وبلاگبیماری ها و درمان آن

۱۰ روش فوری برای درمان گوش درد در خانه

گوش درد را در خانه درمان کنید: ۱۰ راهکار کاربردی

درد گوش می‌تواند خفیف تا شدید باشد، همچنین دلایل مختلفی دارد که شایع‌ترین آن عفونت است. در این مطلب از کمکدون به بررسی علت و بهترین درمان خانگی گوش درد می‌پردازیم. این اختلال در کودکان رخ می‌دهد ولی در بزرگسالان نیز ممکن است ایجاد شود. درواقع علت اصلی این مشکل در بزرگسالان به دلیل عفونت نیست، بنابراین از درمان خودسرانه با آنتی‌بیوتیک پرهیز کنید.

گوش درد نشانه چیست؟

دلایل شایع گوش درد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

  • درد ارجاعی: این نوع درد گوش ممکن است ناشی از التهاب و یا عفونت در نقاط دیگر بدن مثل دندان باشد. اگر دندان شما عفونت داشته و یا درد بگیرد، این درد ممکن است به گوش نیز سرایت کند.
  • شرایط مزمن: این نوع گوش درد می‌تواند ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فک باشد.
  • عفونت‌های پوستی: اگر در داخل و یا اطراف گوش عفونت‌های پوستی ایجادشده، می‌تواند باعث درد گوش شود.
  • گیرکردن آب در گوش: اگر به هر دلیلی آب در گوش ‌گیر کند ممکن است باعث ایجاد درد گوش شود.
  • تجمع جرم در مجرای گوش: اگر در مجرای گوش مدام جرم ایجاد می‌شود با سواب پنبه‌ای تمیز کنید و از بردن هرگونه اشیای تیز در گوش خودداری کنید.
  • واکنش آلرژیک: ممکن است درد گوش شما به این دلیل باشد که شما به شامپو و یا هر مایع شوینده دیگری حساسیت دارید.

سایر علت‌های گوش درد می‌تواند به دلایل مشکلات فک، عفونت سینوسی، عفونت دندان و پارگی گوش باشد.

پیشگیری از گوش درد

گوش درد

هرچند درد گوش همیشه قابل پیشگیری نیست ولی می‌توان با رعایت راهکارهای ساده از آسیب بیشتر به گوش پیشگیری کرد.

  • اشیا را وارد گوش خود نکنید، هرگونه جسم خارجی را از گوش خود دور نگه‌دارید.
  • هنگام شنا از کلاه حمام و گوش گیر استفاده کنید تا از ورود آب به گوش پیشگیری شود.
  • پس از شنا یا حمام گوش خود را به‌آرامی خشک کنید.
  • در خانه سیگار نکشید زیرا دود سیگار به‌ویژه در کودکان باعث عفونت گوش می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم زیر را داشتید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • برطرف نشدن علائم طی یک یا ۲ روز
  • اگر درد گوش شدید باشد
  • درد همراه با تب بالا
  • درد همراه با کاهش شنوایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خارج شدن ترشح از گوش
  • سردرد شدید و سفتی گردن

بهترین درمان خانگی گوش درد (۱۰ روش)

گوش درد

برخی از آسیب‌های گوش خودبه‌خود خوب می‌شوند. برای مثال پرده گوش طی چند ماه برطرف می‌شود و کاهش شنوایی طولانی‌مدت و همچنین سرگیجه در این مورد بسیار نادر است.

عفونت گوش نیز در عرض یکی دو روز عموماً بهبود می‌یابد. به همین دلیل پزشک بعد از این مدت اگر عفونت گوش بهبود نیافت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک در عرض دو سه روز باید بهتر شوید.

عفونت گوش در کودکان و همچنین تجمع مزمن جرم در گوش باعث کاهش شنوایی شده و همچنین ممکن است فرزندان شما دچار افت تحصیلی شوند. بنابراین توصیه تیم پزشکی کمکدون این است در صورت گوش درد و بهبود نیافتن آن طی دو سه روز علت را پیگیری کنید و اگر در خانه درمان نشدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. بهترین درمان خانگی گوش درد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

برای تسکین موقتی گوش درد می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و یا آسپرین استفاده کنید. دقت کنید برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال به‌هیچ‌وجه این داروها را استفاده نکنید، چون ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد و در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید.

۲. کیسه گرم یا پد حرارتی

التهاب و درد گوش را می‌توانید با حرارت دادن و گذاشتن یک پد گرم روی گوش کاهش دهید. البته دقت کنید زیاد داغ و غیرقابل‌تحمل نباشد همچنین با این پدها به خواب نروید.

۳. استفاده از کمپرس سرد

برخی از تحقیقات نشان داده گذاشتن کیسه سرد نیز درد گوش را تسکین می‌دهد. فقط دقت داشته باشید یخ را به‌صورت مستقیم روی گوش قرار ندهید، حتماً داخل پارچه پیچیده و استفاده کنید. البته برخی از افراد می‌گویند کمپرس گرم بهتر از سرد است و برخی دیگر کیسه‌های گرم و سرد را باهم استفاده می‌کنند به این صورت که ۲۰ دقیقه کیسه گرم را گذاشته و بعدازآن ۲۰ دقیقاً کیسه سرد قرار می‌دهند.

۴. قطره‌های گوش

در هنگام استفاده از قطره‌های گوش حتماً دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنید. از این قطره‌ها چند روز استفاده کنید در صورتیکه علائم شما برگشت، مجدداً به پزشک مراجعه کنید. اگر پرده گوش کودک شما پاره شده است از این قطره‌ها استفاده نکنید.

انواع داروهای گیاهی، شیمیایی و خانگی دندان درد را در این مقاله بخوانید:

داروهای دندان درد

۵. ماساژ دادن محل درد و اطراف آن

گوش درد

گوش دردهایی که ناشی از فک یا دندان هستند و باعث سردرد می‌شوند را می‌توان با ماساژ تسکین داد. اطراف ناحیه‌ای که درد می‌کند را نیز ماساژ بدهید. به‌عنوان‌مثال اگر پشت گوش درد می‌کند نواحی گردن و عضلات فک را نیز ماساژ دهید.

۶. مصرف سیر و پیاز

مصرف سیر و پیاز باعث می‌شود بدن توانایی مبارزه با عفونت بیشتری داشته باشد و همچنین باعث کاهش درد می‌شود. دقت کنید این موارد را جایگزین داروهای پزشکی یا آنتی‌بیوتیک نکنید.

برای پیشگیری از عفونت گوش می‌توانید سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین یک پیازی که در ماکروویو گرم کرده‌اید را صاف‌کرده و چند قطره در گوش بچکانید و اجازه دهید طی ۱۰ دقیقه از گوش خارج شود.

۷. مصرف شیر مادر

تحقیقات نشان داده استفاده از چند قطره از شیر مادر به‌صورت موضعی در هر گوش دارای خواص ضد میکروبی بوده، به پیشگیری از عفونت کمک کرده و همچنین باعث تسکین درد می‌شود. نوزادان با مصرف شیر مادر می‌توانند توانایی بیشتری در مقابله با عفونت‌ها داشته باشند.

در اسرع وقت درد گوش را درمان کنید مثلاً اگر ناشی از عفونت باشد در صورت عدم درمان ممکن است عفونت به فک و سایر نقاط بدن نیز سرایت کند.

۸. مکیدن

توجه کنید مکیدن به تسکین آن دسته از درد گوشِ ناشی از تغییر ارتفاع، کمک می‌کند مانند مکیدن آب‌نبات‌چوبی یا آدامس. همچنین در مواجه با این‌گونه دردها اجازه دهید نوزادانِ شیرخوار شیر یا شیشه بخورند. تغییر ارتفاع مانند هنگام فرود هواپیما به زمین یا استخر در شنا و یا هنگامی‌که سوار آسانسور می‌شوید این تغییر را مشاهده می‌کنید.

۹. استفاده از روغن‌زیتون

دو تا سه قطره روغن‌زیتون در گوش بچکانید تا تسکینی برای گوش درد باشد، همچنین به رفع عفونت بسیار کمک می‌کند. فقط دقت داشته باشید دمای روغن کمی گرم باشد و با دمای بدن شما یکی باشد‌.

۱۰. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب نیز برای تسکین درد گوش می‌تواند بسیار مفید باشد. دو فنجان آب را با یک فنجان سرکه سیب مخلوط کرده و آن را گرم‌کنید سپس بخور دهید تا بخار آن وارد گوش شود. همچنین می‌توانید چند قطره از سرکه سیب وآب را با قطره‌چکان داخل گوش بریزید که این عمل برای رفع عفونت گوش و درد ناشی از آن بسیار مفید است.

نکته پایانی:

همانطور که ذکر شد عموما گوش درد به دلیل عفونت و یا آسیب به آن ایجاد می شود‌. روش‌های درمانی مفید در منزل را شرح دادیم. دقت داشته باشید اگر بهبود نیافتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

هرگونه نظر یا انتقادی دارید در بخش انتهایی مقاله ثبت کنید. تیم پزشکی کمکدون در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

بهار علیزاده

عاشق سئو و تولید محتوای پزشکی... اطلاعات به‌روز، همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *