالت تهوع در دوره های ابتدایی مصرف این قرص بروز کرده و پس از مدتی که فرد به استفاده ادامه می دهد، تطابق بهتری با قرص پیدا کرده و علائم کمتری از تهوع را تجربه می کند. البته مصرف قرص همراه با غذا نیز می تواند به کاهش عوارضی چون حالت تهوع کمک کند.

۲. حساس شدن سینه ها

یکی از عوارض کوتاه مدت مصرف قرص های ضدبارداری، بزرگ شدن سینه ها است که در پی آن حساسیت بیشتر آن ها نیز تجربه می شود. با گذشت مدتی نه چندان طولانی از استفاده قرص های ال دی، مشکل حساسیت سینه ها مرتفع می شود. با این همه توصیه می کنیم که در صورت ادامه دار شدن این مشکل، حتما با پزشک متخصص مشورت داشته و مساله را کوچک نبینید.

۳. سردردهای میگرنی از عوارض مصرف قرص ال دی

حالت تهوع و سردردهای میگرنی، از عوارض موازی مصرف قرص های ال دی بوده و معمولا سردرد و حالت تهوع، با هم بروز پیدا می کنند. در برخی افراد این سردردها، حالت میگرنی به خود گرفته و بسیار مزمن می شوند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و قرص ها را تعویض کرده یا دوز آن ها را تغییر دهید. در بعضی مواقع نیز شدت عکس العمل فرد در مقابل قرص ها، باعث می شود که به طور کلی پزشک روش دیگری را برای پیشگیری از بارداری توصیه کند.

۴. افزایش وزن

اگر چه این افزایش وزن به عنوان یکی از عوارض قرص ال دی به صورت یکباره اتفاق نمی افتد، اما گزارشات حاکی از آن است که بسیاری افراد در طول دوره های مصرف این قرص، وزن گیری بیشتری داشته اند. این در حالی است که حتی رژیم های غذایی، معمولا اثرگذاری زیادی برای مقابله با افزایش وزن ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری ندارند.

۵. کاهش میزان میل جنسی

همان طور که می دانید تنظیم بودن هورمون های زنانه، تاثیر مستقیم بر میل جنسی خانم ها داشته و در صورتی که تنظیم این هورمون ها برهم بخورد، تغییرات در میل جنسی عجیب نیست. از این روی مصرف قرص های ضدبارداری، گاهی اوقات موجب کاهش میل جنسی می شود. البته جالب است بدانید که بعضی افراد نیز در پی مصرف قرص های ال دی، افزایش میل جنسی را تجربه می کنند.

۶. بهم ریختگی دوران پریود از عوارض مصرف قرص ال دی

همین طور بر هم خوردن تعادل هورمون ها، موجب تغییراتی در پریود می شود. گاهی اوقات تاخیر در پریود یا به طور کلی از دست دادن برخی از ماه ها، خونریزی شدیدتر از حالت معمول و … در این خصوص گزارش شده است. در صورت ادامه دار بودن این مشکل، باید حتما مراجعه به پزشک شده و برای تنظیم دوباره عادت ماهیانه، مداخلات پزشکی و دارویی انجام پذیرد.

۷. اختلال بینایی و ضخیم شدن قرنیه

یکی از مشکلات البته نادر استفاده از قرص های ضدبارداری، ضخیم شدن قرنیه چشم ها و در پی آن، اختلالات بینایی است. در نظر داشته باشید که این مشکل در بیشتر مواقع برای افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، رخ داده و باعث می شود تا نتوانند دیگر به راحتی لنز را تحمل کنند. با این حساب افرادی که به جای عینک از لنزهای تماسی استفاده می کنند، پیش از انتخاب چنین قرص هایی برای پیشگیری از بارداری، باید تصمیم خود برای کنار گذاشتن لنز را گرفته باشند.

۸. لکه بینی، یکی از عوارض مصرف قرص ال دی

به طور معمول پس از یک فصل استفاده از قرص های ال دی، لکه بینی های مختصر یا شدید توسط فرد تجربه می شود. البته این هرگز به معنای کم اثر شدن قرص نیست. در صورتی که لکه بینی ها شدت پیدا کرده یا بیش از ۳ روز طول بکشد، مراجعه به پزشک متخصص ضروری خواهد بود.

۹. افسردگی و مشکلات روحی

با توجه به برهم خوردن تنظیم هورمون های بدن و همین طور عدم آزاد شدن تخمک، برخی از بانوان مشکلات روحی در قالب افسردگی یا کابوس های شبانه را نیز تحمل می کنند. این مشکلات به ویژه در دوره های ابتدایی مصرف این قرص ها بیشتر دیده شده و در اکثر مواقع با ادامه مصرف، کمرنگ تر می شوند. این افسردگی ها شبیه به افسردگی ها و مشکلات روحی است که برخی از بانوان پس از زایمان برای مدتی با آن دست و پنجه نرم کرده و حالاتی نزدیک به آن را برای فرد به وجود می آورند.

دیگر عوارض قرص ال دی

به جز مواردی که در بالا مطرح کردیم، مصرف قرص های ضدبارداری عوارض دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمله قلبی
  • تومورهای خوش خیم
  • سرطان سینه
  • افزایش فشار خون
  • سکته قلبی
  • سکته مغزی
  • لخته شدن خون

البته لازم به ذکر است که این عوارض در مقایسه با موارد قبلی بسیار نادر بوده و در کمتر افرادی رخ می دهد. به علاوه در صورت مشاهده کمترین علامتی در این موارد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

شما چه تجربه ای از مصرف قرص ال دی دارید؟

به دلایل مختلفی زوج ها تصمیم به پیشگیری از ریسک بارداری گرفته و استفاده از قرص های ضدبارداری، به عنوان یکی از روش های مطمئن انتخاب می شود. با این همه همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم در اکثر مواقع عوارض مصرف قرص ال دی قابل توجه بوده و باید پیش از استفاده، به این مشکلات پرداخته شود. با این حساب ممکن است زوج ها تصمیم به استفاده از روش های پیشگیری دیگر و کم عارضه تری بگیرند. شما چه تجربه ای در این خصوص داشته و در صورت استفاده از قرص های ضدبارداری، چه عوارضی از آن ها را پشت سر گذاشته اید؟ تجربیات خود در این خصوص را با ما و دیگر کاربران وب سایت کمکدون در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *